از منظر مبانی مکانیک خودرو میتوان، یک خودرو را به بخشهای ذیل تقسیم کرد:
مبانی مکانیک خودرو
- مولد قدرت یا موتور که شامل موتور بنزینی، دیزلی، گازسوز و موتور الکتریکی میباشد. لازم به ذکر است که نام انجین (Engine) صرفا خاص موتور احتراقی میباشد در حالی که عبارت موتور(Motor) هم موتورهای احتراقی و هم موتورهای الکتریکی را در بر میگیرد.
- سیستم انتقال قدرت که شامل کلاچ، جعبه دنده یا گیربکس(Gearbox)، میل گاردان، دیفرانسیل، پلوس و چرخها میباشد. پرچالشترین بخش این حوزه، گیربکس میباشد که امروزه دستخوش تغییرات زیادی شده است و شامل
گیربکسهای دستی (Manual)
دستی اتوماتیک شده یا AMT(Automated Manual Transmission)
اتوماتیک یا AT(Automatic Transmission)
گیربکس های متغیر پیوسته یا CVT(Continuously Variable Transmission) میباشد. - سیستم کنترل سرعت یا ترمز که به دو دسته سیستم های ترمز دیسکی و کاسه ای یا کفشکی تقسیم می شود. در خودروهای ارزان قیمت ترمزهای عقب را از نوع کاسه ای و جلو را از نوع دیسکی انتخاب میکنند در حالیکه در خودروهای با قیمت متوسط به بالا در هر چهارچرخ از ترمز دیسکی استفاده میشود.
- سیستم کنترل جهت یا فرمان که شامل سیستم فرمان مکانیکی همانند پیکان و پرایدهای سریهای تولید ابتدایی، سیستم فرمان هیدرولیکی که در عمده خودروهای دهه های گذشته همانند پژو، سمند، ماکسیما و غیره، سیستم فرمان الکتریکی که در خودروهای امروزی همانند مگان، دنا پلاس توربو اتوماتیک، پژو 207، اپتیما و غیره و سیستمهای الکتروهیدرولیکی همانند هیوندای جنسیس و غیره میباشد.
- سیستم کنترل پایداری و ارتعاشات یا تعلیق که شامل سه گروه سیستمهای تعلیق غیر فعال یا Passive خاص خودورهای ارزان تا متوسط همانند پیکان، پراید، سمند، اپیتما، سوناتا، نیمه فعال یا Semi active همانند زانتیا و فعال یا Active همانند هیوندای جنسیس و بنز کلاس S و BMW سری 7 می باشد.
- سیستم های الکتریکی که شامل تمامی ادوات و تجهیزات الکتریکی خودرو میباشد.
- شاسی و بدنه که شامل شاسی نردبانی و ساختمان مکانیکی بدنه خودرو میباشد.
- تجهیزات جانبی(آپشن) و سیستمهای ایمنی خودرو که بسیار متنوع و بحث برانگیز بوده و قیمت و جایگاه خودرو را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد. لازم به ذکر است که سیستمهای ایمنی خودرو به دو بخش سیستمهای ایمنی غیر فعال و سیستم های ایمنی فعال تقسیم می شوند. سیستم های ایمنی غیر فعال به آن دسته از سیستمهای اطلاق که پس از بروز تصادف از جان سرنشین محافظ میکند همانند کیسه ایمنی هوا، شیشه های ایمنی خودرو، ستونها و رکابهای بدنه خودرو با ویژگی مقاومت در مقابل تغییر شکل زیاد، در حالیکه سیستم ایمنی فعال به آن دسته از سیستمهای ایمنی اطلاق می شود که از بروز تصادف جلوگیری می کند همانند سیستم ترمز ضدقفل خودرو یا ABS(Anti Lock Brake System)، سیستم کروز کنترل تطبیقی یا ACC(Adaptive Cruise Control).
گروه فنی مهندسی ایمگ
0
0
رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها