دستگاه ضخامت سنج رنگ

امروزه استفاده از دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو در فرآیند کارشناسی خودرو اجتناب ناپذیر است. فرآیند کارشناسی خودرو شامل حوزه های ذیل می گردد:

  • کارشناسی رنگ خودرو
  • کارشناسی بدنه خودرو
  • کارشناسی فنی خودرو

کارشناسی رنگ خودرو:

  • در این فرآیند تمامی نقاط رنگ خودرو مورد بررسی و بازرسی قرار می گیرد و معایب و نواقص رنگ کارخانه ای و غیر کارخانه ای مشخص گردد. چنانچه نواقص پیش آمد متوجه خط رنگ کارخانه تولیدی باشد، این موضوع تاثیری در کاهش قیمت خودرو نخواهد داشت ولی چنانچه بدنه خودرو بر اثر تصادف، برخورد با اجسام سخت و یا خط و خش دچار مشکل شود نیاز به انجام فرآیند نقاشی می باشد که در کشور ما خودروهایی که دچار رنگ شدگی غیر کارخانه ای می گردند دچار کاهش قیمت شدید می شوند لذا کارشناسی رنگ خودرو بسیار حائز اهمیت است.

تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو توسط دستگاه 

  1. دستگاه مگنت: این دستگاه از طریق میزان نیروی مغناطیسی مابین مغناطیس دستگاه و بدنه خودرو قادر به تشخیص ضخامت رنگ به صورت کیفی می باشد به نحوی که هر چقدر ضخامت بتونه و رنگ بیشتر شود نیروی فنر آن کاهش می یابد و بعضا این نیرو صفر می گردد که حاکی از ضخامت زیاد بتونه می باشد که بیانگر تصادف خودرو نیز می باشد.
  2. دستگاه ضخامت سنج دیجیتالی رنگ خودرو: این دستگاه متشکل از یک سنسور از نوع عمدتا الکترومغناطیسی و جریان گردابی می باشد که به صورت عددی مقدار پوشش روی سطح فلزی که شامل لایه های مختلف رنگ می باشد را نشان می دهد. از آنجایی که لایه Primer  لایه اول رنگ خودرو و از نظر کلی لایه دوم و این لایه از رنگ برای محکم تر شدن رنگ خودرو به روی بدنه خودرو درج می گردد و ضخامت این لایه 40 تا 55 میکرون می باشد و لایه رنگ Basecoat  لایه سوم، رنگی اصلی است که کارخانه بر روی بدنه خودرو اعمال می نماید ضخامت آن نیز از 10 تا 20 میکرون ضخامت می باشد و نهایتا لایه Clear Coat رنگ آخری است که روی بدنه خودرو قرار می گیرد و ضخامت آن نیز از 30 تا حداکثر 50 میکرون می باشد، لذا میزان ضخامت رنگ بیش از مجموع ضخامت لایه های رنگ فوق الذکر به منزله رنگ شدگی خودرو تلقی می گردد که قطعا در فرایند کارشناسی خودرو باید به دقت مورد بررسی قرار گرفته و تاثیر زیادی در قیمت خرید و فروش خودرو دارد.
  3. دستگاه طیف سنج رنگ بدنه خودرو: این دستگاه طیف نور ساطع شده از رنگ بر مبنای عناصر موجود در آن را اندازه گیری می کند که در واقع دقیق ترین دستگاه و راه برای تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو می باشد ولی به دلیل قیمت زیاد آن عمدتا در خطوط تولید شرکت های تولیدی خودرو مورد استفاده قرار می گیرد و به ندرت در فرایند کارشناسی خودرو به کار گرفته می شود.

کارشناسی بدنه خودرو:

  • در این حوزه باید اصالت بدنه خودرو مورد بررسی و بازرسی قرار گیرد که عمدتا به نحوه تشخیص قطعات تعویضی خودرو اشاره می کند که این قطعات همانند درب ها ممکن است بوسیله پیچ، مهره یا پین به بدنه خودرو متصل شوند یا همانند رکاب، ستون و غیره بوسیله جوش به بدنه خودرو متصل شده باشند که طبیعتا تعویض شدن هر بخش از بدنه خودرو بیانگر بروز تصادف یا ضربه در آن بخش می باشد که باعث کاهش جدی قیمت خودرومی گردد.

کارشناسی فنی خودرو:

  • در این بخش تمامی بخش های خودرو به استثنای بدنه خودرو که از دو منظر رنگ و بدنه مورد بررسی و بازرسی قرار گرفت مورد کارشناسی قرار می گیرد و نسبت به صحت عملکرد بخش های مختلف به شرح ذیل اقدامات مقتضی صورت می پذیرد:
  • موتور
  • سیستم انتقال قدرت
  • چرخ ها
  • سیستم تعلیق
  • سیستم ترمز
  • سیستم فرمان
  • سیستم های الکتریکی و الکترونیکی
  • آپشن ها

دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو دیجیتال

دستگاه ضخامت سنج رنگ

در مبحث کارشناسی خودرو  دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو جایگاه بسیار ویژ ه‌ای دارد. بطور کلی خودرو هایی که در تصادفات نسبتا شدید از ناحیه بدنه دچار آسیب جدی می شوند در حین تعمیر و بازسازی در اکثر مواقع نیاز به رنگ آمیزی مجدد خواهند داشت. این رنگ آمیزی در اکثر مواقع با استفاده از  این دستگاه  وکارشناسی دقیق رنگ خودرو قابل تشخیص است.  بطور کلی دو نوع دستگاه دیجیتال و دستگاه مگنتی برای سنجش ضخامت رنگ خودرو در بازار موجود است که هر دو نوع بصورت کلی یک وظیفه را در خودرو انجام می دهند ولی با این وجود تفاوت هایی هم با هم دارند.
دستگاه مگنتی در سطوح آلومینیومی کارایی ندارد یعنی این دستگاه نمی تواند ضخامت رنگی که روی سطح آلومینیومی استفاده شده است را اندازه گیری نماید. مزیت این دستگاه قدیمی این است که با استفاده از آن می توان چندین نقطه از سطح را بصورت همزمان اندازه گیری نمود. این مزیت باعث می شود که کاربر سریعتر محل رنگ شدگی یا برش را پیدا کند. بدین ترتیب که با کشش این دستگاه بر روی سطح در هر نقطه یا ناحیه که ضخامت رنگ بیشتر باشد نیروی فنر کمتر شده و فنر رها خواهد شد.
نوع دیجیتال  این دستگاه علاوه بر اینکه می تواند ضخامت رنگ در سطوح آلومینیومی را اندازه گیری نماید دارای دقت بسیار بالایی است. در این دستگاه معمولا سه واحد اندازه گیری میلز، میلی متر و میکرون در دسترس کاربر می باشد. نسل جدید دستگاه های ضخامت سنج دیجیتال امکان اندازه گیری ضخامت چندین نقطه را مانند دستگاه مگنتی دارا می باشند.

گروه فنی مهندسی ایمگ

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up