انژکتور خودرو و عیوب آن

انژکتور خودرو و عیوب آن

انژکتور چیست؟

     انژکتور یکی از اجزای مهم موتور هست که در تعیین توان و مصرف سوخت  آن نقش مهمی دارد. همچنین بحث انژکتور قسمت بسیار مهمی از آموزش سیستم سوخت رسانی و یا آموزش انژکتور خودرو می باشد. انژکتور در حقیقت یکی از عملگر های خودرو محسوب می شود که توسط ایسیو کنترل می شود. ایسیو با تعیین زمان پاشش انژکتور مقدار سوخت مصرفی را کنترل می نماید. معمولا در خودرو ها زمان پاشش سوخت بین صفر تا سی و پنج میلی ثانیه متغیر می باشد. رگولاتوری که بر روی ریل سوخت و یا پمپ بنزین هست فشار سوخت را تنظیم می کند. این فشار معمولا در حدود سه و نیم بار می باشد. ساختمان یک انژکتور در شکل زیر نشان داده شده است.

انژکتور دو پایه دارد که یکی از آنها مثبت و دیگری منفی می باشد. پایه مثبت همیشه از طریق رله دوبل وصل است ولی پایه منفی توسط ای سی یو قطع و یا وصل می شود. مدت زمان وصل بودن پایه منفی همان زمان پاشش می باشد.

انواع عیوب انژکتور و نحوه تشخیص آنها

عیوب و ایرادات انژکتور به دو دسته الکتریکی و مکانیکی تقسیم می شوند. عیوب مکانیکال به دلیل بنزین نا مرغوب و یا گرم شدن بیش از حد موتور رخ می دهند. در این حالت الگوی پاشش انژکتور که در حالت صحیح خود به صورت مخروطی  می باشد به هم می ریزد. برای رفع عیوب مکانیکال بهترین راه شست و شوی انژکتورها بوسیله انژکتور شور و محلول اولتراسونیک هست.

دسته دیگر عیوب انژکتور عیوب الکتریکال می باشند. برای بررسی این عیوب دو راه حل پیشنهاد می شود. اولین راه حل استفاده از دستگاه دیاگ برای بررسی زمان پاشش سوخت و عملکرد انژکتور می باشد. دومین راه حل که ساده تر هم هست استفاده از دستگاه مولتی متر به منظور بررسی مقاومت دو سر انژکتورها می باشد. مقاومت دو سر انژکتور ها معمولا بین دوازده تا شانزده اهم می باشد. در صورتیکه که مقدار اندازه گیری شده خارج از این محدوده باشد نشانگر خرابی انژکتور خواهد بود.

نویسنده: صیاد نصیری

گروه فنی مهندسی ایمگ