آموزش مکانیک خودرو|ایمگ

تعمير و تنظيم شمع خودرو

قبل از تعمير وتنظيم شمع خودرو مطابق (139-1) مقاومت واير شمع­ها را اندازه­­ گيری كرده و با واير شمع نو يا كاتالوگ مقايسه كنيد. در صورت زياد شدن مقاومت، واير شمع­ها را عوض كنيد.
شمع خودرو داراي عمر 15000 تا 25000 كيلومتر مي­باشد. ولي در فاصلة هر 5000 كيلومتر يكبار بايد باز شده و تميز و بررسي گردد. در مورد تعمير و تنظيم شمع نكات زير را مدنظر داشته باشيد:
اندازه ­گيري مقاومت واير شمع

شكل 1- اندازه ­گيري مقاومت واير شمع

  1.  همواره دقت داشته باشيد كه طول رزوه شمع خودرو با طول رزوه جای شمع در سرسيلندر برابر باشد. شكلهاي نامناسب طول رزوه شمع در شكل (140-1) نمايش داده شده است.
    اشكال نامناسب طول رزوه شمع
    a : طول رزوه شمع زياد است
    b: طول رزوه شمع كوتاه است
    c : طول زياد رزوه شمع به دليل عدم وجود واشر آب­بندي
    d : كوتاه بودن طول رزوه شمع به دليل استفاده از واشر اضافي

شكل 2- اشكال نامناسب طول رزوه شمع

  1. اگر طول رزوه شمع كوتاه باشد، جرقة ضعيف درون محفظة احتراق بوجود آمده و دماي شمع كمتر از حد مجاز C º 450 تا C º 850 بوده و رزوه­هاي سرسيلندر سوخته و رسوب مي­ گيرد به گونه ­اي كه بستن شمع نو مناسب با مشكل مواجه مي­ شود. اگر طول رزوه شمع­ از حد مجاز بيشتر باشد، باعث گداخته شدن قسمت اضافي بدنة شمع و در نتيجه ذوب شدن رزوه­هاي شمع و يا رسوب گرفتن و باز نشدن شمع مي­شود.
    عدم وجود واشر آب­بندي و يا استفاده از واشر اضافي نيز مناسب نمي­باشد. چرا كه طول رزوه شمع درون سرسيلندر كم و زياد مي­گردد. «حالت c و d از شكل (2)»
  2.  فاصله هوايي بين الكترود بدنه و الكترود مركزي شمع براي خودروها با توجه به سيستم­هاي جرقه­ زني مختلف بين 5/0 تا 5/1 ميلي­متر مي­باشد. در هر بار بررسي شمع، مطابق شكل (3) فاصلة هوايي تنظيم گردد و پوسيدگي الكترود مركزي برطرف شود.
    تنظيم و بررسي نمودن شمع
    a : اندازه­ گيري فاصله هوايي بين الكترود مركزی و الكترود بدنه
    b : اندازه ­گيري پوسيدگي الكترود مركزی شمع­هايي كه جنس آنها از فلز پلاتين يا طلای سفيد مي ­باشند.
    c : زياد كردن فاصله هوايي بين الكترود مركزی و الكترود بدنه
    d : كم كردن فاصله هوايي بين الكترود مركزی و الكترود بدنه
مطالب مرتبط  عیب‌یابی سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری

شكل 3- تنظيم و بررسي نمودن شمع

با توجه به ظاهر شمع مي ­توان از صحت يا سقم عملكرد سيستم جرقه، سوخت ­رساني و نحوه كار موتور اطمينان حاصل نمود. بعضي از اين شرايط در زير بيان شده است:

شرايط خوب و معمولی

مطابق شكل (4) رنگ عايق سراميكي درون محفظة احتراق سفيد متمايل به خاكستري يا خاكستري متمايل به زرد يا قهوه ­اي مي ­باشد.
شرايط خوب و معمولي شمع

شكل 4- شرايط خوب و معمولي شمع

در اين حالت وضعيت كار موتور و انتقال حرارت شمع مطلوب است. سيستم جرقه و سوخت­رساني نيز تنظيم مي­باشد. هيچ رسوبي از سوخت و روغن موتور روي شمع وجود ندارد و در كل بهترين وضعيت از كار موتور است.

وجود دوده كربن روی شمع

با توجه به شكل (5) ، عايق سراميكي و الكترودهاي شمع با لاية نازك و نرمي از دودة پوشيده شده است. اين عيب به علت غني بودن مخلوط سوخت و هوا، كثيف بودن فيلتر هوا، معيوب بودن ساسات اتوماتيك، استفاده زياد از ساسات دستي، سرد ماندن شمع و يا كوچك بودن عدد روي شمع مي­باشد كه در اينصورت بايد نسبت به رفع عيب اقدام نمود.
وجود دوده كربن روي شمع

شكل 5- وجود دوده كربن روي شمع

 وجود روغن روی شمع

در اين وضعيت عايق سراميكي و الكترودها با لاية نازكي از روغن و دودة پوشيده مي­شوند. اين موضوع در شكل (6) مشاهده مي­ شود.
اين عيب به دليل وجود روغن در محفظة احتراق مي­باشد كه به دليل بالا بودن سطح روغن، خراب بودن رينگ­ها و معيوب شدن راهنماي سوپاپ­ها مي­ باشد.
در موتورهاي دو زمانه نيز كه روغن را با سوخت به جهت روغنكاري قطعات استفاده مي­كنند، وجود اين عيب نشانه اين است كه روغن مخلوط با سوخت زياد مي­ باشد.

مطالب مرتبط  وظایف استپر موتور و عیوب آن

شكل 6- وجود روغن روي شمع

 وجود خاكستر روی شمع

لايه ضخيمي از خاكستر روغن و افزودنيهاي سوخت، روي الكترودها و عايق سراميكي را پوشانده است كه در شكل (7) مشاهده مي­شود.
اين عيب به علت وجود عناصر نامناسب در تركيبات روغن مي­ باشد كه به صورت خاكستر، محفظة احتراق و شمع را مي پوشاند.
وجود خاكستر روي شمع

شكل 7- وجود خاكستر روي شمع

 قسمتي از الكترودهای شمع ذوب شده است

سطح الكترودها به صورت فرورفتگي و برجستگي درآمده است كه در شكل (8) مشاهده مي­گردد. ممكن است سطح ذوب شده ناشي از ذوب شدن شمع نباشد. اين مشكل به دليل بيش از حد گرم شدن شمع و در نتيجه ايجاد خودسوزي مي­باشد و يا به دليل معيوب بودن سوپاپ­ها، دلكو و يا نامناسب بودن كيفيت سوخت مي ­باشد.
ذوب شدن الكترود شمع

شكل 8- ذوب شدن الكترود شمع

 پوسيدگی زياد در الكترود بدنه

در اين حالت فاصله هوايي زيادي به دليل فرسايش الكترودها بين الكترود مركزي و الكترود بدنه بوجود آمده است كه در شكل (9) ملاحظه مي­گردد اين عيب به دليل نامناسب بودن افزودني­هاي روغن و سوخت مي­باشد و يا به دليل حركت نامناسب مخلوط سوخت و هوا در اتاق احتراق و يا ضربه مي ­باشد.
پوسيدگي الكترود بدنه شمع

شكل 9- پوسيدگي الكترود بدنه شمع

نویسنده صیاد نصیری

گروه فنی مهندسی اِیمِگ

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست