نکاتی در مورد عملیات پولیش بدنه خودرو

 

 

امروزه پولیش و سرامیک خودرو که اتودیتیلینگ (Auto Detailing) نیز نامیده می شود از جایگاه ویژه ای برخوردار شده است. پس از آنکه بدنه خودرو تحت فرآیند رنگ و نقاشی قرار گرفت، چندین لایه از مواد مختلف بر روی بدنه خودرو قرار می گیرد:

  • پس از ساخت بدنه خودرو طبیعتا بدنه خودرو آغشته به چربی و سایر مواد موجود در فضای کارخانه بدنه سازی می شود که بدین منظور اولین مرحله پیش از رنگ کردن بدنه خودرو مرحله چربی زدایی می باشد.
  • پس از تمیز شدن بدنه خودرو از هر نوع چربی و ناخالصی، پوشش دهی بدنه خودرو با لایه ED یا Electro Deposition با ضخامت 40 تا 55 میکرون می باشد. این لایه از رنگ که آستر یا لایه Primer  نیز نامیده می شود در واقع لایه اول رنگ خودرو و از نظر کلی پس از لایه بدنه تمیز خودرو، لایه دوم رنگ بدنه خودرو را تشکیل می دهد. این لایه از رنگ بوسیله فسفاته کردن و ایجاد سطح متخلخل به منظور چسبندگی بیشتر رنگ به بدنه خودرو در نظر گرفته می شود.
  • لایه رنگ Basecoat  لایه سوم رنگی اصلی است که کارخانه بر روی بدنه خودرو پوشش می نماید. ضخامت این لایه از رنگ بین 10 تا 20 میکرون می باشد و شکل دهنده رنگ اصلی بدنه خودرو می باشد.
  • لایه Clear Coat رنگ آخری است که روی بدنه خودرو قرار می گیرد و ضخامت آن نیز از 30 تا حداکثر 50 میکرون می باشد. این لایه از رنگ در واقع همان رنگی است که سازنده تلاش می کند زیبایی، براقیت و جلای حداکثری را تولید و به بیننده القا نماید که طبیعتا از تکنیک های بسیار زیادی استفاده می گردد تا رنگی بر روی بدنه خودرو تشکیل شود که دارای ضخامت یکسان، بدون عیوبی همچون شره کردن، آشغال در رنگ، پوست پرتقالی شدن و غیره باشد که باعث می شود هر بیننده ای از مشاهده رنگ خودرو لذت ببرد.
این مطلب را حتما بخوانید  بررسی و تعویض کمربند جلو وعقب | رنو تندر 90 - ساندرو

با توجه به مطالب فوق ملاحظه می گردد که رنگ بدنه  دارای حساسیت و ویژگی های خاصی می باشد که هنگام انجام عملیات پولیش و سرامیک خودرو یا دیتیلنگ رنگ بدنه خودرو(Auto Detailing) باید به دقت از رویه های مناسبی استفاده نمود تا کمترین حساسیت و آسیب را برای رنگ بدنه خودرو ایجاد نماید.
بس از خروج خودرو از کارخانه خودروسازی، رنگ بدنه در معرض عوامل محیطی قرار می گیرد و به مرور زمان کثیف می گردد که باعث کدری و بعضا چند رنگی شدن بدنه می گردد. لذا توصیه می گردد که بدنه خودرو در فاصل حداکثر دو هفته ای با بهره گیری از توصیه های سازنده خودرو تمیز، شستشو و مراقبت گردد.
در صورتیکه کثیفی های رنگ بدنه خودرو توسط عملیات کارواش اصولی و شستشوی بدنه خودرو تمیز نشود، عملیات پولیش و سرامیک خودرو می تواند راهکاری مناسب توصیه گردد. به باور عموم مردم عملیات پولیش و سرامیک خودرو، برداشتن بخشی از رنگ بدنه و رسیدن به رنگی تازه می باشد که البته این موضوع صحیح نمی باشد و بسیار باید مراقب بود که حین عملیات دیتیلنگ رنگ بدنه دچار آسیب و صدمه نگردد. از اینرو استفاده از پد با ابعاد مناسب، دستگاه مناسب و انجام صحیح عملیات پولیش امری ضروری به منظور تمیز کردن رنگ بدنه خودرو و بدون آسیب دیدن بدنه اصلی رنگ بدنه خودرو می باشد.

گروه فنی مهندسی ایمگ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست