
مکانیزم های مختلف خودرو | مبانی مکانیک خودرو بخش اول
مکانیزم های مختلف خودرو به شرح ذیل دسته بندی می شود :
1- موتور :
موتور را می توان از دیدگاه های مختلف به شرح زیر طبقه بندی نمود :
- از نظرساختمان مكانيكي :
الف – رديفي
ب – V شكل
پ – خوابيده
ت – W يا خورجيني
ث – ستاره اي
- از نظر فرآيندهاي ترموديناميكي :
الف – دوزمانه
ب – چهارزمانه
پ – شش زمانه
ت – دوار
ث – جت و توربيني
- از نظر سوخت مصرفي :
الف – بنزين
ب – گازوئيل
پ – LPG
ت – CNG
ث – هيدروژن
2- انتقال قدرت :
سیستم انتقال قدرت نیز می توان به شرح زیر دسته بندی نمود :
- از نظر نوع جعبه دنده :
الف – اتوماتيك :
الف – 1 – اتوماتيك مرحله اي
الف – 2 – اتوماتيك پيوسته (CVT)
ب – معمولي ( دستي )
- از نظر نحوة چیدمان اجزاء سیستم انتقال قدرت
الف – عقب محرك (RD)شامل :
كلاچ – جعبه دنده – ميل گاردان – چهار شاخه گاردان – ديفرانسيل – پلوس ها – چرخ ها
ب – جلو محرك (FD) شامل :
كلاچ- جعبه دنده – ديفرانسيل – پلوس ها – چرخ ها
پ – چهارچرخ محركWD) 4( شامل :
كلاچ- جعبه دنده – جعبه دندة كمك – ديفرانسيل مركزي – ميل گاردان عقب و جلو – ديفرانسيل عقب و جلو – پلوس هاي عقب و جلو – چرخ هاي عقب و جلو
3- سيستم ترمز :
- در دیدگاه کلی سیستم ترمز را می توان به شرح زیر دسته بندی نمود :
الف – كاسه اي در چرخ هاي عقب
ب – ديسكي در چرخ هاي جلو يا هرچهار چرخ
4- سيستم فرمان :
- از نظر نحوة انتقال نیرو از دست راننده به چرخ ها می توان سیستم فرمان را به شکل زیر دسته بندی نمود :
الف – دستي
ب – هيدروليكي
پ – الكتروهيدروليكي
ت – الكتريكي
- از نظر نوع جعبه فرمان های مورد استفاده در خودرو نیز می توان سیستم فرمان را به شکل زیر طبقه بند نمود :
الف – ساچمه در گردش
ب – چرخ دنده شانه ای
پ – غلتکی
ت – تاج خروسی
ث – انگشتی
5- سيستم تعليق :
سیستم تعلیق نیز از دیدگاه های زیر می توان دسته بندی نمود:
- از ديدگاه مكانيزيمي :
الف – طبق دار دوبل
ب – مك فرسون
پ – بازوي كشنده
ت – آونگي مركب
ث – شبه بازوي كشنده
- از ديدگاه ارتعاشي :
الف – غيرفعال
ب – نيمه فعال
پ – فعال
از دیدگاه ارتعاشی اجزاء سیستم تعلیق به شرح ذیل می باشند :
الف – فنر که دارای انواع شمشي ، مارپيچي ، پيچشي و هوايي می باشد
ب – دمپر(كمك فنر ) که دارای دو نوع هيدروليكي و هيدروليكي-گازي می باشد
6- سيستم های الكتريكي :
این سیستم ها دارای گستردگی زیادی بوده و در قسمت های مختلف خودرو مانند جرقه زني ، روشنايي ، هشداري ، اخباري و غیره می باشد.
7- سيستم هاي ايمني :
در خودرو از دو نوع ایمنی فعال و غیر فعال به شرح زیر استفاده می شود :
الف – ایمنی غير فعال مانند كسيه هوا ، كمربند ايمني و غیره
ب – ایمنی فعال مانند ABS ، ESP ،TCS و غیره