آموزش مکانیک خودرو|ایمگ

نحوه باز کردن گیربکس اتوماتیک AL4 ( بخش اول)

ساختار مکانیکی گیربکس اتوماتیک AL4،تشکیل شده است از  :

  • دو مجموعه خورشیدی
  • سه کلاچ چند صفحه ای
  • دو باند ترمزی

مجموعه خورشیدی های گیربکس اتوماتیک AL4

در این نوع گیربکس اتوماتیک از دو مجموعه خورشیدی به نحوی استفاده شده است که چرخ دنده های خورشیدی این دو مجموعه مجزا بوده است ولی قفسه مجموعه اول با رینگی مجموعه دوم پکپارچه می باشد و رینگی مجموعه اول با قفسه مجموعه دوم یکپارچه شده و خروجی این جعبه دنده اتوماتیک را تشکیل می دهد. قدرت ورودی به این جعبه دنده اتوماتیک از طریق دو کلاچ می تواند چرخ دنده خورشیدی مجموعه اول یا قفسه مجموعه اول که با رینگی مجموعه دوم یکپارچه شده است را فعال نماید که البته در دنده سوم که به نسبت تبدیل یک نیاز می باشد هر دو کلاچ درگیر شده و قدرت موتور به طور همزمان به چرخ دنده خورشیدی مجموعه اول، قفسه مجموعه اول و رینگی مجموعه دوم منتقل می گردد.

کلاچ های چند صفحه ای گیربکس اتوماتیک AL4

در  جعبه دنده اتوماتیک از سه کلاچ چند صفحه ای استفاده شده است. یکی از این کلاچ ها در صورت درگیری، قدرت موتور را به چرخ دنده خورشیدی مجموعه اول منتقل می نماید. با درگیر شدن کلاچ چند صفحه ای دیگری در صورت درگیری، قدرت موتور را به قفسه مجموعه اول که با چرخ دنده رینگی مجموعه دوم یکپارچه شده است منتقل می کند. کلاچ چند صفحه ای سوم از نوع ترمزی می باشد به نحوی که با درگیر شدن این کلاچ چند صفحه ای، چرخ دنده خورشیدی مجموعه اول ثابت می گردد.

مطالب مرتبط  نحوه تست سیم کشی خودرو

باند های ترمزی

در جعبه دنده اتوماتیک AL4، از دو باند ترمزی استفاده شده است. یکی از باندهای ترمزی بر روی درام کوپل کننده قفسه مجموعه اول و چرخ دنده رینگی مجموعه دوم قرار گرفته است و در صورت درگیر شدن این باند ترمزی، قفسه مجموعه اول و چرخ دنده رینگی مجموعه دوم ثابت می گردد. باند ترمزی دیگر بر روی چرخ دنده خورشیدی مجموعه دوم قرار گرفته است که در صورت درگیر شدن این باند ترمزی، چرخ دنده خورشیدی مجموعه دوم ثابت می گردد.

لازم به ذکر است که عدم درگیری یکنواخت و بدون ضربه باندهای ترمزی، سایش غیریکنواخت لنت باندهای ترمزی و خاصیت قفل شوندگی آنها از نقاط ضعف باندهای ترمزی می باشد که باعث ایجاد تقه و ضربه در هنگام درگیری به منظور تعویض دنده می گردد و به همین دلیل تقریبا تلاش می گردد حتی المکان از باند ترمزی در گیریکس های اتوماتیک امروزی استفاده نگردد.
گروه فنی مهندسی ایمگ

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست