انواع وایر شمع

انواع وایر شمع

واير شمع يا وايرهاي فشار قوي كه وظيفة انتقال جريان برق فشار قوي را از ترمينال مركزي كويل به ترمينال مركزي دلكو ( یا در خودروهای انژکتوری از کویل ) و همچنين از ترمينال هاي دلكو به شمع­ ها را برعهده دارند بايد خصوصيات زير را داشته باشند:

1- عايق آن، مقاومت الكتريكي تا 40000 ولت را داشته باشد و در مايعات و هوا، جريان برق را از خود عبور ندهد.

2- در برابر تغييرات دمايي از Cº 40- تا Cº 260 به خوبي مقاومت كند.

3- از توليد امواج الكترومغناطيسي و تداخل آن با دستگاه هاي الكترونيكي جلوگيري كند.

4- در حدود 160000 كيلومتر عمر مفيد داشته و به مدت 10 سال استحكام و دوام مناسب داشته باشد.

واير شمع ها در دو نوع ساخته مي­ شوند:

1- واير شمع با سيم­فلزي در مركز آن

در اين نوع، يك سيم فلزي از وسط واير شمع عبور كرده كه وظيفة انتقال جريان برق فشار قوي را بر عهده داشته و يك پوشش عايق نيز روي سيم فلزي كشيده شده است.

رسانايي كه در مركز كابل قرار دارد ممكن است با قلع روكش شود ولي معمولاً از يك سيم مركزي كه با استفاده از تارهاي كربن پوشيده شده است، استفاده مي­شود. اين كار براي جلوگيري از توليد امواج الكترومغناطيسي و اختلال در سيستم­ هاي الكترونيكي خودرو انجام مي­ گيرد.

براي طول ­هاي كمتر از 300 ميلي­متر، كابلي با مقاومت 25000 تا 34000 اهم بر متر  استفاده مي­ شود. اگر طول واير شمع بيشتر از 300 ميلي­متر باشد، از كابلي با مقاومت 15000 تا 24000 اهم بر متر استفاده مي­ گردد.

براي اين نوع واير شمع­ها دو نوع كابل وجود دارد: يكي 3/0/9 و ديگري 3/0/19

در كابل نوع اول 9 رشته سيم فلزي وجود دارد و قطر هر رشته 3/0 ميلي­متر كه در اينصورت سطح مقطع قسمت فلزي واير شمع 65/0 ميلي­متر مربع (2mm) مي­ باشد. اين نوع كابل داراي قطر خارجي 5 ميلي­متر مي‌باشد.

كابل نوع دوم داراي 19 رشته به قطر 3/0 ميلي­متر مي ­باشد كه سطح مقطع قسمت فلزي واير شمع 35/1 ميلي­متر مربع (2mm) خواهد بود و قطر كابل 7 ميلي­متر است.

قسمت هستة فلزي بوسيلة روكش P.V.C يا نوعي پلاستيك با تار و پودهايي از جنس پنبه پوشيده شده و از انتقال برق فشار قوي از قسمت مركزي به بدنه جلوگيري مي­ شود.

امروزه از اين نوع واير شمع­ ها به ندرت استفاده مي­ شود.

 

2- واير شمع با عايق در مركز آن

اين نوع واير شمع كه در خودروهاي امروزي مورد استفاده قرار مي­ گيرد نيز، دو نوع مي­ باشد كه در شكل (1) ملاحظه مي­ شود.

در هنگام عبور جريان برق از يك سيم فلزي، بيشتر حركت الكترون ها از سطح فلز صورت مي­ گيرد و فقط قسمت كمي از جريان برق از هستة سيم عبور مي ­كند. بر همين اساس واير شمع­ هاي جديد را به گونه­ اي مي­ سازند كه هستة آنها را از مواد عايق پر كرده و اطراف اين هستة عايق از مواد رسانا مانند سيليكون مي ­پوشانند.

در بعضي از واير شمع­ ها به دور لايه رسانا، يك سيم فلزي پيچيده مي­ شود كه در اينصورت عبور جريان برق بهبود يافته و امواج الكترومغناطيسي كمتري در واير شمع بوجود مي­ آيد و از تداخل با امواج سيستم­ هاي الكترونيكي خودرو جلوگيري مي­كند. قسمت خارجي لاية رسانا و سيم فلزي پيچيده شده روي لاية رسانا توسط لاية عايق پوشانيده شده و جهت بالا بردن استحكام واير به دور لاية عايق از يك پوشش ابريشمي بافته شده استفاده مي­ گردد. روي اين لفاف ابريشمي نيز پوشش اصلي واير شمع از جنس P.V.C قرار گرفته است.

1- عايق   2- الياف ابريشمي    3- روكش 4- فيبر عايق    5- لاستيك نارسانا    6- سيليكون رسانا    7- سيم­ پيچ

شكل 1- واير شمع­ هاي مدرن كه در خودروهاي جديد استفاده مي­ شود

 

گروه فنی مهندسی اِیمِگ