شیربرقی EGR

یکی از مشکلات موتور‌های رقیق‌سوز که در ناحیۀ  کار می‌کنند، افزایش دمای احتراق و نهایتاً تولید آلایندگی اکسیدهای ازت ( NOx ) می‌باشد، برای کنترل آلایندگی  از EGR استفاده می‌شود.

1- فیلترهوا 2- دریچۀ گاز 3 و 5- دود خروجی که دوباره به گردش درآمده و وارد مانیفولد هوا می‌شود 4- شیربرقی EGR

شکل 1- شماتیک عملکردی EGR

 

شکل (1) شماتیک عملکردی EGR را نشان می‌دهد.

هنگامی که دمای احتراق هوا و بنزین افزایش یابد، ECU به شیربرقی EGR دستور بازشدن می‌دهد. با بازشدن این شیر، مقداری از دودهای خروجی اگزوز به مانیفولد هوا راه پیدا کرده و به جای تعدادی از مولکول‌های هوای تازه، مولکول‌های دود خروجی اگزوز وارد سیلندر می‌گردد، که در اینصورت احتراق ناقصی تولید شده که منجر به کاهش دمای احتراق و نهایتاً کاهش  NOx می‌شود.

be: مصرف سوخت

شکل 2- تأثیر EGR بر HC، و مصرف سوخت

 

لازم به ذکر است که با توجه به شکل (2) هر چقدر میزان زمان و مقدار استفاده از EGR زیادترشود، آلایندگی  کاهش می‌یابد، در حالیکه مصرف سوخت و آلایندگی هیدروکربن‌های نسوخته (HC) افزایش می‌یابد.

شیربرقی EGR، جریان برق مثبت 12 ولت خود را از رلۀ دوبل دریافت کرده و زمان و مقدار باز و بسته بودن آن توسط ECU با کنترل منفی آن، صورت می‌پذیرد. ساختمان ظاهري اين شير برقي همانند شيربرقي كنيستر مي‌باشد.

گروه فنی مهندسی اِیمِگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست