انواع وایر شمع

انواع وایر شمع

وایر شمع یا وایرهای فشار قوی که وظیفه انتقال جریان برق فشار قوی را از ترمینال مرکزی کویل به ترمینال مرکزی دلکو ( یا در خودروهای انژکتوری از کویل ) و همچنین از ترمینال های دلکو به شمع­ ها را برعهده دارند باید خصوصیات زیر را داشته باشند:

1- عایق آن، مقاومت الکتریکی تا 40000 ولت را داشته باشد و در مایعات و هوا، جریان برق را از خود عبور ندهد.

2- در برابر تغییرات دمایی از Cº 40- تا Cº 260 به خوبی مقاومت کند.

3- از تولید امواج الکترومغناطیسی و تداخل آن با دستگاه های الکترونیکی جلوگیری کند.

4- در حدود 160000 کیلومتر عمر مفید داشته و به مدت 10 سال استحکام و دوام مناسب داشته باشد.

وایر شمع ها در دو نوع ساخته می­ شوند:

1- وایر شمع با سیم­فلزی در مرکز آن

در این نوع، یک سیم فلزی از وسط وایر شمع عبور کرده که وظیفه انتقال جریان برق فشار قوی را بر عهده داشته و یک پوشش عایق نیز روی سیم فلزی کشیده شده است.

رسانایی که در مرکز کابل قرار دارد ممکن است با قلع روکش شود ولی معمولاً از یک سیم مرکزی که با استفاده از تارهای کربن پوشیده شده است، استفاده می­شود. این کار برای جلوگیری از تولید امواج الکترومغناطیسی و اختلال در سیستم­ های الکترونیکی خودرو انجام می­ گیرد.

برای طول ­های کمتر از 300 میلی­متر، کابلی با مقاومت 25000 تا 34000 اهم بر متر  استفاده می­ شود. اگر طول وایر شمع بیشتر از 300 میلی­متر باشد، از کابلی با مقاومت 15000 تا 24000 اهم بر متر استفاده می­ گردد.

برای این نوع وایر شمع­ها دو نوع کابل وجود دارد: یکی 3/0/9 و دیگری 3/0/19

در کابل نوع اول 9 رشته سیم فلزی وجود دارد و قطر هر رشته 3/0 میلی­متر که در اینصورت سطح مقطع قسمت فلزی وایر شمع 65/0 میلی­متر مربع (2mm) می­ باشد. این نوع کابل دارای قطر خارجی 5 میلی­متر می‌باشد.

کابل نوع دوم دارای 19 رشته به قطر 3/0 میلی­متر می ­باشد که سطح مقطع قسمت فلزی وایر شمع 35/1 میلی­متر مربع (2mm) خواهد بود و قطر کابل 7 میلی­متر است.

قسمت هسته فلزی بوسیله روکش P.V.C یا نوعی پلاستیک با تار و پودهایی از جنس پنبه پوشیده شده و از انتقال برق فشار قوی از قسمت مرکزی به بدنه جلوگیری می­ شود.

امروزه از این نوع وایر شمع­ ها به ندرت استفاده می­ شود.

 

2- وایر شمع با عایق در مرکز آن

این نوع وایر شمع که در خودروهای امروزی مورد استفاده قرار می­ گیرد نیز، دو نوع می­ باشد که در شکل (1) ملاحظه می­ شود.

در هنگام عبور جریان برق از یک سیم فلزی، بیشتر حرکت الکترون ها از سطح فلز صورت می­ گیرد و فقط قسمت کمی از جریان برق از هسته سیم عبور می ­کند. بر همین اساس وایر شمع­ های جدید را به گونه­ ای می­ سازند که هسته آنها را از مواد عایق پر کرده و اطراف این هسته عایق از مواد رسانا مانند سیلیکون می ­پوشانند.

در بعضی از وایر شمع­ ها به دور لایه رسانا، یک سیم فلزی پیچیده می­ شود که در اینصورت عبور جریان برق بهبود یافته و امواج الکترومغناطیسی کمتری در وایر شمع بوجود می­ آید و از تداخل با امواج سیستم­ های الکترونیکی خودرو جلوگیری می­کند. قسمت خارجی لایه رسانا و سیم فلزی پیچیده شده روی لایه رسانا توسط لایه عایق پوشانیده شده و جهت بالا بردن استحکام وایر به دور لایه عایق از یک پوشش ابریشمی بافته شده استفاده می­ گردد. روی این لفاف ابریشمی نیز پوشش اصلی وایر شمع از جنس P.V.C قرار گرفته است.

1- عایق   2- الیاف ابریشمی    3- روکش 4- فیبر عایق    5- لاستیک نارسانا    6- سیلیکون رسانا    7- سیم­ پیچ

شکل 1- وایر شمع­ های مدرن که در خودروهای جدید استفاده می­ شود

 

گروه فنی مهندسی اِیمِگ