با استفاده از روش گفته شده همه میتوانند باتری خود را عیب یابی کنند
عیب یابی باتری خودرو

عیب یابی باتری خودرو

خودروهای امروزی به لحاظ دارا بودن سنسورهای مختلف و واحد های کنترل الکترونیکی به شدت به جریان تغذیه خود وابسته هستند. در صورتیکه جریان مناسب را دریافت نکنند، امکان دارد عملکرد درستی نداشته باشند. در این حالت خودرو ممکن است به خوبی و یا اصلا روشن نشود.همچنین ممکن است به علت عیب یابی نا صحیح هزینه های اضافی به صاحب خودرو تحمیل شود. در مقاله حاضر به روش های عیب یابی باتری خودرو پرداخته می شود.

روش اول: استفاده از شاخص و چشمی باتری

باتری های امروزی از نوع نگهداری آزاد  (maintenance free) هستند. این باتری ها یک شاخص بصورت چشمی دارند. این چشمی به سه رنگ سبز، سیاه و سفید قابل مشاهده است. در صورتیکه رنگ آن سبز باشد، وضعیت باتری خوب است و بدون مشکل کار می کند. اگر رنگ آن سیاه باشد باتری به شارژ نیاز دارد. ولی چنانچه این چشمی به رنگ سفید دیده شود باید باتری را تعویض کرد.

روش دوم: بررسی کیفیت روشن شدن خودرو

یکی از روش های عیب یابی باتری خودرو، بررسی نحوه استارت و روشن شدن موتور است. در این روش ساده کافی است به کیفیت استارت موتور خودرو دقت شود. چنانچه خودرو بصورت روان و بدون تاخیر روشن شود، باتری خودرو در وضعیت مطلوب قرار دارد. البته نحوه استارت خودرو به اجزای دیگر خودرو و موتور نیز وابستگی دارد. برای اطمینان بیشتر میتوان باتری را تحت بار قرار داده و دوباره تست استارت را تکرار کرد. بدین منظور میتوان ابتدا چراغ های خودرو را برای مدتی روشن کرد و سپس موتور را استارت کرد. کیفیت استارت در این حالت نشانگر سالم بودن باتری خواهد بود.

روش سوم: استفاده از دستگاه تست باتری

با توجه به اهمیت باتری دستگاه تستر آن نیز ساخته شده است. عموم مردم می توانند از این دستگاه استفاده کنند. این دستگاه همانند شکل دارای دو گیره است که به دو سر باتری وصل می شود. با این دستگاه میتوان سطح ولتاژ باتری را بصورت دقیق ارزیابی کرد. در صورتیکه ولتاژ باتری از حد نرمال یعنی حدود 12 ولت پایین تر بود، باید آن را شارژ کرد. پس از شارژ باتری، دوباره باید آن را با استفاده از دستگاه تست کرد. در صورتیکه که ولتاژ آن به حد مطلوب رسیده باشد، باتری سالم است. در غیر اینصورت باید بررسی بیشتر روی آن صورت پذیرد.

گروه فنی مهندسی اِیمِگ

نویسنده: محمد مرادی نربین