آموزش صافکاری بدون رنگ بدنه خودرو

صافکاری بدون رنگ خودرو یا PDR(Paintless Dent Repair) یکی از موضوعات بسیار جذاب در حوزه تعمیرات بدنه خودرو می‌باشد. به طور کلی بدنه خودرو از دو بخش ساختمان داخلی و رویه بیرونی تشکیل شده است که معمولا بخش ساختمان داخلی کمتر در معرض ضربات و صدمات معمولی می‌باشد در حالی که رویه بیرونی خودرو که با دقت زیادی طی چهار مرحله مختلف اقدام به رنگ پاشی و نقاشی می‌گردد در معرض هر نوع ضربه، آسیب و صدمات مکانیکی، شیمیایی و غیره می‌باشد.
با اعمال هر کدام از آسیب‌های مذکور احتمال آسیب دیدن رنگ نیز وجود دارد که معمولا یکسان سازی ناحیه مجدد رنگ شده با رنگ فابریک کارخانه‌ای عمدتا ناممکن می‌باشد و این موضوع دوگانگی در رنگ خودرو، زیبایی و قیمت خودرو را به شدت تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد.
از اینرو از دیرباز طراحان تجهیزات و ابزارهای تعمیرات رنگ و بدنه خودرو به موضوع تعمیرات رنگ و بدنه‌های آسیب دیده به شکل کاربردی پرداخته‌اند به نحوی که حتی المکان حین انجام تعمیرات بدنه خودرو، پوشش رنگ بدنه خودرو کمترین آسیب را تجربه کند و نهایتا ادوات و تجهیزات صافکاری بدون رنگ بدنه خودرو به شرح ذیل را ابداع کرده‌اند:

پی دی آر

PDR

ادوات وکیوم یا خلائی: در این حالت با استفاده از پمپ‌های تولید خلاء و بالشتک‌هایی که به بدنه خودرو می‌چسبند استفاده می‌شود و ناحیه آسیب دیده بدنه خودرو با اعمال خلاء تدریجی به مرور به حالت اولیه بازگردانده می‌شود و به دلیل تغییر شکل تدریجی در بدنه خودرو از ایجاد ترک یا شکست و ریزش در بدنه خودرو جلوگیری می‌شود.
ادوات چسبی: در این حالت ادواتی و ابزارهایی توسط چسب به ناحیه آسیب دیده بدنه خودرو متصل می‌گردد و با اعمال نیرو و ضربات کوچک و تدریجی، فرآیند بازگشت ناحیه آسیب دیده بدنه خودرو به حالت اولیه بدون ایجاد آسیب در سطح رنگ انجام می شود.
میله‌های PDR: در این حالت از میله هایی استفاده می شود که به بخش‌های آسیب دیده بدنه خودرو متصل می‌شود و با اعمال ضربات کوچک و تدریجی باعث بازگشت ناحیه آسیب دیده بدنه خودرو به حالت اولیه و بدون آسیب رنگ می‌شود.

گروه فنی مهندسی ایمگ

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up