برای توضیح عملیات پولیش بدنه خودرو و یا سرامیک بدنه در ابتدا نیاز است تا به مقوله رنگ و عیوب رنگ بدنه خودرو پرداخته شود.
رنگ بدنه خودرو:
مطابق شکل 1 فرآیند رنگآمیزی بدنه خودرو در چند مرحله و به طور دقیق صورت میپذیرد:
شکل 1-مراحل رنگآمیزی بدنه خودرو
آموزش سرامیک خودرو با مدرک معتبر از دانشگاه صنعتی شریف
- پس از ساخت بدنه خودرو طبیعتا بدنه خودرو آغشته به چربی و سایر مواد موجود در فضای کارخانه بدنه سازی میشود که بدین منظور اولین مرحله پیش از رنگ کردن بدنه خودرو مرحله چربیزدایی که بعضا به روش فسفاته کردن نیز انجام میشود.
- پس از تمیز شدن بدنه خودرو از هر نوع چربی و ناخالصی، پوشش دهی بدنه خودرو با لایه ED یا Electro Deposition با ضخامت 17 تا 22 میکرون که البته بعضا تا 50 میکرون نیز افزایش ضخامت خواهد داشت، صورت میپذیرد. این لایه از رنگ که آستر یا لایه Primer نیز نامیده میشود در واقع لایه اول رنگ خودرو و از نظر کلی پس از لایه بدنه تمیز خودرو، لایه دوم رنگ بدنه خودرو را تشکیل میدهد. این لایه از رنگ بوسیله فسفاته کردن و ایجاد سطح متخلخل به منظور چسبندگی بیشتر رنگ به بدنه خودرو در نظر گرفته میشود.
- در برخی موارد آستری نیز به ضخامت بین 30 تا 35 میکرون بر روی بدنه خودرو پوشش داده میشود.
- لایه رنگ Basecoat لایه بعدی یا لایه اصلی رنگ بدنه خودرو است که کارخانه بر روی بدنه خودرو پوشش میکند. ضخامت این لایه از رنگ بین 10 تا 20 میکرون است و شکل دهنده رنگ اصلی بدنه خودرو است.
- بعضا رنگ بدنه خودرو دو پوششه میباشد که در این حالت رنگ لایه دوم نیز به ضخامت 5 تا 20 میکرون بر روی لایه رنگ اصلی پاشیده میشود.
- لایه Clear Coat رنگ آخری است که روی بدنه خودرو قرار میگیرد و ضخامت آن نیز از 30 تا حداکثر 50 میکرون است. این لایه از رنگ در واقع همان رنگی است که سازنده تلاش میکند زیبایی، براقیت و جلای حداکثری را تولید و به بیننده القا نماید که طبیعتا از تکنیکهای بسیار زیادی استفاده میگردد تا رنگی بر روی بدنه خودرو تشکیل شود که دارای ضخامت یکسان، بدون عیوبی همچون شره کردن، آشغال در رنگ، پوست پرتقالی شدن و غیره باشد و باعث شود هر بینندهای از مشاهده رنگ خودرو لذت ببرد.
عیوب رنگ بدنه خودرو:
معمولا رنگ بدنه و تجهیزات بیرونی و داخلی خودرو مطابق شکل 2 به دلایل زیر دچار آسیب می شوند:
شکل 2-برخی عیوب رنگ بدنه خودرو
- تصادف و برخورد
- برخورد اشیاء تیز مانند ناخن به رنگ بدنه خودرو و تجهیزات بیرونی و داخلی
- ایجاد خط و خش روی رنگ بدنه خودرو و تجهیزات بیرونی و داخلی
- پاشیدن اسید روی رنگ بدنه خودرو و تجهیزات بیرونی و داخلی
- باقیماندن طولانی مدت فضله پرندگان و شیره درختان روی رنگ بدنه خودرو و تجهیزات بیرونی و داخلی
- آفتاب سوختگی رنگ بدنه خودرو و تجهیزات بیرونی و داخلی
- پاشیدن تدریجی آب کولر آبی یا آب شهری که منجر به رسوب آهک و سایر ناخالصیها بر روی رنگهای تیره و بخصوص رنگ مشکی میشود.
- تغییر رنگ تدریجی به دلیل اشعههای مضر نور خورشید
- پوست پیازی شدن رنگ بدنه خودرو
- پوست پرتقالی شدن رنگ بدنه خودرو
بدین منظور باید نسبت به مراقبت، نگهداری، ترمیم و بهسازی رنگ بدنه خودرو و تجهیزات بیرونی و داخلی خودرو اقدام کرد.
نکات قبل از اجرای پولیش بدنه خودرو:
افزایش قیمت خودروها و بخصوص خودروهای خارجی و همچنین ممنوعیت واردات آنها از یکسو و با اهمیت بودن وضعیت و شرایط ظاهری رنگ بدنه خودرو در قیمت گذاری، فرآیند خرید و فروش و همچنین زیبایی خودرو از سویی دیگر باعث شده است که امروزه مراقبت و ترمیم رنگ خودرو و همچنین تجهیزات بیرونی و داخلی خودرو همانند چراغها، نوارهای تزئینی، داشبورد، غربیلک فرمان، رینگ ها و غیره به موضوعی با اهمیت تبدیل شود.
در مسیر انجام عملیات DETAILING، آشنایی با اصول ترمیم و بهسازی رنگ بدنه خودرو و تجهیزات بیرونی و داخلی، شناخت ابزارها و نحوه استفاه از آنها، شناخت و کاربرد مواد مصرفی هر حوزه، شناخت انواع رنگ و تجهیزات بیرونی و داخلی و نهایتا انجام عملیات پولیش بدنه خودرو، صفرشویی، لکهگیری، ترمیم و بهسازی رنگ بدنه خودرو و تجهیزات بیرونی و داخلی از مهمترین مراحل انجام این موضوع ظریف و هنری می باشد به نحوی که بدون کسب دانش و مهارت در این حوزه با استفاده نادرست از ابزار و مواد مصرفی ممکن است آسیبهای غیرقابل جبرانی به رنگ بدنه خودرو و تجهیزات بیرونی و داخلی وارد شود.
از طرفی رنگ بدنه خودرو دارای حساسیت و ویژگی های خاصی میباشد که هنگام انجام عملیات پولیش بدنه خودرو یا دیتیلنگ رنگ بدنه خودرو باید به دقت از روشهای مناسبی استفاده نمود تا کمترین حساسیت و آسیب را برای رنگ بدنه خودرو ایجاد نماید. پس از خروج خودرو از کارخانه خودروسازی، رنگ بدنه خودرو در معرض عوامل محیطی قرار میگیرد و به مرور زمان کثیف، مات و کدر میشود که باعث بد رنگی و بعضا چند رنگی شدن بدنه خودرو می گردد.
لذا توصیه میگردد که بدنه خودرو در فاصل حداکثر دو هفتهای با بهرهگیری از توصیههای سازنده خودرو تمیز، شستشو و مراقبت گردد. در صورتیکه کثیفیهای رنگ بدنه خودرو توسط عملیات کارواش اصولی و شستشوی بدنه خودرو تمیز نشود، عملیات پولیش و صفرشویی و سرامیک رنگ بدنه خودرو میتواند به عنوان راهکاری مناسب توصیه گردد. به باور عموم مردم عملیات پولیش بدنه خودرو، برداشتن بخشی از رنگ بدنه خودرو و رسیدن به رنگی تازه میباشد که البته این موضوع صحیح نمیباشد و بسیار باید مراقب بود که حین عملیات پولیش رنگ خودرو دچار آسیب و صدمه نگردد. از اینرو استفاده از پد با ابعاد مناسب، دستگاه مناسب و انجام صحیح عملیات پولیش بدنه خودرو امری ضروری به منظور تمیز کردن رنگ بدنه خودرو و بدون آسیب دیدن بدنه اصلی رنگ بدنه خودرو میباشد.
- بدنه خودرو باید به صورت کامل با دستگاه کارواش یا به صورت دستی با پد و مواد شوینده مناسب شسته، تمیز و خشک شود.
- بخشهای مختلف رنگ بدنه خودرو مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد و معایب موجود در رنگ، شامل خط، خش، رنگ شدگی، لیسه، پوست پرتقالی، پوست پیازی، آفتاب سوختگی، آشغال در رنگ و غیره مشخص شود.
- ضخامت رنگ بدنه خودرو را توسط دستگاه ضخامت سنج در بخشهای مختلف اندازهگیری کنید تا در صورت استفاده از رنگ غیر کارخانهای و غیر استاندارد، دستگاه پولیش آسیبی به رنگ آن بخش نرساند و بخشهای حساس کمتر در معرض پولیش قرار گیرد.
- نحوه پولیش هر بخش از بدنه خودرو با توجه به مشکلاتی که برای رنگ آن بخش ایجاد شده است از نظر نوع پد، نوع ماده پولیش، نوع دستگاه و سرعت آن مشخص شود.
- نوارهای تزئینی بدنه خودرو، لبههای تیز بخشهای مختلف بدنه خودرو، چراغها و برچسبهای تزئینی بدنه خودرو را با استفاده از چسب کاغذی بپوشانید تا از برخورد پد دستگاه پولیش به آن و آسیبدیدگی پیشگیری شود.