اندازه گیری لقی شعاعی دنده پینیون مجموعه قفسه گیربکس اتوماتیک

 

اندازه گیری لقی شعاعی دنده پینیون‌های قفسه مجموعه خورشیدی گیربکس اتوماتیک و مقایسه ابعاد بدست آمده به مراجع ارائه شده توسط سازنده گیربکس اتوماتیک مهمترین بخش عیب یابی و رفع عیب بخش‌های مکانیکی گیربکس اتوماتیک می‌باشد.

بروز سر و صدا در چرخ دنده های مجموعه خورشیدی:

وجود لقی بیش از حد مجاز در محل استقرار یا یاتاقان های چرخ دنده‌ها باعث می‌شود که هنگام انتقال گشتاور و به دلیل تولید نیروهای شعاعی، چرخ دنده ها از یکدیگر دور شوند و عملا محل تماس دنده‌های چرخ دنده‌ها که باید بر روی دایره گام واقع شود از دایره گام منحرف گردد. هرچقدر میزان انحراف محل تماس دنده های چرخ دنده ها از دایره گام بیشتر باشد تولید ارتعاش، سر و صدا و طبیعتا سایش دنده‌ها نیز بیشتر خواهد شد که ضمن کاهش کیفیت انتقال قدرت گیربکس اتوماتیک به کاهش طول عمر اجزای گیربکس اتوماتیک نیز منجر خواهد شد.

نحوه اندازه گیری لقی شعاعی چرخ دنده پینیون قفسه مجموعه خورشیدی:

برای اندازه گیری میزان لقی شعاعی چرخ دنده پینیون قفسه مجموعه خورشیدی گیربکس اتوماتیک، ابتدا قفسه را به گیره‌ای که دارای فک های نرمی می باشد بسته و محکم می‌کنیم. سپس میله ساعت اندازه گیر را بر روی یکی از دنده‌های بالایی پینیون مماس می‌کنیم و بعد از صفر کردن عقربه ساعت اندازه گیر، با اعمال نیرو به پینیون توسط انگشت و به سمت بالا، میزان انحراف عقربه ساعت اندازه گیر قرائت و ثبت می گردد. چنانچه میزان لقی ثبت شده از میزان لقی مجاز اعلام شده توسط سازنده گیربکس اتوماتیک بیشتر باشد باید نسبت به تعویض یاتاقان های پینیون و یا کل قفسه مجموعه چرخ دنده خورشیدی اقدام نمود. لازم به ذکر است که رویه فوق الذکر باید برای تمامی چرخ دنده های گیربکس اتوماتیک انجام گردد تا از تولید ارتعاش، سر و صدا و کاهش عمر گیربکس اتوماتیک پیشگیری شود.

گروه فنی مهندسی اِیمِگ

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up