اگرچه از مهمترین اهداف پیشرفت و توسعه، ایجاد ایمنی و آسایش بیشتر برای کاربر است، اما در عیبیابی و رفع عیب سیستمهای جدیدتر همواره نیاز به دانش بیشتری است و نمیتوان با استفاده از روشهای سنتی خودروهای روز را عیبیابی کرد؛ بنابراین قبل از بررسی عیب، آشنایی عمومی با سیستم برق خودرو کمک فراوانی به درک ساختار و عملکرد آن میکند. یکی از مشکلات رایج در خودروها بالا نرفتن دور موتور پس از فشردن پدال گاز است؛ مشکلی که در بازار به گاز نخوردن موتور شناخته میشود و گاهی با روشن شدن چراغ چک همراه است. در این مقاله علت گاز نخوردن ماشین در دور موتور بالا و پایین، خطای دریچه گاز برقی و روش عیبیابی آن بررسی میشود.
آنچه در این مقاله خواهید خواند...
مجموعه دریچه گاز
مجموعه دریچه گاز در مسیر هوارسانی به موتور قرار دارد و هدف آن کنترل حجم هوای ورودی به موتور است. شکل 1 نوعی دریچه گاز و محل قرارگرفتن آن را نشان میدهد


شکل 1- مجموعه دریچه گاز و محل استقرار آن در خودرو
مجموعه دریچه گاز کنترل هوای ورودی را با بازکردن یا بستن مجرای ورودی توسط صفحه پروانهای دریچه گاز انجام میدهد. شکل 2 این قسمت را نشان میدهد. محل قرارگرفتن مجموعه دریچه گاز قبل از مانیفولد هوا میباشد.

شکل 2- محل قرارگرفتن دریچه پروانهای داخل مجموعه دریچه گاز
همانطور که در شکل 2 مشاهده میشود دریچه پروانهای سر راه عبور هوا قرار دارد. مقدار بازشدن این دریچه میتواند مقدار هوای ورودی به موتور را کنترل کند.
انواع دریچه گاز
صرفنظر از شکل بدنه مجموعه دریچه گاز به دودسته کلی دریچه گاز با کنترل مکانیکی و دریچه گاز با کنترل الکتریکی (مجموعه دریچه گاز برقی) تقسیمبندی میشوند. شکل 3 این دو نوع مجموعه دریچه گاز را نشان میدهد.


مجموعه دریچه گاز مکانیکی (سمت راست) مجموعه دریچه گاز برقی (سمت چپ)
شکل 3- انواع مجموعه دریچه گاز
در مجموعه دریچه گاز با کنترل مکانیکی، پدال گاز توسط کابل به مجموعه دریچه گاز متصل میشود و میزان فشرده شدن پدال گاز توسط یک کابل فلزی به مجموعه دریچه گاز انتقال مییابد. در این نوع دریچه گازها معمولاً در سمت روبروی محل نصب سیم گاز، سنسور موقعیت دریچه گاز (TPS) نصب میشود. شکل 4 نحوه اتصال پدال گاز به مجموعه دریچه گاز از نوع مکانیکی را نشان میدهد.
دورههای آموزش برق خودرو داخلی و خارجی ایمگ
تنها مرکز تخصصی آموزش برق خودرو با مدرک دانشگاه صنعتی شریف


شکل 4- اتصال مکانیکی دریچه گاز به پدال گاز
سنسور موقعیت دریچه گاز معمولاً از نوع پتانسیومتر میباشد. با چرخش پروانهای دریچه گاز میزان مقاومت داخلی سنسور TPS تغییر کرده و ای سی یو موتور از میزان تغییر مقاومت سنسور به مقدار بازبودن دریچه گاز پی میبرد. شکل 5 داخلی نوعی سنسور موقعیت دریچه گاز و محل نصب آن را نشان میدهد.


شکل 5- سنسور موقعیت دریچه گاز و محل نصب آن

شکل 6- اجزا داخلی نوعی سنسور دریچه گاز
خودروهای بهروز عموماً از مجموعه دریچه گاز با کنترل الکتریکی استفاده میکنند که در اصطلاح به آن دریچه گاز برقی میگویند این کار معمولاً با اضافهکردن نوعی موتور الکتریکی به مجموعه دریچه گاز اتفاق میافتد. شکل 7 دو نوع دریچه گاز برقی را نشان میدهد.


سمت راست پژو 206 سمت چپ سمند
شکل 7- دو نوع مجموعه دریچه گاز برقی
همانطور که در شکل 7 ملاحظه میشود واحد موتور و سنسور موقعیت دریچه گاز میتواند بهصورت مجزا یا یکپارچه روی مجموعه دریچه گاز نصب شوند. میزان چرخش موتور و درنتیجه بازبودن پروانهای دریچه گاز، توسط ECU مدیریت سوخت و جرقه خودرو تعیین میشود.
سؤالی که مطرح میشود این است که ECU چگونه میزان گردش دریچه گاز را تعیین میکند. ایسیو موتور برای این کار به اطلاعات میزان فشرده شدن پدال گاز توسط راننده نیاز دارد. این اطلاعات را از طریق سنسور نصب شده روی پدال گاز تأمین میکند. شکل 8 نوعی پدال گاز و سنسور آن را نشان میدهد.

شکل 8- نوعی پدال گاز و واحد سنسور پدال گاز
واحد سنسور پدال گاز میتواند به دو صورت قابل تفکیک یا یکپارچه با پدال گاز وجود داشته باشد. شکل 9 این دو نوع را نشان میدهد.

شکل 9- انواع سنسور پدال گاز از نظر نصب شدن
نحوه ارتباط و عملکرد این سنسور در مدار مطابق شکل 10 میباشد.

شکل 10- نحوه ارتباط سنسور پدال گاز و مجموعه دریچه گاز برقی
1- ای سی یو 2-مجموعه دریچه گاز برقی 3- سنسور پدال گاز 4- سوئیچ اصلی
همانطور که در شکل ملاحظه میشود اطلاعات موقعیت پدال گاز توسط سنسورهای مربوطه به ECU انتقال داده میشود. ایسیو مدیریت موتور باتوجهبه برنامه داخلی خود (مپ) فرمان لازم جهت مقدار زاویه چرخش پروانهای دریچه گاز را به موتور دریچه گاز ارسال میکند. همزمان صحت عملکرد موتور دریچه گاز را با دریافت اطلاعات از سنسور TPS بررسی و در صورت لزوم تصحیح میکند. در صورتی که نتواند تصحیح لازم را باتوجهبه اطلاعات سنسور پدال و سنسور دریچه گاز انجام دهد مورد را بهصورت خرابی در نظر گرفته و پیام خطا در سیستم ثبت شده و چراغ چک روشن میشود.
دلایل گاز نخوردن موتور
در برخی موارد راننده پدال گاز را فشار میدهد اما دور موتور متناسب با آن افزایش پیدا نمیکند و یا گاهی دور موتور از حدی بالاتر نمیرود. عوامل بسیاری ممکن است باعث بروز این عیب شوند. در ادامه برخی از عوامل شایع و روش بررسی آن معرفی میشود.
| ردیف | دلیل | روش بررسی | عوامل |
|---|---|---|---|
| ۱ | مقدار نامناسب هوا ورودی | • بررسی عملکرد سنسور دریچه گاز، پدال گاز و استپر با دیاگ • بررسی پروانهای دریچه گاز • بررسی فیلتر هوا |
• خرابی موتور دریچه گاز • خرابی سنسور پدال گاز • خرابی سنسور دریچه گاز • خرابی دسته سیم سنسور دریچه یا پدال گاز • خرابی استپر موتور • خرابی پروانهای دریچه گاز • فیلتر کثیف |
| ۲ | فشار کم در ریل سوخت | • فشارسنجی ریل سوخت | • گرفتگی فیلتر بنزین • گرفتگی یا نشتی مدار سوخت • خرابی رگولاتور • خرابی پمپ بنزین |
| ۳ | پاشش کم انژکتور | • بررسی پاشش با دستگاه • بررسی میزان باز بودن انژکتور با دیاگ |
• خرابی انژکتور • گرفتگی صافی انژکتور • مشکل در سیمکشی • مشکل در ECU |
| ۴ | میزان ناکافی کمپرس سیلندر | • کمپرسسنجی موتور | • تنظیم نامناسب تایمینگ سوپاپ • خرابی سوپاپ |
| ۵ | دور موتور و سرعت خودرو نامناسب | • بررسی عملکرد سنسور دور موتور / میل سوپاپ / کیلومتر با دیاگ | • کمبود روغن • خرابی سنسور دور موتور / میل سوپاپ یا سیمکشی آن • خرابی سنسور سرعت خودرو روی گیربکس |
برخی خرابیهای شایع در مورد گاز نخوردن موتور و روش عیبیابی آن
در ادامه جهت طولانی نشدن بیش از حد مطلب فقط عوامل اول و دوم ردیف یک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
در بعضی مواقع در خودروهای با دریچه گاز برقی مانند پژو ۲۰۶ و دنا که دچار خطای دریچه گاز میشوند چراغ چک خودرو روشن شده و دور موتور بالا نمیرود. این خطا گاهی با یکبار باز و بسته کردن سوئیچ، ایراد طور موقت برطرف میگردد و برای مدت کوتاهی چراغ چک خاموش میشود اما مشکل همچنان باقیمانده که برای رفع این مشکل اکثر تعمیرکاران به تعویض دریچه گاز یا پدال گاز فکر میکنند اما برای عیبیابی صحیح در ابتدا باید بهصورت دقیق عیب را شناسایی و با اطمینان از اینکه عیب در کدام قسمت است، بپردازیم.
عیبیابی و رفع خطا بالا نرفتن دور موتور
با استفاده از دستگاه عیبیاب و ورود به منوی موتور بخش خواندن خطا وارد شده و خطاهای موجود بررسی شود. در آنجا نوع خطا را باتوجهبه کد خطای نشاندادهشده و یا متن مقابل کد خطا مشخص شود.
توجه مهم: دقت کنید گاهی ممکن است خطای درج شده مثلاً خطای تحت عنوان “خطای سنسور دریچه گاز ” مربوط به مشکل در سیمکشی آن دستگاه باشد نه خرابی خود قطعه باشد حتی گاهی شل بودن کانکتور ممکن است بنابراین قبل از تعویض قطعه حتماً از عملکرد مناسب سیمکشی قطعه مربوطه مطمئن شوید. برای این کار لازم است نقشه مدار مربوطه را در اختیار داشته و باتوجهبه عملکرد مدار میزان ولتاژ یا مقاومت موجود در مدار بررسی شود. در صورت وجود مشکل در مدار سیمکشی حتماً خرابی برطرف شده سپس مجدداً خطاها بررسی شود.
بعد از بررسی خطاهای موجود بهتر است پارامترهای مربوط به سنسور دریچه گاز – استپر موتور – موتور دریچه گاز و سنسور پدال گاز نیز بررسی شود.


شکل 11 – نمونهای از اطلاعیه فنی در مورد عیب گاز نخوردن موتور و شیوه رفع آن
سوالات متداول گاز نخوردن و خطای دریچه گاز برقی
چرا ۲۰۶ از دور ۳ بالاتر نمیره؟
معمولاً موتور وارد مد Limp Home شده. علت اصلی خرابی سنسور دور موتور، سنسور میل سوپاپ (دفیا) یا دریچه گاز برقی است. باتری را چند دقیقه قطع کنید؛ اگر درست نشد باید با دیاگ پارامترها بررسی شود.
ماشین گاز نمیخوره ولی با خاموش روشن کردن درست میشه، مشکل چیه؟
این نشانه کلاسیک مد Limp Home است. عامل اصلی معمولاً خرابی دسته سیم موتور، گشاد شدن مادگی کانکتورها یا عقبنشینی پینهاست. کانکتورهای دریچه گاز برقی و سنسورهای دور موتور را بررسی کنید.
چراغ چک روشن شده و فن دور تند کار میکنه، چه مشکلی دارم؟
این دو علامت با هم نشاندهنده ورود موتور به مد اضطراری است. معمولاً ایراد از دریچه گاز برقی یا سنسور پدال گاز است. با دیاگ کد خطا بخوانید.
روش ریست دریچه گاز برقی ۲۰۶ چیست؟
سوئیچ را باز کنید، پدال گاز را تا انتها فشار دهید و ۲۰ ثانیه نگه دارید، سپس سوئیچ را خاموش کنید، ۲۰ ثانیه صبر کنید و پدال را رها کنید. اگر درست نشد باتری را چند دقیقه قطع کنید.
چرخ دنده داخل دریچه گاز برقی خراب شده، چطور بفهمم؟
اگر خودرو گاز نمیخورد، چراغ چک روشن است و فن درجا کار میکند، یکی از دلایل احتمالی شکستن چرخ دنده داخل دریچه گاز برقی است. با باز کردن دریچه میتوان آن را بررسی و تعویض کرد.
پژو ۲۰۶ در هوای سرد گاز نمیخوره ولی بعد از گرم شدن درست میشه،علت چیست؟
احتمالاً خرابی سنسور دمای هوای ورودی، گرمکن سنسور اکسیژن یا سنسور دمای مایع خنککننده است. باید پارامترها هنگام بروز عیب با دیاگ بررسی شود.
نویسنده:مهندس بهروز خطیبی

























سلام استاد عزیز من ۲۰۶تیپ ۵مدل۸۴دارم
درحال رفتن خطا دریچه گاز میده گاز نمیخوره ماشین با قطو وصل سوئیچ درست میشه
دریچه گاز سرویس شده و سیم کشی ها مرتب شده مشکل از کجاست یه کمکی برسونید
۰۹۱۵۶۱۶۰۳۶۶
سلام وضعیت شارژ باتری و دینام رو بررسی کنید. اتصالات باتری و بخصوص اتصال بدنه ها رو تمیز، محکم و در صورت نیاز تقویت کنید. کانکتور دریچه گاز برقی و کانکتور سنسور پدال رو بررسی کنید که مادگی های کانکتور گشاد نشده باشه یا دچار زنگ زدگی و سولفات نشده باشند.
با سلام و وقت بخیرمن سورن پلاس دارم ef7. هر بار که ماشین رو میشورم با فشار آب زیاد و شلینگ ماشین بعدش خطا میده چراغ چک روشن میشه با خطای سنسور دریچه گاز و دور موتور روی 1.5 ثابت میمونه و پدال گاز از کار میوفته و دیگه ماشین گاز نمیخوره.یبار بردم نمایندگی اول دریچه گاز عوض کردن بعد زنگ زدن گفتن از دریچه گاز نیست ای سی یوش سوخته و ای سی یو تعویض کردن در حالی که خودم چک کردم ای سی یو اصلا خیس نشده. حالا ایراد کجاست؟هر بار من ماشین میشورم باید ای سی یو تعویض کنم؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید این خطا درست بشه یه بارندگی شدید باشه ماشین تو جاده می خوابه.البته اینم بگم که اوایل که خریدم شیشه جلوی ماشین شکست تو نمایندگی تعویض شد.
سلام معمولا با شستن بخش بیرونی خودرو، نباید آب داخل محفظه موتور بره مگر اینکه به قول خودتون فشار آب خیلی زیاد باشه که بهتره فشار آب و حجم آب رو کم کنید چون به رنگ بدنه هم آسیب میرسونه ولی این عیب کلا به دلیل نفوذ آب توی کانکتورهای سیم کشی ماشین هست، لذا توصیه بر شستن ماشین در مراکز کارواش هست و حتما موتورشویی انجام ندید و ترجیحا اگه خواستید موتور رو شستشو بدید با مواد و اسپری های تنظیف موتور این کار رو انجام بدید و کانکتورها و سیم کشی هم با کاور های نایلونی محافظت کنید. از سویی نگران بارندگی نباشید با حجم کم آب یا بارندگی نباید آبی وارد محفظه موتور بشه.
سلام ساینا اس دارم
دور موتور از ۳ بیشتر نمیره چیکار کنم
سلام باتری رو چند دقیقه قطع کنید و مجددا تست کنید اگه مشکل حل نشد باید کارکرد سنسورهای دور موتور و میل بادامک همچنین دریچه گاز بررسی کرد.
با عرض سلام خدمت مهندس گرامی، کوییک ۱۴۰۳ گاز برقی دارم،ابتدای روشن شدن دور موتور از ۱۵۰۰بالا نمیره،چراغ چک روشن میشود،بعد از چندبار خاموش روشن کردن ماشین خوب میشه، دیاگ خطای دریچه گاز زد، خودم دریچه گاز را تمیز کردم و بعد دوروز خودبه خود درست شد وتا حدود چهل روز بدون مشکل بود دوباره همینطور شد ممنون میشم پاسخ بدین
سلام وقتی این مشکل پیش میاد پدال گاز رو فشار بدید و بررسی کنید که دریچه گاز باز و بسته میشه یا خیر، اگه دریچه گاز باز و بسته نشد، ایراد از دریچه گاز برقی هست، ابتدا دریچه رو تمیز کنید ولی اگه مجددا این مشکل پیش اومد باید دریچه یا تعمیر بشه یا تعویض.
سلام۲۰۶ دارم تیپ ۲ مدل ۸۴ دورموتور از ۲۰۰۰ بالا رفتنی کم مونده دنده خرد شه خاموش شه تازه الان شد مشکل چی میتونه باشه
سلام اگه در حالت سکون صدا داره ایراد از موتور هست که باید بلبرینگ ها دینام، واترپمپ تسمه دینام، تسمه سفت کن ها، تسمه تایم و تسمه سفت کن تسمه تایم و میل بادامک و غیره رو بررسی کنید ولی اگه در حال حرکت صدا داره باید گیربکس، دیفرانسیل و بلبرینگ چرخ ها رو بررسی کنید.
سلام؛ من ۲۰۶ تیپ ۲ دارم، موقع استارت زدن برق پشت آمپر یهو قطع میشه و تق تق میکنه؛ با هل دادن روشن شد اما دور موتور از ۲۰۰۰ بالاتر نمیره. به نظرتون چه مشکلاتی ممکنه داشته باشه؟
سلام وضعیت شارژ باتری و دینام رو بررسی کنید. اتصالات باتری و بخصوص اتصال بدنه ها رو تمیز، محکم و در صورت نیاز تقویت کنید. اگه دور موتور بالا نمیره احتمالا وارد مد اضطراری یا لیمپ هوم شده لذا باتری رو چند دقیقه قطع و مجددا وصل کنید اگه درست نشد باید وضعیت سنسور پدال گاز، دریچه گاز برقی و سنسور دور موتور و دفیا رو با دیاگ بررسی کرد.
سلام من 206 تیپ 5 دارم مدل 98 دریچه گازش برقی الان یه چند وقتیه چراغ چک روشن شده از 90 تا بیش تر نمیره گاز نمیخوره
سلام احتمالا موتور وارد مد لیمپ هوم شده است معمولا اگه سنسورهای دور موتور و میل بادامک یا دفیا دچار مشکل بشه و همچنین سنسور دریچه گاز و دریچه گاز برقی دچار مشکل بشه ایسیو وارد مد لیمپ هوم میشه و گاز نمیخوره لذا باید کارکرد سنسور پدال گاز، دریچه گاز برقی، سنسور دور موتور و دفیا رو بررسی کرد.
سلام جناب مهندس
خسته نباشید
بنده ام جی۶ مدل۲۰۱۳دارم
دورموتور بالای ۲۰۰۰ نمیره و هرچقدر گاز میدی تاثیر نداره،خاموش روشن کردن و باز و بست باطری هم تاثیری نداره
دریچه گاز و سوکت های ایسیو رو تعمیر کردم و سیم کشی پدال گاز رو بررسی کردن و یکی از ۶ سیمش مشکل داشت و تعمیر شد،مشکل حل شد،اما چندروزیه ک دوباره این مشکل پیش اومده و یهو موقع شتاب گرفتن ماشین کپ میکنه و دورموتور بالا نمیره،لازم ب ذکره ک همه سوکت های تی ام اس و دورموتور و سنسور ترمز و سوکت دریچه گاز نو شده
ممنون میشم راهنمایی کنید
سلام اگه دور موتور بالا نمیره ایراد از این 4 مورد میتونه باشه سنسور دور موتور، سنسور میل سوپاپ که البته اگه یکی از این دو تا دچار مشکل بشن ایسیو وارد مد Limp-Home میشه یعنی دور موتور از حدی بالاتر نمیره و چراغ چک هم روشن میشه. اگه این دو سنسور درست باشه ایراد از دریچه گاز یا سنسور پدال گاز هست. لذا کارکرد این چهار قطعه رو بررسی کنید.
سلام من 206 تیپ 2 دارم الان یک هفته است که ماشین گاز نمی خوره کلا دور موتور از 3 بالاتر نمیره علتش چیه؟
سلام باتری رو چند دقیقه قطع کنید و مجددا وصل کنید اگه درست نشد، عوامل زیادی میتونه باعث بروز این مشکل بشه که بهتره با دیاگ سیگنال الکتریکی بخشهای برقی موتور بخصوص سنسورهای دور موتور، میل سوپاپ یا دفییا، پدال گاز و موتور دریچه گاز برقی رو بررسی کرد.
منم همین مشکل و دارم
سلام خسته نباشید
من ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۶ دارم با ایسیو easy u 2.5 وقتی تهرانم مشکلی نداره ماشین ولی میرم شمال گاز رو که تخت میکنم دور موتور حدود ۳.۵ تا ۴ هزار تا میرسه یهو ماشین بایک تقه بد گازش میخوابه و چراغ چک روشن میشه و دیگه گاز نمیخوره و دور موتور بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰ میچرخه یک بار که ماشین رو خاموش روشن میکنم درست میشه ولی باز که گاز رو تخت میکنم این مشکل هست فقط هم تو شمال اینطوری میشه ماشین باز بر میگردم تهران انگار نه انگار بدون مشکل کار میکنه ماشین ممنون میشم راهنمایی کنید
سلام تفاوت بین شمال و تهران در میزان رطوبت و فشار هوا است لذا کارکرد سنسور TMAP رو در شمال بررسی کنید.
تشکر از شما همون سنسور مپ هستش که روی منیفولد هوا هستش؟ به نظرتون سنسور رو با انژکتور شور تمیز کنم بهتر میشه یا یدونه نو بخرم نصب کنم؟
سلام بله همون هست ولی قبل از تعویض کارکردش رو بررسی کنید و اگه مشکل داشت تعویض کنید. میتونید مقاله زیر رو مطالعه کنید:
https://www.ameg.ir/symptoms-of-manifold-absulote-pressure/
من امروز بعد از حدود ۵ دقیقه کار کردن ماشین سنسور مپ رو باز کردم روش کامل روغن بود مشکلی نداره؟
سلام نباید روغنی باشه مگر اینکه شیر PCV یا تهویه کارتل مشکل داشته باشه یا لاستیک ساق سوپاپ مشکل داشته باشه. تمیزش کنید و با ماشین کار کنید و چند روز دیگه بررسی کنید که روغن کم نشده باشه و چرب هم نباشه اگه مجددا چرب بود و روغن هم کم شده بود کارکرد شیر PCV رو بررسی کنید.
