سیستم تهویه مطبوع خودرو

سیستم تهویه مطبوع خودرو

سیستم تهویه مطبوع  در برگیرنده واحد های گرمایش  و سرمایش می باشد. واحد گرمایش و یا بخاری خودرو با عبور جریان مایع خنک کننده موتور به داخل یک رادیاتور باعث گرم شدن این رادیاتور شده و با فعال شدن فن بخاری هوای بیرون یا هوای داخل اتاق از بین پره های رادیاتور بخاری عبور کرده و هوای داخل محفظه سرنشین را گرم می کند. در برخی خودروها عمل قطع و وصل جریان مایع خنک کننده موتور از رادیاتور بخاری با شیر انجام می شود و در بعضی از خودروها همواره مایع خنک کننده موتور از رادیاتور بخاری عبور می کند با قرار دادن یا برداشتن دریجه ای در مقابل رادیاتور بخاری میتوان عبور هوا به سمت رادیاتور بخاری را کنترل کرد بنابراین در هوای سرد با کنار رفتن این دریچه هوای عبوری از فن به محفظه سرنشین از بین پره های رایاتور بخاری عبور کرده و هوای محفظه سرنشین را گرم می کند.

چنانچه گازی فشرده شود مولکولهای گاز به یکدیگر بر خورد کرده و به هم نزدیکتر می شوند از اینرو دمای گاز افزایش پیدا می کند. این گاز بعد از خارج شدن از کمپرسور با دما و فشار بالا به کندانسور وارد شده و به صورت مایع در می آید. در مرحله بعد این مایع به شیر انبساط وارد شده و فشار آن کاهش می یابد. در مرحله بعد در اواپراتور با دمیده شدن هوای گرم مایع تبخیر شده و به گاز فشار پایین تبدیل می شود. در نتیجه هوای خروجی از اواپراتور سرد خواهد بود.

 

نویسنده: محمد مرادی نربین

گروه فنی مهندسی ایمگ