انواع موتورهای احتراق داخلی و خارجی

موتورهای احتراق داخلی و خارجی موضوعی بسیار جذاب و پر چالش از دیرباز در حوزه تبدیل انرژی بوده است. بشر همواره به دنبال تهاتر نوع انرژی بوده تا به نحوی  بتواند از انرژی های ارزان شامل باد، نور خورشید، آب، امواج دریا، احتراق ناشی از چوب، زغال سنگ، الکل، مشتقات نفتی و غیره انرژی های در دسترس و با قابلیت استفاده راحت تری را تولید نماید  بنابراین واحدهای تبدیل انرژی از مهم ترین نیازهای جامعه مهندسی بوده است. در این بین موتورهای احتراق داخلی و خارجی از جمله تجهیزاتی هستند که قادر به تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی مکانیکی است که در سالیان گذشته در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند. برخی از  انواع این موتورها به شرح ذیل می باشند:
• موتور احتراق داخلی بنزینی با سیکل اتو
• موتور احتراق خارجی با سیکل استرلینگ
• موتور احتراق خارجی شعله خوار
• موتور احتراق خارجی خلائی
• موتور بدون احتراق پاتلو که با هوای فشرده کار می کند
• موتور احتراق داخلی جت
• موتور احتراق داخلی توربینی
• موتور احتراق داخلی گازوئیلی با سیکل دیزل
البته تعداد و تنوع واحدهای مولد قدرت صرفا به موارد فوق محدود نمی شود بلکه طرح های بسیار زیادی تحت عنوان موتورهای احتراق داخلی و خارجی ارائه گردیده است و بعضا دارای نمونه های اجرا شده نیز می باشند ولی به دلیل مختلف امروز فقط موتورهای ذیل در حجم کلان تولید و مورد استفاده قرار گرفته اند:
• موتور پیستونی احتراق داخلی بنزینی با سیکل اتو
• موتور پیستونی احتراق داخلی گازوئیلی با سیکل دیزل
• موتور جت
• موتور توربینی
که البته موتور جت در خودرو استفاده نشده و صرفا در هواپیماها مورد استفاده قرار می گیرد و از طرفی موتورهای توربینی نیز قابلیت کاربرد خودرویی را نداشته و عمدتا در نیروگاه های تولید انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند.

این مطلب را حتما بخوانید  اندازه گیری لقی شعاعی دنده پینیون مجموعه قفسه گیربکس اتوماتیک

موتورها از نقطه نظر ساختمان مکانیکی و نوع سوخت مصرفی نیز دسته بندی می گردند که در این ویدیو به آن پرداخته نشده است.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست