دانستنی های سوخت خودرو

دانستنی های سوخت خودرو

بنزين

بنزين سوختي است كه در موتورهاي با سيكل اتو مورد استفاده قرار مي گيرد ، اين سوخت تركيبي از هيدروكربن هاي مختلف مي باشد و بايد به شكلي باشد تا خاصيت ضربه زني نداشته باشد به همين دليل درجه اكتان را تعريف مي كنند.

سوخت ايزواكتان سوختي است كه حداكثر مقاومت در مقابل خودسوزي را دارد . درحالي كه سوخت هپتان حداقل مقاومت در مقابل خودسوزي دارد بنابراين با تركيب مقادير مختلف اين سوخت ها ، بنزين با درجه اكتان متفاوت به سمت مي آيد . به طور مثال بنزين با عدد اكتان 85 داراي 85 درصد ايزواكتان و15 درصد هپتان مي باشد . چنانچه يك گرم بنزين با 14/7 گرم هوا تركيب شود ، حداقل آلودگي ايجاد مي گردد ولي به طور كلي محصولات احتراق بنزين عبارتند از :

گرما ، آب ، co2

در حالتي كه بنزين به صورت ناقص بسوزد آلاينده هاي مضر CO ، NOX ، HC و C نيز به محصولات احتراق فوق اضافه مي شوند.

گازوئيل

گازوئیل از بنزين ارزان تر بوده و در موتورهاي داخلي با سيكل فشار ثابت يا ديزل مورد استفاده قرار مي گيرد . براي سوختن كامل گازوئيل بايد يك گرم از آن را با 32 گرم هوا تركيب نمود. براي گازوئيل نيز عدد ستان تعريف مي شود و عدد استان به منظور كاهش تاثيراحتراق از زمان پاشش سوخت تا شروع احتراق تعريف مي شود .

مهمترين آلايندگي ناشي از احتراق گازوئيل كربن ( c) و اكسيدهاي ازت (Nox ) مي باشد.لازم به ذكر است كه Nox در دماهاي بالا بيشتر توليد مي شود.

سوخت مايع نفتي LPG

به دليل هزينه زياد توليد بنزين و گازوئيل گراش به استفاده از سوخت هاي جايگزين زياد مي باشد . LPG يكي از سوخت هاي جايگزين مورد استفاده در موتورهاي احتراق داخلي با سيكل اتو مي باشد .

اين گازعمدتا” از بوتان و پروپان تشكيل شده است وبه صورت مان تقطيري و به هنگام توليد و پالايش نفت خام و عمليات پتروشيمي توليد مي شود .

اين گاز با فشار 20 بار به مايع تبديل مي شود .. در حالت مايع بودن داراي وزن مخصوص 0/51 نسبت به آب و درحالت گازي 1/5 تا 2 برابر سنگين تر از هوا مي باشد ، از اين رو چنانچه درهوا نشت كند ، در سطح زمين تجمع كرده و باعث بروز حوادث ناشي از انفجار مي گردد.

لازم به ذكر است كه حجم يك ليتر LPG در صورت تبخير 270 برابر مي شود لذا نشتي آن بسيار خطرناك خواهد بود .

گاز طبيعي فشرده شده CNG

اين سوخت نيز سوخت جايگزيني به خصوص در كشورهايي كه داراي منابع غني گاز طبيعي هستند ، مي باشد . گاز طبيعي عمدتاً از متان (4CH) تشكيل شده است و به راحتي مايع نمي شود از اين رو با فشار 200 بار آن را به صورت فشرده شده در مخازن ذخيره كرده و درخودروها مورد استفاده قرار مي گيرد . به دليل فشار زياد اين سوخت ، مخازن فولادي حاوي اين گاز باید دارای ضخامت زیادی باشند تا توان تحمل این فشار را داشته باشند ، لذا به ازاي هر ليتر سوختي كه ذخيره مي كنند ، تقريباً يك كيلوگرم وزن دارند ، مثلاً وزن مخزن صد ليتري ، صد كيلوگرم مي باشد . اين گاز از هوا سبك تر بوده و درصورت نشت كردن درهواي محيط پخش شده و خطرانفجار آن كمتر از LPG مي باشد .

جدول (1) سوخت هاي مختلف را بايكديگر مقايسه مي كند.[1] Liquefied petroleum Gas [2]  Compressed Natural Gas

 

جدول 1- مقايسه سوخت هاي مختلف با يكديگر

 

لازم به توضيح است كه تمامي سوخت هاي فوق از نوع سوخت هاي فسيلي بوده و خطر تمام شدن و محدوديت در استفاده از آنها مي باشد و از طرفي هيچكدام از اين سوخت ها را نمي توان سوخت پاك ناميد ، چرا كه همگي از تركيبات هيدروژن و كربن بوده و در صورتي كه به صورت مطلوب محترق نشوند آلودگي ايجاد مي كنند ، از اينرو همواره بايد توجه نمود كه در صورت استفاده از كنترلر مناسب جهت اختلاط صحيح سوخت و هوا ، هركدام از سوخت هاي فوق مي توانند آلودگي كمي توليد كنند. و در صورت استفاده از كنترلر سطح پايين همگي سوخت هاي فوق داراي آلودگي زيادي خواهند بود .

لازم به ذكر است كه امروزه با افزايش قيمت محصولات نفتي ايدة استفاده از انرژي الكتريكي درخودروها با استفاده از خودروهاي هيبريدي ، پيل هاي سوختي و كاربرد هيدروژن جهت توليد برق قوت گرفته است .

 

گروه فنی مهندسی اِیمِگ