بازرسی نقاط جوش در کارشناسی بدنه خودرو

از جمله نکات مهم در بحث بررسی بدنه خودرو کارشناسی نقاط جوش می باشد. منظم و اورجینال بودن نقاط جوش می تواند بیانگر سالم بودن بدنه خودرو باشد. به هم خوردگی ترتیب و یا شکل ظاهری نقاط جوش در هر ناحیه می تواند نشانگر هر گونه عیب یا آسیب دیدگی باشد.
انجام صحیح امور مرتبط با کارشناسی فنی، رنگ و بدنه خودرو نقش بسیار مهمی در انجام معاملات شفاف خودرو و بدون کلاهبرداری دارد در این بین بازرسی نقاط جوش در کارشناسی بسیار حائز اهمیت است. به دلیل کم کردن هزینه طراحی و تولید و همچنین سبک و در عین حال مقاوم بودن بدنه خودروهای سواری، از ورق های با استحکام بالا برای ساخت بدنه خودرو استفاده می شود.
ابتدا ورق با جنس فولاد آلیاژی به نحوی که استحکام کافی داشته باشد انتخاب و پس از آن به منظور افزایش استحکام بدنه خودرو، در ورق های بدنه خودرو و بخصوص رکاب ها، ستون ها و ورق های کف خودرو تغییر فرم های هندسی خاصی به روش فرم دهی صورت می پذیرد و پس از آن ورق های مورد نظر با استفاده از جیگ و فیکسچرهای خط تولید به عملیات بسیار دقیق و معمولا به صورت رباتیک در کنار هم قرارداده شده و تثبیت می شوند و در نهایت توسط ربات های مخصوص عملیات جوشکاری نواری و نقطه جوش، ورق های مذکور به یکدیگر متصل شده و ساختمان کلی بدنه خودرو تشکیل می گردد.

در صورت بروز تصادف و تعویض بخش هایی از بدنه خودرو، عملیات انجام جوش های نواری و نقطه جوش ها از لحاظ شکل ظاهر و همچنین فواصل انجام نقطه جوش دستخوش تغییر می شوند که می تواند نشانه مناسبی برای تشخیص تعویض شدگی قطعات بدنه خودرو حین انجام کارشناسی رنگ و بدنه خودرو می باشد.برای مثال در ادامه رکاب درب خودروی سمند در دو حالت فابریک و معیوب نشان داده شده است.
در تصویر زیر مشخص است که نقاط جوش بصورت منظم و فابریک می باشند. میتوان نتیجه گرفت که کارشناس خودرو این رکاب را بدون عیب تشخیص خواهد داد. شکل 1
نواحی خاصی نقاط جوش

شکل 1

ولی در تصویر 2 مشخص است که در نواحی خاصی نقاط جوش دیده نمی شوند. با بررسی بیشتر، کارشناس خودرو به این نتیجه خواهد رسید که به احتمال زیاد برشی در رکاب خودرو انجام شده است. همچنین میتوان ضخامت رنگ را در قسمت تعویض شده ملاک کارشناسی قرار داد. در این صورت می توان با دقت در ضخامت رنگ در نواحی مشکوک قسمت برش خورده را تشخیص داد.
نواحی خاصی نقاط جوش

شکل 2

گروه فنی مهندسی اِیمِگ

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up