جعبه فرمان برقی خودرو

استفاده از جعبه فرمان های برقی در خودروهای امروزی به منظور ارتقا و بهبود پایداری خودرو و راحتی راننده به امری ضروری تبدیل شده است. جعبه فرمان الکتریکی خودرو نسبت به جعبه فرمان های هیدرولیکی دارای مزایا و قابلیت های ذیل می باشند:

  • قابلیت کنترل پذیری جعبه فرمان های الکتریکی نسبت به جعبه فرمان های هیدرولیکی بسیار بالاتر می باشد به نحوی که با افزایش سرعت خودرو فرمان سفت تر و با کاهش سرعت خودرو و بخصوص حین پارک کردن خودرو، فرمان سفت تر می شود.
  • پمپ هیدرولیک جعبه فرمان هیدرولیکی در تمام مدت زمانی که موتور روشن می باشد، از موتور انرژی دریافت می کند که هم باعث افزایش مصرف سوخت و آلایندگی می شود و هم استهلاک قطعات هیدرولیک افزایش می یابد. در جعبه فرمان های الکتریکی استراتژی مدیریت مصرف انرژی بهینه تر صورت می پذیرد و عمدتا با گردش زیاد غربیلک فرمان جریان برق مصرفی بیشتری صورت گرفته و در سرعت های زیاد که زاویه فرمان کمی اعمال می شود از جریان برق اندکی استفاه می نماید.
  • جعبه فرمان های الکتریکی نسبت به جعبه فرمان های هیدرولیک تمیزتر بوده و تعداد قطعات آن نیز کمتر می باشد.
  • جعبه فرمان های برقی نسبت به جعبه فرمان های هیدرولیکی ارزان تر می باشند.

جعبه فرمان های الکتریکی از اجزای زیر تشکیل شده اند:

  1. سنسور زاویه غربیلک فرمان: این سنسور بر روی محور ستون فرمان نصب شده است و مقدار زاویه دوران غربیلک فرمان و همچنین شتاب حرکت آن را اندازه گیری کرده و به واحد کنترل یا ECU سیستم فرمان الکتریکی گزارش می دهد.
  2.  موتور الکتریکی: جعبه فرمان برقی شامل یک موتور الکتریکی بدون زغال یا Brushless می باشد که با دریافت اطلاعات از واحد کنترل جعبه فرمان برقی، میزان زاویه دوران و شتاب لازم را تولید کرده و از طریق یک جعبه دنده حلزون و چرخ حلزون با نسبت 20، توان لازم را به پینیون جعبه فرمان منتقل می نماید. استفاده از جعبه دنده حلزون چرخ حلزون با نسبت 20 باعث می شود که دور موتور یک بیستم شده و گشتاور آن 20 برابر شده و به پینیون جعبه فرمان منتقل شود.
  3. واحد کنترل یا ECU: واحد کنترل، سنسور و موتور جعبه فرمان الکتریکی به صورت یکپارچه بر روی ستون فرمان نصب می گردند. واحد کنترل الکترونیکی جعبه فرمان برقی، اطلاعات لازم را از شبکه مالتی پلکس خودرو و سنسور زاویه غربیلک فرمان دریافت کرده و نسبت به اتخاذ تصمیم میزان دوران موتور و گشتاور تولیدی آن دستورات لازم را به موتور الکتریکی ارسال می نماید.
این مطلب را حتما بخوانید  آشنایی با نرم افزار AMESuite LMS | بخش سوم

قدرت خروجی موتور برقی و گیربکس حلزون و چرخ حلزون به محور پینیون جعبه فرمان منتقل می شود. جعبه فرمان خودروهای امروزی عمدتا از نوع چرخ دنده شانه ای می باشد که قدرت کمکی را از موتور الکتریکی و گیربکس دریافت کرده و از طریق شانه ای به مکانیزم فرمان و نهایتا چرخ ها منتقل می نماید و باعث دوران چرخ ها حین عملیات فرمان دهی می گردد.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست