آموزش تشخیص رنگ شدگی خودرو با استفاده از ابزار تست رنگ خودرو

آزمون تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو با استفاده از ابزار تست رنگ خودرو راهکاری موثر برای تعیین میزان آسیب دیدگی رنگ و بدنه خودرو و نهایتا قیمت گذاری خودرو می باشد. یکی از ابزارهای ساده و در عین حال کارآمد به منظور تعیین ضخامت رنگ بدنه خودرو مگنت می باشد. در این دستگاه از یک مگنت، یک فنر و یک خط کش مدرج استفاده شده است. معمولا ضخامت رنگ بدنه خودرو بین 75 تا 12 میکرون است که افزایش بیش از حد این عدد می تواند بیانگر بروز مشکل در آن ناحیه باشد. هرچقدر ضخامت رنگ بدنه خودرو کمتر باشد، قدرت چسبندگی نوک مگنت به فلز بدنه خودرو بیشتر می شود و عددی که خط کش مدرج نشان می دهد افزایش می یابد و بلعکس هر چقدر ضخامت رنگ بدنه خودرو افزایش یابد قدرت چسبندگی نوک مگنت به فلز بدنه خودرو کمتر شده و عددی که خط کش مدرج نشان می دهد کاهش می یابد.
در تصادف های شدید که بدنه خودرو دچار صدمات زیادی می شود بعضا برخی از نقاط بدنه خودرو دچار مچالگی شده و عملا صافکاری بدنه خودرو قادر صاف کردن سطح فلز همانند فلز بدنه فابریک و کارخانه را ندارد و البته رنگ کردن این ناحیه هم دچار اعوجاج و پستی و برآمدگی می شود. از اینرو نقاش بدنه خودرو اقدام به استفاده از بتونه می کند و بدین شکل بدنه خودرو صاف شده و پستی و برآمدگی های بدنه خودرو پوشانده شده و بدنه خودرو آمادگی نقاشی می شود.
استفاده از بتونه به منظور از بین بردن پستی و بلندی بدنه خودور موجب افزایش ضخامت مواد روی سطح فلزی بدنه خودرو می گردد و طبیعتا شدت جذب مغناطیسی نوک گنت به فلز بدنه خودرو کاهش می یابد و خط کش مدرج آن عدد کمتری را نشان می دهد. لذا بهتر است ابتدا مگنت با استفاده از دستگاه ضخامت سنج دیجیتال کالیبره شده و سپس مورد استفاده قرار گیرد تا بتوان از طریق عددی که خط کش نشان می دهد به مقدار ضخامت بدنه خودرو پی برد.

این مطلب را حتما بخوانید  نکات کلیدی در بررسی شاسی خودرو

جهت تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو در بحث کارشناسی رنگ، بدنه و فنی خودرو از دستگاه های تست رنگ مگنتی و یا ضخامت سنج دیجیتال استفاده می شود. تستر مگنتی از یک آهنربا ، یک فنر و یک شاخص تشکیل شده است و اساس کار آن هم نیروی مغناطیسی است که حین نزدیک شدن تستر بین آهنربا و بدنه خودرو به وجود می آید. هر چقدر میزان این نیرو بیشتر باشد ضخامت رنگ ، که معمولا بین 75 تا 120 میکرون می باشد، کمتر است. جهت استفاده درست و دقیق از تستر رنگ مغناطیسی ابتدا باید آن را با استفاده از یک دستگاه ضخامت سنج دیجیتال کالیبره کرد. تستر رنگ مگنتی می تواند به شرط کالیبراسیون دقیق و تجربه کافی جایگزین مناسبی برای ضخامت سنج دیجیتال باشد.

پیشنهاد می شود دوره کارشناسی رنگ، بدنه و فنی خودرو را از دست ندهید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید

گروه فنی مهندسی اِیمِگ

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست