هنگام طراحی و تولید محصولات صنعتی سه فاکتور مهم موردتوجه قرار میگیرد که عبارتاند از: ایمنی، آسایش کاربر و حفظ مسائل زیستمحیطی و انرژی است. برای این کار ضروری است بر روی فرایندها کنترل دقیقتری انجام شود.
کنترلهای الکتریکی و الکترونیکی نسبت به کنترلهای مکانیکی دقیقتر انجام میشود؛ بنابراین عجیب نیست که تمامی محصولات از جمله خودروها روزبهروز از تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی بیشتری استفاده کنند. برای راهاندازی تجهیزات الکتریکی نیاز به سیمکشی یا به عبارت بهتر دسته سیم خودرو است. دسته سیم یا درخت سیم یکی از اجزا جدانشدنی خودروهای امروزی است.
دسته سیمها هم مانند سایر قطعات دیگر دچار مشکل میشوند. در این مقاله در مورد خرابیهای اصلی سیمکشی خودروها و روش عیبیابی آنها مطالبی ارائه خواهد شد.
دوره آموزشی تعمیرات سیستم مالتی پلکس خودرو در دانشگاه صنعتی شریف
عیبهای عمومی سیمکشی
باتوجهبه اینکه هر خودرو یک روش خاص سیمکشی مخصوص خود را دارد و بدون توجه کردن به نقشههای سیمکشی خودرو عیبیابی مدار را انجام داد. اما نوع عیوب سیمکشی در همه مدل خودروها مشابه هم هستند.
با دانستن نوع خرابی دسته سیم و استفاده از نقشههای خودرو مربوطه اقدام به عیبیابی سیستم و دسته سیم مربوطه کرد. نمودار شکل 1 عیوب رایج دسته سیم خودرو را نشان میدهد.
شکل 1- عیبهای رایج دسته سیم
همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است عیوب دسته سیم را بهصورت خلاصه میتوان به سه قسمت تقسیم کرد. هرکدام از این عیوب دارای آثار مربوط به خود هستند.