دانستنی های سوخت خودرو

در این مقاله به ارائه اطلاعات و دانستنی هایی درباره سوخت خودرو ها که به صورت مایع یا گاز می باشد می پردازیم

بنزين یکی از انواع سوخت خودرو ها

بنزين سوختی است كه در موتورهای با سيكل اتو مورد استفاده قرار می گيرد ، اين سوخت تركيبی از هيدروكربن های مختلف می باشد و بايد به شكلی باشد تا خاصيت ضربه زنی نداشته باشد به همين دليل درجه اكتان را تعريف می كنند.
سوخت ايزواكتان سوختی است كه حداكثر مقاومت در مقابل خودسوزی را دارد . درحالی كه سوخت هپتان حداقل مقاومت در مقابل خودسوزی دارد بنابراين با تركيب مقادير مختلف اين سوخت ها ، بنزين با درجه اكتان متفاوت به سمت می آيد . به طور مثال بنزين با عدد اكتان 85 دارای 85 درصد ايزواكتان و15 درصد هپتان می باشد . چنانچه يك گرم بنزين با 14/7 گرم هوا تركيب شود ، حداقل آلودگی ايجاد می گردد ولی به طور كلی محصولات احتراق بنزين عبارتند از :
گرما ، آب ، co2
در حالتی كه بنزين به صورت ناقص بسوزد آلاينده های مضر CO ، NOX ، HC و C نيز به محصولات احتراق فوق اضافه می شوند.

گازوئيل

گازوئیل  یکی دیگر از سوخت خودرو ها است که از بنزين ارزان تر بوده و در موتورهاي داخلي با سيكل فشار ثابت يا ديزل مورد استفاده قرار می گيرد . برای سوختن كامل گازوئيل بايد يك گرم از آن را با 32 گرم هوا تركيب نمود. برای گازوئيل نيز عدد ستان تعريف می شود و عدد ستان به منظور كاهش تاثيراحتراق از زمان پاشش سوخت تا شروع احتراق تعريف می شود .
مهمترين آلايندگی ناشی از احتراق گازوئيل كربن ( c) و اكسيدهای ازت (Nox ) می باشد.لازم به ذكر است كه Nox در دماهای بالا بيشتر توليد می شود.

این مطلب را حتما بخوانید  موتورهای احتراق داخلی دو زمانه

سوخت مايع نفتی LPG

به دليل هزينه زياد توليد بنزين و گازوئيل گرایش به استفاده از سوخت های جايگزين زياد می باشد . LPG يكی از سوخت های جايگزين مورد استفاده در موتورهای احتراق داخلی با سيكل اتو می باشد .
اين گازعمدتا  از بوتان و پروپان تشكيل شده است وبه صورت مان تقطيری و به هنگام توليد و پالايش نفت خام و عمليات پتروشيمی توليد می شود .
اين گاز با فشار 20 بار به مايع تبديل می شود .. در حالت مايع بودن دارای وزن مخصوص 0/51 نسبت به آب و درحالت گازی 1/5 تا 2 برابر سنگين تر از هوا می باشد ، از اين رو چنانچه درهوا نشت كند ، در سطح زمين تجمع كرده و باعث بروز حوادث ناشی از انفجار می گردد.
لازم به ذكر است كه حجم يك ليتر LPG در صورت تبخير 270 برابر می شود لذا نشتی آن بسيار خطرناك خواهد بود .

گاز طبيعی فشرده شده CNG

اين سوخت نيز سوخت جايگزينی به خصوص در كشورهايی كه دارای منابع غنی گاز طبيعی هستند ، می باشد . گاز طبيعی عمدتاً از متان (4CH) تشكيل شده است و به راحتی مايع نمی شود از اين رو با فشار 200 بار آن را به صورت فشرده شده در مخازن ذخيره كرده و درخودروها مورد استفاده قرار می گيرد . به دليل فشار زياد اين سوخت ، مخازن فولادی حاوی اين گاز باید دارای ضخامت زیادی باشند تا توان تحمل این فشار را داشته باشند ، لذا به ازای هر ليتر سوختی كه ذخيره می كنند ، تقريباً يك كيلوگرم وزن دارند ، مثلاً وزن مخزن صد ليتری ، صد كيلوگرم می باشد . اين گاز از هوا سبك تر بوده و درصورت نشت كردن درهوای محيط پخش شده و خطرانفجار آن كمتر از LPG می باشد .
جدول (1) سوخت های مختلف را بايكديگر مقايسه می كند

این مطلب را حتما بخوانید  عیب یابی موتور با استفاده از اندازه گیری کمپرس سیلندر

جدول 1- مقايسه  انواع سوخت خودرو ها با یکدیگر

لازم به توضيح است كه تمامی سوخت خودرو فوق از نوع سوخت های فسيلي بوده و خطر تمام شدن و محدوديت در استفاده از آنها می باشد و از طرفی هيچكدام از اين سوخت ها را نمی توان سوخت پاك ناميد ، چرا كه همگی از تركيبات هيدروژن و كربن بوده و در صورتی كه به صورت مطلوب محترق نشوند آلودگی ايجاد می كنند ، از اينرو همواره بايد توجه نمود كه در صورت استفاده از كنترلر مناسب جهت اختلاط صحيح سوخت و هوا ، هركدام از سوخت های فوق می توانند آلودگی كمی توليد كنند. و در صورت استفاده از كنترلر سطح پايين همگی سوخت های فوق دارای آلودگی زيادی خواهند بود .
لازم به ذكر است كه امروزه با افزايش قيمت محصولات نفتی ايده استفاده از انرژی الكتريكی درخودروها با استفاده از خودروهای هيبريدی ، پيل های سوختی و كاربرد هيدروژن جهت توليد برق قوت گرفته است .

گروه فنی مهندسی اِیمِگ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست