نحوه برداشتن موم آب بندی ECU

 

برداشتن موم آب بندی ECU اولین گام برای انجام تعمیرات  ای سی یو می باشد. واحد کنترل الکترونیکی یا ECU در واقع مغز متفکر سیستم های مکاترونیکی خودرو می باشد به نحوی که برنامه عملکردی ECU توسط محققین آن حوزه از قبل طراحی و تدوین می گردد و پس از انجام آزمون های عملکردی در شرایط واقعی، تنظیمات و کالیبراسیون های لازم به منظور اخذ استانداردهای مربوطه به صورت یک محصول تجاری بر روی خودرو نصب شده و روانه بازار می گردد. به مرور ECU دچار دو نوع مشکل به شرح ذیل می گردد:

  • مشکلات نرم افزاری: برخی از این مشکلات و خطاها موقت بوده که با بستن و باز کردن سوئیچ و یا قطع باتری برطرف می گردند و بعضا توسط انجام عملیات پاک کردن کدهای خطا بوسیله دستگاه دیاگ حذف می گردند ولی بعضا ECU دچار خطاها یا مشکلات دائم می شوند که اولا باید بوسیله دستگاه دیاگ نسبت به رفع عیب اقدام نمود و در ثانی ممکن است برخی از این عیوب به سنسورها، کانکتورها، دسته سیم ها، ECU و عملگرها معطوب باشد که باید پس از رفع عیب سخت افزاری کد خطای نرم افزاری نیز بوسیله دستگاه دیاگ پاک نمود.
  • مشکلات سخت افزاری: مشکلات و خطاهای سخت افزاری سیستم های مکاترونیکی خودرو به دلایل بروز عیب و نقص در موارد ذیل ایجاد می گردد:
  • سنسورها
  • عملگرها
  • دسته سیم و سیم کشی
  • کانکتورها
  • ECU

در اینصورت باید ابتدا عیب و خطای سخت افزاری مربوطه حذف گردد و سپس کد خطای ثبت شده در ECU نیز توسط دستگاه دیاگ پاک گردد. عیوب سخت افزاری  ای سی یو  نیاز به انجام تعمیرات بر روی آن صورت می پذیرد در اینصورت ابتدا باید عیب مربوطه را تشخیص داد و سپس جانمایی سخت افزاری مورد نظر را انجام داد و آنگاه نسبت به برداشتن موم عایق کردن و آب بندی مربوطه در محل مورد نظر اقدام کرد.
پس از برداشتن موم آب بندی ECU در محل مورد نظر، نسبت به تعویض قطعات الکترونیکی و یا تعمیرات مربوطه اقدامات لازم بعمل می آید.

این مطلب را حتما بخوانید  سیستم های کمربند پیش کشنده و کیسه هوا

 

گروه فنی مهندسی اِیمِگ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست