انواع خنک کن روغن گیربکس اتوماتیک AL4
خنک کن روغن یا اویل کولر گیربکس اتوماتیک AL4 وظیفه خنک نگهداشتن روغن گیربکس اتومات را بر عهده دارد. روغن هیدرولیک نقش بسیار مهمی در عملکرد مطلوب گیربکس اتوماتیک دارد. اویل کولر دارای چهار مجرا به شرح ذیل می باشد که سبب خنک شدن روغن گیربکس اتوماتیک می شود:
- مجرای ورود مایع خنک کننده: از این مجرا، مایع سرد سیستم خنک کننده موتور وارد اویل کولر می شود.
- مجرای خروج مایع خنک کننده: مایع خنک کننده پس از دریافت دمای روغن گیربکس اتوماتیک، از این مجرا خارج می شود تا حرارت خود را از طریق سیستم خنک کننده موتور به هوای محیط منتقل نماید.
- مجرای ورودی روغن گیربکس اتوماتیک: روغن داغ گیربکس اتوماتیک از مجرای وسط وارد اویل کولر می گردد.
- مسیر خروج روغن گیربکس اتوماتیک: روغن داغ گیربکس اتوماتیک پس از عبور از بین پره های مختلف اویل کولر، دمای خود را به پره های اویل کولر می دهد. از آنجایی که بخش بیرونی پره های اویل کولر نیز با مایع خنک کننده در تماس می باشند، حرارت روغن گیربکس اتوماتیک را به مایع خنک کننده منتقل می کند و بنابراین روغن گیربکس اتوماتیک خنک شده و از مجرای محیطی خارج و به بخش های مختلف گیربکس اتوماتیک منتقل می شود.