سلام، دور موتور شاهین در حالت درجا، با فشار کامل پدال نیز از ۲.۵ بالاتر نمی رود، مشکل از کجاست؟
سلام احتمالا وارد مد limp-Home شده کارکرد سنسورهای دور و میل بادامک رو بررسی کنید البته اگه این شرایط داشته باشه چراغ چک هم باید روشن شده باشه
سلام،مهندس جان مدل۲۰۶sdمدل ۸۸دارم موتور tu5 ماشین من در حال رانندگی شتاب کم میشه و تو سربالایی کم میاره وبا باز و بسته کردن سوییچ خوب میشه
سلام دو فیلم زیر رو مشاهده کنید و دستورالعمل گفته شده رو انجام بدید:
https://www.aparat.com/v/y24olk8
https://www.aparat.com/v/i71v69t
سلام
من ۲۰۶ sd مدل ۸۷ دارم با دریچه گاز برقی و ایسیو والئو ، گاهی اوقات ماشین گاز نمیخوره دور موتور بالای ۱.۵ نمیره ، فن دور تند روشن میشه و چراغ چک هم روشن میشه که با خاموش روشن کردن ماشین مشکل رفع میشه، چندجا رفتم گفتن باید ریمپ بشه ، یا با ریمپ درست میشه یا مشکل از دریچه گاز هست؟
سلام ابتدا کارکرد دریچه گاز برقی رو بررسی کنید. میتونید ویدیوی زیر رو ببینید:
https://www.youtube.com/watch?v=ydwx7BVTgDc
سلام مهندس
وقت بخیر
بنده سورن پلاس صفر گرفتم مشکلم اینه ک در سربالایی موتور شتاب ندارد و هرچی گاز رو فشار میدم خیلی کم شتاب میگیره و انگار داری دنده مرده میری
دنده یک هم میندازی هرچی پدال رو فشار میدم تناسبی بین میزان فشار و شتاب ندارد و ی مسافت زیادی باید بری تا دور موتور بالا بیاد
اگه در سربالایی توی ترافیک گیر کنی که خدا باید ب دادت برسه
ممنون میشم راهنماییم کنید
سلام دلایل مختلفی باعث بروز این عیب میشه که میتونید در ویدیوهای زیر ملاحظه کنید:
https://www.aparat.com/v/y24olk8
https://www.aparat.com/v/i71v69t
ولی چون ماشین در شرایط گارانتی هست توصیه میشه بهش دست نزنید و به نمایندگی مراجعه کنید تا باعث ابطال گارانتی نشه.
با سلام، بنده تارا صفر کیلومتر شش دنده دارم و فقط ۱۰۰۰ تا دونه کار کرده، شتاب خودرو در دنده یک تا چهار بسیار عالیه ولی در دنده پنج و شش پدال گاز رو فشار میدم ولی با تاخیر ۱۵ الی ۲۰ ثانیه سرعت از ۸۰ به ۱۲۰ میرسه و خیلی طول میکشه تا به ۱۲۰ برسه و گاهی وقتها از ۱۱۰ بالاتر نمیره و اگه حتی جاده کمی شیب داشته باشه و تک سرنشین هم باشم ماشین سرعتش از ۱۱۰ دیگه بالا تر نمیره، میدونم گارانتی دارم ولی لطفا واسه اطلاعات بنده خواهشن بهم توضیح بدید مشکل از کجاست ،با تشکر فراوان
سلام دلایل متعددی شامل عیوب مکانیکی و عیوب برقی باعث بروز این مشکل میشه که در دو ویدیوی زیر به تفصیل توضیح داده ایم:
https://www.youtube.com/watch?v=ictRqyNTFYE
https://www.aparat.com/v/y24olk8
سلام و وقت بخیر
خودرو سمند ef7 مدل ۹۹ دوگانه دارم سیستم بوش me17 که تا دنده چهار هرچقد گاز بدم دور موتور و سرعت بالا میاد حتی از ۱۴۰ تا هم میگذره ولی دنده 5 که میدم دور موتور خییییلی با تاخیر و با خیلی پیمایش به ۴ میرسه و سرعت ۱۴۰ تا میشه . از این بیشتر افزایش دور گوتور و سرعت نداره مگه اینکه سرازیری باشه یا خیییلی خییلی مسافت بره تا دور موتور و سرعتش بیشتر بشه .همه چیزش رو هم چک و سرویس کردم هیچ خطایی هم نشون نمیده . مشکل چی میتونه باشه . اگه بتونید راهنمایی و کمک اساسی کنید ممنون میشم ..🙏ضمنا وقتی فشار ب پدال گاز ندم دور موتور طبق عقربه سریع ب عقب برمیگرده و کم میشه
