نحوه تست سیم کشی خودرو
نحوه بررسی و تست سیم کشی خودرو برای رفع عیب سیستم های برقی و الکترونیکی بسیار حائز اهمیت می باشد. كابلها انتقال دهنده انرژی الكتريكی از نقطهای به نقطه ديگر هستند، بطوری كه كمترين مقدار انرژی به هدر می رود و كابلها شامل سيم های روكشدار، به صورت يك رشتهای يا چند رشتهای می باشند.
خصوصيات مطلوب برای يك كابل به شرح زير است:
- اشغال فضای كم
- شكل پذير بودن آن به طور مطلوب
- ايجاد كمترين مقاومت الكتريكی در مسير عبور جريان
- عايقبندی مناسب
كابلها از مجموعه چند رشته فلزی كه بوسيله عايقی روكش شده اند، ساخته می شوند. چند رشتهای بودن كابلها توانايی انعطاف پذيری آنها را افزايش ميدهد. بعلاوه اگر يكی از رشته های موجود در كابل پاره شود خللی در انتقال جريان الكتريكی بوجود نمی آيد و فقط مقاومت كابل كمی افزايش می يابد. ضمن آنکه با توجه به این مطلب که بیشترین مقدار عبور جریان برق از طریق سطح خارجی فلزات صورت می گیرد، با چندرشته ای کردن کابل، سطح خارجی مؤثر افزایش یافته بنابراین مقاومت کابل کم شده و عبور جریان برق بهتر خواهد شد.
استفاده از کابل های ساختمانی و یا با جنس نامرغوب در خودرو باعث افت ولت بیش از حد مجاز شده و سیستم های برقی و الکترونیکی خودرو را دچار مشکل جدی می نماید. جدول ذیل میزان افت ولت مجاز در کابل ها برای سیستم های برقی 12 ولت و 24 ولت را نشان می دهد.
افت ولت مجاز در کابل های
به محض بروز عیب و نقص در سیستم های برقی و الکترونیکی خودرو، ابتدا باید از عملکرد صحیح کابل ها و کانکتورها اطمینان حاصل نمود بدین معنا که دو سر کابل مورد نظر متصل بوده و با افت ولت مجاز جریان برق را منتقل می نماید و از طرفی کانکتور مربوطه سولفات شدگی، لقی و وجود مقاومت زیاد نداشته باشد.
انجام تست سیم کشی خودرو برای تشخیص عیب و همچنین شناسایی جریان برق مثبت، جریان برق منفی و جریان برق سیگنالی توسط مولتی متر و بعضا تست لامپ و همچنین تستر دسته سیم و سیم کشی قابل انجام می باشد.
گروه فنی مهندسی ایمگ