مونتاژ گیربکس اتوماتیک دو کلاچه جک اس 5

 Dual Clutch

 

 

گیربکس اتوماتیک دو کلاچه یا Dual Clutch جک S5 پر تیراژترین گیربکس دو کلاچه در کشور می‌باشد که به عنوان یک محصول چینی با کیفیت متوسط در سال های اخیر توسط شرکت کرمان موتور عرضه شده است و طبیعتا حوزه نگهداری و تعمیرات این گیربکس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می باشد.
گیربکس ها اتوماتیک دو کلاچه که عمدتا توسط شرکت BMW توسعه جدی یافت و به جامعه خودرویی معرفی شد در واقع نسل ارزان قیمت تر از گیربکس های اتوماتیک AT می‌باشد که هزینه‌های طراحی، ساخت، نگهداری و تعمیرات آن به مراتب کمتر از دیگر انواع گیربکس‌های اتوماتیک است.

ساختمان اصلی گیربکس های دوکلاچه

ساختمان اصلی گیربکس های دوکلاچه همانند گیربکس های دستی است با این تفاوت که دارای دو محور ورودی است که توسط دو کلاچ چند صفحه ای قدرت موتور با توجه به دنده و شرایط به آنها منتقل می شود.
بر روی یکی از محورها، دنده های فرد و بر روی محور دوم ورودی دنده های زوج نصب شده است. در شروع حرکت دنده یک درگیر می باشد و با فعال شدن کلاچ دنده ها فرد قدرت از طریق دنده یک به چرخ ها منتقل می شود به صورت همزمان با این رویداد، دنده دو نیز روی محور ورودی دوم درگیر می شود ولی کلاچ آن هنوز درگیر نشده است. هنگامی که با افزایش سرعت خودرو، شرایط تعویض دنده به دنده 2 مهیا شود، کلاچ محور ورودی دنده های فرد آزاد و کلاچ محور ورودی دنده های زوج درگیر می شود و بدین ترتیب خودرو در دنده 2 قرار می گیرد و این موضوع برای دنده دیگر نیز ادامه می یابد. از آنجایی که همزمان با درگیر بودن یک دنده، دنده دیگر نیز درگیر می شود، بنابراین زمان تعویض دنده به قطع و وصل کلاچ های چند صفحه ای کاهش می یابد که ضمن اتوماتیک بودن فرآیند قطع و وصل کلاچ و تعویض دنده، زمان تعویض دنده نیز کاهش یافته که منجر به بهبود عملکرد خودرو از منظر شتابگیری، مصرف سوخت و آلایندگی می گردد.

گروه فنی مهندسی اِیمِگ

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

8 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up