آشنایی با نرم افزار AMESuite LMS | بخش اول

پیشرفت سریع حوزه های مختلف علم مکانیک، رقابت تنگاتنگ و فشرده تولید کنندگان خودرو و صنایع وابسته و همچنین نیاز جامعه ی مهندسی به ابزارهای مناسب، از جمله مواردی هستند که  طراحان و تولید کنندگان خودرو را به استفاده از علوم بین رشته ایی به منظور افزایش بازده سیستم های موجود ترغیب به استفاده از نرم افزار های علمی مهندسی می کند. از این رو شرکت های پیشرو در تولید نرم افزار های علمی مهندسی با  ارتقا و یا تولید نرم افزار های مهندسی پیشرفته به منظورکاهش زمان تحقیق و توسعه و هزینه های پژوهش برای طراحان به پیشرفت صنعت کمک می کنند. شرکت زیمنس یکی از این پیشرو ها در این صنعت می باشد .
مجموعه پیش رو، با هدف ایجاد بستری مناسب به منظور بررسی و یا ارتقای سیستم های نوین الکترومکانیک و هیدرومکانیک، طراحی شده است. بدین منظور تلاش شده است تا در صورت امکان تمامی اجزای اصلی سیستم های مکانیکی، هیدرولیکی و الکترونیکی در نرم افزار معرفی گردد و با استفاده از این اجزا اغلب سیستم های موجود در خودرو مدل سازی وشبیه سازی شده و مورد بررسی قرار گیرد.
واژه AMESim مخفف (Advanced Modeling Environment for performing Simulations of engineering system) که به معنی محیط مدل سازی پیشرفته برای انجام شبیه سازی سیستم های دینامیکی می باشد.این نرم افزار توسط شرکت Imagine S.A توسعه یافته است،این شرکت توسط دکتر میشل لبرون از دانشگاه کلود برنارد فرانسه تاسیس گردید. شرکت Imagine S.A در سال 2007 توسط شرکت LMS International تصاحب شد و در انتها این شرکت در سال 2012 زیر مجموعه شرکت زیمنس قرار گرفت.
نرم افزار AMESuite | LMS بر روی بستر UNIX اجرا می شود و به کاربران اجازه می دهد با استفاده از المان های موجود در کتابخانه نرم افزار به مدل سازی و آنالیز سیستم های چند حوزه ایی بپردازند. از این نرم افزار در بیشتر شرکت های خودرو سازی و دیگر صنایع وابسته برای شبیه سازی و تحلیل سیستم های مکانیکی، هیدرولیکی، پنوماتیک،الکترونیکی، حرارتی و الکترومکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین کاربران می توانند المان هایی که در کتابخانه نرم افزار موجود نمی باشند با کد نویسی در محیط نرم افزار ایجاد کند. محیط این نرم افزار شبیه به محیط Simulink نرم افزار متلب، اما ساده تر و با دامنه های کاربردی بیشتر می باشد. بسیاری از پروژه های انجام شده در گروه فنی مهندسی ایمگ ( سیستم کروز کنترل خودرو، سیستم ترمز ضد قفل خودرو و غیره ) با استفاده از نرم افزار AMEsuite و MATLAB مدل سازی شده اند. شکل(1)

شکل(1) پنجره اصلی نرم افزار AMEsim

گستره کاری نرم افزار  AMESim صنایع خودروسازی، ماشین آلات راه سازی، هوافضا و مکانیک را شامل می شود. در بخش صنایع خودروسازی و ماشین آلات راه سازی نرم افزار قسمت های موتور، انتقال قدرت، هیدرولیک و عملگرها، سیستم تعلیق، شاسی و بدنه، برق و الکترونیک مورد بررسی قرار می گیرد. شکل (2) و (3) و (4)

شکل(2)مدل سازی سیستم ترمز ABS به همراه سیستم کنترل پایداری ESP

شکل(3) مدل سازی گیربکس اتوماتیک CVT

شکل(4) مدل سازی موتور 4 سیلندر  بنزینی تنفس طبیعی

بخش های مختلف نرم افزار AMESuite

نرم افزار AMESuite از چهار قسمت

  • AMESet
  • AMESim
  • AMECustom
  • AMERun

تشکیل شده است. در بخش AMEset این قابلیت وجود دارد تا  اجزای مورد نیاز خود را طراحی کنید. همانطور که در پنجره نرم افزار قابل مشاهده است شکل()  این امکان وجود دارد تا شما ایکون Component مورد نظر خود را طراحی و یا از طرح های استاندارد موجود در نرم افزار استفاده کنید. شکل(5)

شکل(5) پنجره نرم افزار AMEset

در بخش AMESim می توان یک سیستم جدید را مدل سازی کرد و مورد تجزیه و تحلیل خطی و زمانی قرار داد.
در این بخش این امکان وجود دارد که:
1- به وسیله اجزا مدل سازی و شبیه سازی کرد .
2- طرح یک مدل آماده را اصلاح و یا Submodel  اجزای یک مدل را تغییر داد.
3- پارامترهای اجزاء را تغییر داد و مدل را  به صورت تکی یا دسته ای اجرا کرد.
4- نتیجه نمودار های مدل را مشاهده کرده و آنها را مورد بررسی قرار داد.
پنجره نرم افزار AMESim  در شکل زیر قابل مشاهد است. شکل(6)

شکل(6) پنجره نرم افزار AMEsim

در بخش AMECustom شما می توانید Submodels و Supercomponent ها را از نظر پارامترهای ورودی سفارشی سازی کنید.
در این بخش بطور کلی شما می توانید:
1- پارامتری را ثابت و یا آن را پنهان کنید.
2- نامگذاری مجدد پارامتر ها و یا قراردادن مقدار پیش فرض جدید برای Submodel.
3- تغییر ایکون Submodel با ایکون های استاندارد موجود.
بخش AMERun همان قسمت آنالیز AMESim می باشد که در بخش های بعدی مورد آن توضیح داده شده است.

گروه فنی مهندسی اِیمِگ

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up