مکانیزم های مختلف خودرو | مبانی بخش اول

مکانیزم های مختلف خودرو | مبانی مکانیک خودرو بخش اول

 

مکانیزم های مختلف خودرو به شرح ذیل دسته بندی می شود :

1- موتور :

موتور را می توان از دیدگاه های مختلف به شرح زیر طبقه بندی نمود :

  • از نظرساختمان مكانيكي :

الف – رديفي

ب – V شكل

پ – خوابيده

ت – W يا خورجيني

ث – ستاره اي

  • از نظر فرآيندهاي ترموديناميكي :

الف – دوزمانه

ب – چهارزمانه

پ – شش زمانه

ت – دوار

ث – جت و توربيني

  • از نظر سوخت مصرفي :

الف – بنزين

ب – گازوئيل

پ – LPG

ت – CNG

ث – هيدروژن

2- انتقال قدرت :

سیستم انتقال قدرت نیز می توان به شرح زیر دسته بندی نمود :

  • از نظر نوع جعبه دنده :

الف – اتوماتيك :

الف – 1 – اتوماتيك مرحله اي

الف – 2 – اتوماتيك پيوسته (CVT)

ب – معمولي ( دستي )

  • از نظر نحوة چیدمان اجزاء سیستم انتقال قدرت

الف – عقب محرك  (RD)شامل :

كلاچ – جعبه دنده – ميل گاردان – چهار شاخه گاردان – ديفرانسيل – پلوس ها – چرخ ها

ب – جلو محرك (FD) شامل :

كلاچ- جعبه دنده – ديفرانسيل – پلوس ها – چرخ ها

پ – چهارچرخ محركWD) 4( شامل :

كلاچ- جعبه دنده – جعبه دندة كمك – ديفرانسيل مركزي – ميل گاردان عقب و جلو – ديفرانسيل عقب و جلو – پلوس هاي عقب و جلو – چرخ هاي عقب و جلو

3- سيستم ترمز :

  • در دیدگاه کلی سیستم ترمز را می توان به شرح زیر دسته بندی نمود :

الف – كاسه اي در چرخ هاي عقب

ب – ديسكي در چرخ هاي جلو يا هرچهار چرخ

4- سيستم فرمان :

  • از نظر نحوة انتقال نیرو از دست راننده به چرخ ها می توان سیستم فرمان را به شکل زیر دسته بندی نمود :

الف – دستي

ب – هيدروليكي

پ – الكتروهيدروليكي

ت – الكتريكي

  • از نظر نوع جعبه فرمان های مورد استفاده در خودرو نیز می توان سیستم فرمان را به شکل زیر طبقه بند نمود :

الف – ساچمه در گردش

ب – چرخ دنده شانه ای

پ – غلتکی

ت – تاج خروسی

ث – انگشتی

5- سيستم تعليق :

سیستم تعلیق نیز از دیدگاه های زیر می توان دسته بندی نمود:

  • از ديدگاه مكانيزيمي :

الف – طبق دار دوبل

ب – مك فرسون

پ – بازوي كشنده

ت – آونگي مركب

ث – شبه بازوي كشنده

  • از ديدگاه ارتعاشي :

الف – غيرفعال

ب – نيمه فعال

پ – فعال

از دیدگاه ارتعاشی اجزاء سیستم تعلیق به شرح ذیل می باشند :

الف – فنر که دارای انواع  شمشي ، مارپيچي ، پيچشي و هوايي می باشد

ب – دمپر(كمك فنر ) که دارای دو نوع هيدروليكي و هيدروليكي-گازي می باشد

6- سيستم های الكتريكي :

این سیستم ها دارای گستردگی زیادی بوده و در قسمت های مختلف خودرو مانند جرقه زني ، روشنايي ، هشداري ، اخباري و غیره می باشد.

7- سيستم هاي ايمني :

در خودرو از دو نوع ایمنی فعال و غیر فعال به شرح زیر استفاده می شود :

الف – ایمنی غير فعال مانند كسيه هوا ، كمربند ايمني و غیره

ب – ایمنی فعال مانند ABS ، ESP ،TCS و غیره

گروه فنی مهندسی اِیمِگ