سلام برای برخی ایسیوها محدودیت سرعت تعریف شده و از اون سرعت بالاتر نمیشه رفت مگر ایسیو دستکاری و ریمپ بشه. اگه محدودیت سرعت نداشت دو عامل مکانیکی و برقی باعث کاهش شتابگیری خودرو میشه که در فیلم های زیر به تفصیل توضیح دادیم و میتونید نگاه کنید:
https://www.aparat.com/v/y24olk8
https://www.aparat.com/v/i71v69t
سلام ووقت بخیر
خودرو سمند ای اف سون دوگانه سوز مدل99 دارم دریچه گاز برقی بوش تادنده 4 هم دور موتور بالا میره و هم سرعت ولی دنده 5 خییییلی با تاخیر دور موتور بالا میاد و از 4 بالاتر خیلی باید تو دور باشه ویا شیب بشه تا از 4 بالاتر بره و همچنین سرعتش ک از 140تا بالاتر خیلی ب زور و با خیییلی تاخیر . ممکنه مشکل از چی باشه میشه راهنمایی کنید .تقریبا سرویس دوره ای هم انجام شده و خطایی هم رویت نمیشه
سلام وقت بخیر خسته نباشید
مهندس ماشین بنده سورن پلاس با موتورEF7sevn هستش
الان نزدیک به سه ماه هستش ماشین یا بد استارت میخوره یا روشن میشه مرده کار میکنه یا دور موتور بیشتر از ۳ نمیره
بردم تعمیر دیاگ زده خطای سنسور دور موتور میده تا الان ۳ بار عوض کردم ولی در حد دو سه روز خوب بوده بعدش دوباره خراب شد
لطفا اگه با چنین موضوعی برخورد داشتین بهم راه حل بدین با تشکر
سلام اگه ایراد از سنسور دور موتور هست جنس مرغوب و ترجیحا شرکتی استفاده کنید باید مشکل حل بشه و سنسوری نیست که اینقدر تکرار خرابی داشته باشه مگر اینکه ایراد از جایی دیگه باشه که بدین منظور باید مسیر سیم کشی و ارتباط با ایسیو رو بررسی کرد.
سلام وقت بخیر لطفا اگر میشه کمکم کنید ۴۰۵ slx دارم مدل ۹۴ درچه گاز برقی ماشین وقتی سرد هست صبح روشن میکنم تا دنده دو رانندگی میکنم دیگه گاز نمیخوره پدال فشار میدم گاز نمیخوره خاموش روشن میکنم تا چند دقیقه درست میشه ولی باز چند بار این اتفاق می افته دور موتور بالای یک میشه و فقط وقتی ماشین سرد هست این جوری میشه اگر امکانش هست راهنمایی کنید تشکر
سلام در همون شرایطی که روشن نمیشه فشار کمپرس موتور رو اندازه گیری کنید اگه کم بود ممکنه تاپیت های هیدرولیکی مشکل داشته باشند. اگه فشار خوب بود عیب برقی احتمالا باعث بروز این عیب شده لذا باید با دیاگ پارامترهای موتور بخصوص سنسور اکسیژن، گرمکن سنسور اکسیژن و دریچه گاز برقی رو بررسی کرد. ضمن اینکه گرفتگی کاتالیست هم بررسی کنید.
سلام من یه کوییک اس مدل1400دارم در حین رانندگی دیگه گاز نمیخوره چند بار اینجوری شده و با بازوبست کردن سوییچ درست شده ولی دوباره خراب شد
مشکل چیه.دریچه گاز برقی هم هست
سلام وضعیت شارژ باتری و دینام رو بررسی کنید. اتصالات باتری و بخصوص اتصال بدنه ها رو تمیز، محکم و در صورت نیاز تقویت کنید. کانکتورهای دسته سیم موتور رو بررسی کنید که تمیز باشند، مادگی ها گشاد نشده باشند و نری ها هم عقب نشینی نداشته باشند. اگه دسته سیم و کانکتورهای سالم بودند باید قطعات مثل پدال گاز، دریچه گاز و بقیه مورد بررسی قرار بگیره.