نکات مهم در پولیش و سرامیک بدنه خودرو

نکات مهم در پولیش و سرامیک بدنه خودرو

رنگ بدنه خودرو به دلایل گوناگون و به مرور زمان ممکن است دچار آسیب شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی نانو، پوشش های محافظتی نانویی ابداع شده اند که تا حدود زیادی می توانند از رنگ خودور محافظت کنند. از عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو میتوان به اشعه خورشید، گل و لای، فضولات پرندگان و غیره اشاره کرد. ذرات نانو در پوشش های سرامیک پس از اعمال به سطح بدنه خودرو، در چاله های بسیار ریز رنگ قرار گرفته و بدین ترتیب سطح رنگ خودرو صاف می شود. این بدان معناست که اگر آب به بدنه خودرو پاشیده شود نمی تواند در سطح رنگ جمع شود که به این خاصیت هیدرو فوبیک یا حالت آبگریزی نیز گفته می شود. همچنین این پوشش در مقابل اشعه خورشید نیز مقاوم می باشد.

به منظور استفاده از پوشش سرامیک ابتدا سطح خودرو باید تمیزکاری شود. به این مرحله پولیش کاری گفته می شود. در این مرحله با استفاده از دستگاه های روتاری یا اوربیتال که به انواع پد ها مجهز می شوند سطح رنگ از هر گونه کثیفی پاک می شود. باید توجه شود که در پولیش بدنه خودرو به هیچ عنوان به رنگ خودرو نباید آسیب زده شود. یکی از باورهای غلط این است که در پولیش، یک لایه از رنگ خودرو باید برداشته شود. به منظور محافظت از رنگ خودرو حین پولیش حتما می بایست از پد مناسب استفاده شود. سایز و جنس پد باید مناسب با سطح مورد نظر انتخاب شود. انتخاب پد نامناسب و یا سرعت نامناسب دستگاه می تواند به رنگ آسیب وارد کند. برای مثال برای پولیش ستون دربهای خودرو نمیتوان از پدهای بزرگ استفاده کرد.

نویسنده: محمد مرادی

گروه فنی مهندسی اِیمِگ