اولین موتور توربو شارژ با نسبت تراکم متغیر

در این مقاله بر آنیم تا در مورد اولین  موتور توربو شارژ  با نسبت تراکم متغیر صحبت کنیم که قرار است در شرکت اینفینیتی استفاده شود. این موتور در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد وپس با هم به جزییات این موتور می پردازیم.
این موتور ابداعات زیادی دارد مانند:
  • نسبت تراکم متغیر
  • سیستم بالانسینگ
  • بازدهی بالا
  • و همچنین تست های مربوط به قابلیت اطمینان

سوال اول اینکه نسبت تراکم  چیست و این که چرا باید موتوری با نسبت تراکم متغیر ساخته شود؟

نسبت تراکم نسبت بیشترین حجم سیلندر به کمترین حجم سیلندر می باشد که ویژگی های تولید توان و بازدهی موتور را مشخص می سازد. هدف اینفینتی ساخت یک موتور به قدرت یک موتور 6 سیلندر با بازده یک موتور دیزلی بوده است.
این موتور مانند موتورهای چهار زمانه دیگر دارای فازهای مکش، تراکم، انفجار و تخلیه می باشد و با تغییر نسبت تراکم به بازده بالاتر یا تولید توان بالاتر دست می یابد.

چهار مرحله برای تغییر نسبت تراکم 

 ابتدا یک عملگرکه یک موتور الکتیرکی می باشد بازوی بادامک را می چرخاند، شاتون پایینی بر اساس چرخش بادامک به بالا یا پایین حرکت می کند؛ شاتون بالایی که با یک کوپل به شاتون پایینی متصل است حرکت می کند و در نهایت پیستون به بالا یا پایین حرکت کرده و نسبت تراکم تغییر می کند. برای مثال اگر موتور در حالت تولید توان بالاتر کار می کند برای تغییر به حالت بازدهی بالاتر، عملگر به سمت چپ چرخیده، شاتون پایینی به سمت پایین حرکت می کند، کوپلینگ به سمت ساعتگرد چرخیده و در نتیجه شاتون بالایی اندکی به سمت بالا حرکت کرده و نسبت تراکم افزایش می یابد.
سوال دیگر این است که چرا باید بین نسبت تراکم های مختلف سوییچ شود؟
برای تولید توان بالاتر از نسبت تراکم پایین تر و از نسبت 1 به 8 استفاده می شود. بخاطر اینکه موتور توربو شارژ می باشد تزریق بیشتر مخلوط سوخت توان بیشتری تولید می کند البته احتمال تولید ناک افزایش می یابد؛ تغییر نسبت تراکم از 1 به 8  به  1 به 14  یا بالعکس در عرض 1.2 ثانیه انجام می شود و در نتیجه نسبت تراکم بالا مانند حالت 1 به 14 دارای بالاترین بازدهی گرمایی می باشد؛ به همین دلیل زمانیکه بار زیادی بر روی خودرو وجود ندارد و یا خودرو در حالت کار درجا و یا پایین آمدن از سرازیری می باشد، نسبت تراکم به این حالت تغییر می کند تا حالت اقتصادی تر به وجود آید.
گروه فنی مهندسی اِیمِگ
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up