عیب‌یابی سیستم نورپردازی داخلی BMW

 امروزه در خودروهای مدرن نهایت استفاده از شبکه‌های انتقال اطلاعات بین کنترل یونیت‌ها می‌شود که در نهایت باعث افزایش کارایی در زمینه‌های مختلف و تعدد امکانات خودرو میگردد. این شبکه‌ها که در اصطلاح سیستم مالتی پلکس نامیده می‌شود دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های اختصاصی خود را دارند و معمولا در خودروها به دو دسته‌ی شبکه‌های اصلی مثل شبکه‌های K-CAN ,CAN, PT-CAN, FLEXRAY, MOST و … و همین طور شبکه‌های فرعی مثل BSD, LIN-BUS و … تقسیم بندی می‌شوند.
برای اینکه در سیستم روشنایی داخلی خودرو‌های ب ام و(BMW) نسل جدید مثل خودروی BMW 730 G12 امکان تغییر رنگ نور داخلی توسط کاربر و یا کنترل یونیت‌های خودرو فراهم گردد، سیستم نور داخلی خودرو از واحد‌های ساطع کننده نور که در اصطلاح منابع نور نامیده می‌شوند استفاده می‌گردد که علاوه بر دو سیم برق مثبت و منفی که برق کار اصلی روشنایی را تامین می‌کنند، دارای 2 رشته سیم دیگر نیز هستند که از این طریق رنگ نور مشخص می‌گردد.
برای این منظور این رشته سیم‌ها راه ارتباطی منابع نور را با واحد کنترل کننده مرکزی نور داخلی فراهم می‌کنند که اطلاعات از طریق شبکه LIN-BUS منتقل می‌گردد. بر خلاف سایر مصرف کننده‌های جریان برق در خودرو که به طور موازی به یکدیگر وصل می‌شوند اینجا دو رشته سیم شبکه LIN-BUS به صورت سری به منابع نور و کنترل یونیت مرکزی سیستم نور وصل شده‌اند. باید توجه کرد که برق تغذیه منابع نور به صورت موازی وصل می‌شوند ولی دو رشته سیم شبکه به صورت سری به هم وصل می گردد.
یکی از خواص ارتباط الکتریکی به روش سری، از کار افتادن تمام مصرف کننده‌ها در اثر قطع شدن یکی از مصرف کننده‌ها می‌باشد. همانند همین مورد با قطع شدن راه ارتباط انتقال اطلاعات بین منابع نور داخل شبکه، سایر منابع نور نیز از کار خواهند افتاد. در این مورد تعمیرکار قبلی سوکت منابع نور چند رنگی داخل درب را با یک منبع نور تک رنگ جابجا وصل کرده بود که در نهایت باعث قطع شدن شبکه LIN-BUS و خاموش شدن منابع نور چند رنگی شده بود.

این مطلب را حتما بخوانید  شبکه CAN و پروتکل‌های مورداستفاده در خودرو
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست