اهرم تعويض حالت جعبه دنده یا گیربکس اتوماتیک با توجه به شكل (1) دارای حالتهای مختلفی میباشد.
توجه : در اكثر خودروها شرط تغيير وضعيت اهرم تعويض حالت جعبه دنده اتوماتیک (گیربکس اتوماتیک) فشار دادن پدال ترمز میباشد .
آنچه در این مقاله خواهید خواند...
شكل 1- اهرم تعويض حالت گیربکس اتوماتیک
حالتهای مختلف گیربکس اتوماتیک(جعبه دنده):
p: به معنی Parking می باشد. در اين وضعيت شفت خروجی گيربكس توسط ضامنی قفل شده و از حركت خودرو جلوگيری می كند.
R: به معنی Reverse يا دنده عقب می باشد. پس از قرار گيری اهرم تعويض حالت در اين موقعيت با رها كردن پدال ترمز، خودرو به سمت عقب حركت میكند.
N: به معنی Neutral يا خلاص می باشد. در اين حالت گيربكس در وضعيت خلاص قرار می گيرد.
D: به معنی Drive يا حركت می باشد. با قرارگيری اهرم تعويض حالت در اين موقعيت، با رها كردن پدال ترمز، خودرو شروع به حركت به سمت جلو مي كند و به صورت اتوماتيك با افزايش سرعت خودرو گيربكس نيز در دنده های بعدی قرار می گيرد.
به طور مثال در يك گیربکس اتوماتیک (جعبه دنده اتوماتیک) چهار سرعته، با قرارگيری اهرم در وضعيت D ابتدا گيربكس در دنده يك قرار گرفته و به تدريج با افزايش سرعت خودرو ، گيربكس در دندههاي 2 و3 و4 قرار میگيرد.
2: در اين وضعيت عبارات مختلفی مانند 2 ، 2D ، 2L ، 2S و غيره نوشته میشود و بدين معناست كه گيربكس فقط مجاز به استفاده از دندههای يك و دو میباشد. اين وضعيت خاص حركت خودرو در سرازيری های ملايم میباشد.
L: در اين موقعيت نيز عبارات متفاوتی مانند 1 ، 1D ، 1L ، 1S و غيره نوشته میشود و به اين معناست كه گيربكس فقط مجاز به استفاده از دنده يك می باشد . اين وضعيت خاص حركت خودرو در سرازيری های تند میباشد .
در گيربكس اتوماتيک امروزی به دليل استفاده از كنترلرهای الكتريكی و الكترونيكی، قابليت ديگری نيز به اهرم تعويض حالت اضافه شده است. اين قابليت كه با حرف M ، مطابق شكل(2) نشان داده میشود به معنی Manual يا تعويض دنده دستی گیربکس اتوماتیک در زمان مناسب و به دلخواه راننده میباشد و به اين نوع گيربكسهای اتوماتيك Tip Tronic گفته میشود .













































سلام ببخشید یه سوال دارم
درمورد حالت ۷ که ابتدا فرمودید که در آیت حالت نسبت دنده مستقیم هست اما در ادامش گفتید که اگر عضوی ثابت نشه انتقال قدرت صورت نمیگیره
این چطوریه داستانش
خیلی ممنون
سلام دو حالت متفاوت هست، یعنی اگه دو عضو از مجموعه خورشیدی هم دور بشه، عضو سوم هم با اونا هم دور میشه یعنی کل مجموعه خورشیدی قفل میشه و به یه شفت تبدیل میشه ولی حالت بعد این هست که اگه یه عضو ورودی بشه، یه عضو خروجی بشه ولی عضو سوم ثابت نشه، عضو سوم هرز می چرخه و قدرت منتقل نمیشه و به این حالت، حالت خلاص گفته میشه.