سنسورهای استفاده شده در سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک خودرو

سنسورهای استفاده شده در سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک خوردو

در پژو 206 های فرانسوی چهار سنسور دارد که شامل سنسور دمای محیط، سنسور دمای داخل کابین، سنسور اووپراتور و سنسور دمای آب می باشد. سنسور خورشید یا نور و سنسور باران در این خودروها توسط ایرانخودرو حذف شده است. جا نمایی این سنسورها در خودرو به این شکل می باشد که سنسور دمای آب بر روی هوزینگ ترموستات قرار گرفته است که یک سنسور دو پایه می باشد. توجه داشته باشید خودروهایی که کولر آنها داخل شبکه سیستم مالتی پلکس قرار دارد فقط یک سنسور دمای آب استفاده شده است. در این روش اطلاعات یک سنسور هم برای ای سی یو و هم برای سیستم تهویه ارسال می شود. در خودروهایی که کولر آنها داخل شبکه نمی باشد مثل خودروهای دانگ فنگ اچ سی کراس یا دنا از دو سنسور دمای آب استفاده شده است.

شکل-1 سنسور دمای آب پژو 206 TU3

سنسور دمای محیط در خودروی پژو 206 در زیر آینه سمت شاگرد نصب شده است و در بعضی خودروها در داخل سپر پشت پلاک قرار دارد. در خودروهای دوگانه سوز مثل دنا که سیستم تهویه اتوماتیک دارند هر دو آینه دارای سنسور دما می باشد. در خودرویی مثل دنا اگر سنسور دمای محیط آینه سمت راننده آسیب ببیند خودرو دیگر به حالت سوخت گاز وارد نمی شود. وظیفه این سنسور اعلام دمای محیط به سیستم تهویه مطبوع می باشد. با این کار سیستم تهویه اتوماتیک وقتی در حالت خودکار قرار می گیرد می تواند تشخیص دهد که متناسب با دما درخواستی سرنشینان هوای ورودی از رادیاتور بخاری عبور کند یا از اووپراتور.

شکل-2 سنسور دمای محیط زیر آینه

سنسور بعدی سنسور فشار خطی می باشد که در خودروی پژو 206 فول ماکس این سنسور فشار لحظه ای مدار گاز کولر را به سیستم اعلام می کند مانند عملکرد مپ سنسور در موتور. جا نمایی این سنسور در پژو 206 دقیقا در کنار درایر قرار دارد و بر روی لوله فشار بالا نصب شده است این سنسور دارای سه پایه می باشد. در خودروهایی مثل پژو 405 و سمند بجای استفاده از سنسور فشار خطی از کلید سه مرحله ای استفاده شده است. در خودروی پراید هم سیستم متفاوت می باشد و در این خودرو از رله سه قلو استفاده شده است.

شکل-3 سنسور فشار خطی گاز کولر

سنسور بعدی سنسور دمای داخل کابین می باشد. سنسورهایی که معمولا در خودورهای استفاده می شود از نوع ان تی سی و یا ال دی آر می باشد. برای تست سنسورهای ان تی سی با گرم کردن سنسور و خواندن مقاومت توسط مولتی متر می توان عمل کرد اما در سنسورهای ال دی آر که به نور حساس هستند با تابش نور مقدار مقاومت نمایش داده شده توسط مولتی متر کاهش پیدا می کند. جا نمایی سنسور دمای کابین در خودروها معمولا داخل داشبورد قرار دارد که در خودروی پژو 206 دقیقا روی داشبورد سمت شاگرد و کنار علامت ایربگ می باشد.

شکل-4 سنسور دمای کابین پژو 206

محمد شمسی

گروه فنی مهندسی ایمگ