نحوه تست سیم کشی خودرو

نحوه بررسی و تست سیم کشی خودرو برای رفع عیب سیستم های برقی و الکترونیکی بسیار حائز اهمیت می باشد. كابل­ها انتقال دهنده انرژی الكتريكی از نقطه­ای به نقطه ديگر هستند، بطوری كه كمترين مقدار انرژی به هدر می رود و كابل­ها شامل سيم ­های روكش­دار، به صورت يك رشته­ای يا چند رشته­ای می ­باشند.
خصوصيات مطلوب برای يك كابل به شرح زير است:

  1. اشغال فضای كم
  2. شكل ­پذير بودن آن به طور مطلوب
  3. ايجاد كمترين مقاومت الكتريكی در مسير عبور جريان
  4. عايق­بندی مناسب

كابل­ها از مجموعه چند رشته فلزی كه بوسيله عايقی روكش شده­ اند، ساخته می ­شوند. چند رشته­ای بودن كابل­ها توانايی انعطاف­ پذيری آنها را افزايش مي­دهد. بعلاوه اگر يكی از رشته ­های موجود در كابل پاره شود خللی در انتقال جريان الكتريكی بوجود نمی ­آيد و فقط مقاومت كابل كمی افزايش می ­يابد. ضمن آنکه با توجه به این مطلب که بیشترین مقدار عبور جریان برق از طریق سطح خارجی فلزات صورت می ­گیرد، با چندرشته­ ای کردن کابل، سطح خارجی مؤثر افزایش یافته بنابراین مقاومت کابل کم شده و عبور جریان برق بهتر خواهد شد.
استفاده از کابل های ساختمانی و یا با جنس نامرغوب در خودرو باعث افت ولت بیش از حد مجاز شده و سیستم های برقی و الکترونیکی خودرو را دچار مشکل جدی می نماید. جدول ذیل میزان افت ولت مجاز در کابل ها برای سیستم های برقی 12 ولت و 24 ولت را نشان می دهد.

افت ولت مجاز در کابل ها

افت ولت مجاز در کابل های

به محض بروز عیب و نقص در سیستم های برقی و الکترونیکی خودرو، ابتدا باید از عملکرد صحیح کابل ها و کانکتورها اطمینان حاصل نمود بدین معنا که دو سر کابل مورد نظر متصل بوده و با افت ولت مجاز جریان برق را منتقل می نماید و از طرفی کانکتور مربوطه سولفات شدگی، لقی و وجود مقاومت زیاد نداشته باشد.
انجام تست سیم کشی خودرو برای تشخیص عیب و همچنین شناسایی جریان برق مثبت، جریان برق منفی و جریان برق سیگنالی توسط مولتی متر و بعضا تست لامپ و همچنین تستر دسته سیم و سیم کشی قابل انجام می باشد.

گروه فنی مهندسی ایمگ

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up