نحوة بستن صحیح سرسيلندر موتور

نحوة بستن صحیح سرسيلندر موتور

 

براي بستن درپوش هايي كه ضخامت زيادي داشته و به خصوص مانند سرسيلندر تحت تاثير تغييرات فشاری و دمايي زيادي قرار دارند ، به جهت جلوگيري از تاب برداشتن آن حتماً بايد به الگوي سفت كردن پيچ هاي آن مطابق دستورالعمل سازنده توجه نمود. معمولاً براي سفت كردن پيچ هاي سرسيلندر از دو الگوي حلزوني راست گرد شكل (1) و ترتيبي شكل (2) استفاده مي گردد. این آموزش ها بصورت تخصصی در دوره موتورهای هیوندای بخش مکانیک خودرو دانشگاه صنعتی شریف آموزش داده می شود.

شكل -1 | سفت كردن پيچ هاي سرسيلندر به صورت حلزوني راست گرد

 

شكل (1) در اكثر موتورهاي بنزيني چهارزمانه چهارسيلندر مورد استفاده قرار مي گيرد و شكل مذكور مربوط به خودرو رنو 18 مي باشد.

شكل(2)نيز نحوه سفت كردن پيچ هاي موتور Rolls –Royce Eagle MK III را نشان مي دهد.

شكل -2 | سفت كردن پيچ هاي سرسيلندر به صوت ترتيبي

 

توجه كنيد كه سفت كردن پيچ هاي سرسيلندر بايد به صورت تدريجي بوده و با گشتاور مناسب مطابق توصيه سازنده انجام گيرد . جهت اعمال گشتاور مناسب حتماً از تورك متر (Torque meter) استفاده نمائيد .

شكل(3) ساختار ظاهري آچار تورك متر فنر را نشان مي دهد.

1- بازوي دندانه دار2- بازوي گشتاوري  دندانه دار 3- صفحات جانبي 4- بازوي انتهايي آچار تورك متر كه به آچار بكس وصل مي شود5- محل تنظيم گشتاور مورد نياز

شكل -3 | شكل ظاهري آچار تورك متر

 

شكل(4)حالت (a ) وضعيتي را نشان مي دهد كه آچار تورك متر درحال سفت كردن پيچي مي باشد و حالت (b ) وضعيتي را نشان مي دهد كه گشتاور سفت شدن پيچ با گشتاور تورك متر برابري مي كند و تورك متر به حالت خلاص رسيده است .

 

1- بازوي تنظيم گشتاور 2- پيچ تنظيم پيش بار فنر 3- دسته متحرک روی قسمت مدرج تورک متر     4- واشر تنظيم (Shim) 5- فنر تنظيم پيش بار 6- پلانچر 7- بازوي واسطه 8- بازوي دندانه دار 9- بازوي گشتاوری دندانه دار 10- بازوي انتهاي آچار تورك متر كه به آچار بكس وصل مي شود 11-جهت اعمال نيرو

a ) حالت سفت كردن پيچ         b ) رسيدن گشتاور به گشتاور تورك متر و خلاص شدن تورك متر

شكل -4 | عملكرد آچار تورك متر در وضعيت سفت كردن پيچ و خلاص شدن

 

بین سیلندر و سرسیلندر از واشر سر سیلندر استفاده می شود که وظایف زیر را را بر عهده دارد :

الف-پر کردن پستی و بلندی های سیلندر و سرسیلندر

ب-پوشش دادن عدم صافی سطح و تاب داشتن جزیی سیلندر و سرسیلندر به خاطر خطای ساخت

پ-جلوگیری از خروج سوخت و هوای فشرده شده یا محترق شدة درون سیلندر

ت-جلوگیری از مخلوط شدن روغن موتور با مایع خنک کنندة موتور

ث-جلوگیری از ورود روغن موتور و مایع خنک کنندة موتور به داخل سیلندر

از این رو واشر سرسیلندر باید به اندازة کافی نرم باشد تا بتواند به راحتی فضاهای خالی بین سرسیلندر و سیلندر را پر کند و از طرفی باید به انتقال حرارت بالایی داشته باشد تا از سوختن آن جلوگیری شود ، لذا واشر سرسیلندر مطابق شکل (5) دارای انواع مختلفی می باشد.

شکل -5 | انواع مختلف واشر سرسیلندر

 

طرح (a) قدیمی بوده و به علت استفاده از مس ، نسبت به طرحی های دیگر قیمت بالاتری دارد ، لذا امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

طرح (b) در موتورهای دیزل مورد استفاده قرار می گیرد ، در حالیکه طرح های دیگر که از آسبست و فولاد استفاده شده است ، در موتورهای بنزینی استفاده می گردد .

طرح (c) که فقط دارای یک لایة فولاد است ، هر دو طرف لایة فولادی را با لاية ای به ضخامت 0/04 میلی متر از لاک مقاوم در مقابل گرما پوشش می دهند تا عمل آب بندی را به خوبی انجام دهد .

لازم به توضيح است كه در هربار تعمير بايد واشر سرسيلندر را عوض نمود ، چرا كه استفاده از واشر سرسيلندر كهنه ، عمل آب بندي بين سيلندر و سرسيلندر را به صورت كامل انجام نداده و موجب كاهش قدرت و افزايش مصرف سوخت مي شود .

چنانچه پیچ های سرسیلندر به اندازة کافی و به روش صحیح سفت نشوند ، واشر سرسیلندر به دلیل انتقال حرارت کم ، سوخته و باعث می شود که مایع خنک کنندة موتور با روغن موتور ترکیب شده و در نتیجه روغن موتور به رنگ تقریبی شیری رنگ در می آید.

 

نویسنده: مهندس صیاد نصیری

گروه فنی مهندسی اِیمِگ