نابالانسی استاتیکی و دینامیکی چرخ خودرو

نابالانسی استاتیکی و دینامیکی چرخ خودرو

از آنجایی که مجموعه چرخ خودرو در حال دوران می باشد چنانچه این مجموعه دچار نابالانسی جرمی یا هندسی گردد، ارتعاش تولید می کند. که علاوه بر کاهش راحتی سرنشین باعث کاهش پایداری خودرو و همچنین استهلاک سایر قطعات سیستم های مرتبط با چرخ خودرو می شود. لذا موضوع نابالانسی استاتیکی و دینامیکی چرخ خودرو  از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

شکل زیر وضعیت چرخ خودرو را در دو حالت بالانس (سمت راست) و نابالانس (سمت چپ) نشان می دهد.

بالانس چرخ خودرو

 

نابالانسی استاتیکی چرخ خودرو:

چنانچه جرم نابالانسی در صفحه  مرکزی تایر واقع گردد نابالانسی ایجاد شده را نابالانسی استاتیکی گویند.

نیروی حاصل از این جرم اضافی در صفحه مرکزی چرخ تولید شده و در جهت شعاع تایر می باشد. با افزایش سرعت دورانی تایر ارتعاش چرخ در راستای شعاع نیز افزایش می یابد.

نابالانسی دینامیکی چرخ خودرو:

وجود جرم اضافی نا متقارن بر روی تایر نسبت به صفحه مرکزی تایر و در راستای محور عرضی یا محور دوران تایر نابالانسی دینامیکی نامیده می شود. همزمان با افزایش سرعت دورانی تایر ارتعاش صفحه ای در مجموعه چرخ و تایر ایجاد می شود. بدیهی است که در شرایط واقعی ممکن است وجود جرم اضافی بصورت ترکیبی از دو نوع نابالانسی استاتیکی و دینامیکی ایجاد گردد.

در شکل زیر شرایط ایجاد نابالانسی استاتیکی و دینامیکی نشان داده شده است.

بالانس استاتیکی و دینامیکی خودرو

 

منبع: کتاب تکنولوژی مکانیک خودرو

گروه فنی مهندسی ایمگ