گیربکس اتوماتیک هیوندایی
تست استال گیربکس اتوماتیک

تست استال گیربکس اتوماتیک

تست استال گیربکس اتوماتیک به منظور عیب یابی و تست سلامتی گیربکس های اتوماتیک انجام می پذیرد. با استفاده از نتایج تست استال گیربکس اتوماتیک میتوان به نتایج مهمی مانند سالم بودن یا نبودن تورک کانورتر رسید. این تست در دو حالت دنده جلو و عقب انجام می شود. باید توجه شود که این تست برای گیربکس های AT با تورک کانورتر مورد استفاده قرار می گیرد.

برای انجام تست استال گیربکس اتوماتیک ابتدا خودرو را روشن کرده و بعد از اینکه دمای موتور به دمای نرمال کاری رسید، ترمز دستی را فعال کرده و دنده را در حالت D قرار داده و خیلی سریع پدال گاز فشار داده می شود. در این حالت دور موتور خودرو نباید از 2000 دور بر دقیقه فراتر برود. البته در خودروهای مختلف ممکن است که این بازه کمی متفاوت باشد. برای مثال ممکن است که دور موتور تا 1800 دور بر دقیقه بالا رود.

تست بالا را میتوان در حالت دنده عقب یا همان R نیز انجام داد. فقط کافی است بجای حالت D دنده، آن را در حالت R قرار دهیم. مانند تست قبلی پدال گاز را تا انتها بصورت ناگهانی فشار داده و تغییرات دور موتور را بررسی می کینم. در این حالت نیز نباید دور موتور از 2000  دور بر دقیقه بالاتر رود.

چنانچه در دو حالت دنده جلو و عقب دور موتور بالاتر از 2000  دور بر دقیقه شود میتوان نتیجه گرفت که تورک کانورتر معیوب می باشد.  ولی اگر فقط در یکی از حالتها این اتفاق بیفتد عیب میتواند از سایر قطعات داخلی گیربکس اتوماتیک هم باشد. تست استال گیربکس اتوماتیک روشی سریع برای یافتن عیوب احتمالی گیربکس اتوماتیک خودروها می باشد که حتی خود راننده ها نیز می توانند انجام دهند. فقط باید به این نکته توجه داشت که این تست نباید به کرات انجام شود چراکه با توجه به فشاری که به گیربکس می آید میتواند باعث خرابی آن شود.

مطالب کاملتر تعمیرات گیربکس اتوماتیک در دوره آموزشی تعمیرات گیربکس اتوماتیک در بخش اتومکانیک دانشگاه صنعتی شریف تدریس می شود. سرفصل این دوره را میتوانید از طریق لینک زیر مطالعه بفرمایید.

گروه فنی مهندسی ایمگ

نویسنده: محمد مرادی نربین