روش ساخت تست لامپ 12 ولتی

امروزه هر خودرو دارای تعداد زیادی مدار و سیم‌کشی الکتریکی است. مانند سایر اجزا خودرو این بخش نیز ممکن است دچار مشکل شود. برای بررسی و عیب‌یابی دسته سیم، از یکی از ابزارهای کاربردی در عیب‌یابی مدارهای برقی خودرو تست‌لامپ یا چراغ تست است. در این مقاله روش ساخت تست لامپ به صورت بسیار ساده و گام‌به‌گام توضیح داده خواهد شد.

هدف استفاده از تست لامپ

به‌عنوان ساده‌ترین تعریف می‌توان گفت هدف استفاده از تست‌لامپ، تشخیص وجود یا عدم جریان برق در مدار است. متناسب با نوع تست لامپ و روش آزمایش می‌توان موارد زیر را با کمک تست‌لامپ تشخیص داد.

  • اطمینان از وجود برق 12 ولت در مدار
  • تشخیص قطع شدن برق مثبت 12 ولت در مدار
  • تشخیص اتصال بدنه شدن سیم برق مثبت
  • اطمینان از وجود منفی در سیم‌کشی مدار
  • تشخیص قطع شدن اتصال بدنه سیم‌کشی
  • تشخیص اتصال کوتاه بین سیم مثبت و منفی

البته تمامی موارد بالا را می‌توان با کمک مولتی متر نیز انجام داد. اما با کمک تست‌لامپ این کارها را راحت‌تر می‌توان انجام داد.

دوره آموزشی تعمیرات ایسیو مقدماتی و پیشرفته خودرو با مدرک معتبر از دانشگاه صنعتی شریف

انواع تست‌لامپ

تست‌لامپ 12 ولتی انواع مختلفی دارد. شکل 1 معروف‌ترین انواع تست لامپ را معرفی کرده است

انواع تست‌لامپ شکل 1- انواع تست لامپ 12 ولتی

همانطور که در شکل 1 نشان‌داده‌شده است به‌صورت کلی 3 نوع تست‌لامپ 12 ولتی وجود دارد در این مقاله ساخت تست‌لامپ ساده و تست‌لامپ مثبت/منفی آموزش داده خواهد شد. ساخت تست لامپ هوشمند به دلیل نیاز به تجهیزات الکترونیکی بیشتر در یک مقاله مجزا آموزش داده می‌شود.

اجزا تست لامپ

تست‌لامپ‌ها به‌صورت عمومی از سه بخش کلی تشکیل می‌شود. شکل 2 این اجزا را نشان می‌دهد.

اجزا اصلی تست‌لامپشکل 2- اجزا اصلی تست لامپ

بدنه تست‌لامپ

بدنه تست لامپ کاملاً سلیقه‌ای و ابتکاری است اما دو نمونه از معروف‌ترین بدنه‌ها که برای تست‌لامپ می‌توان استفاده کرد در شکل 3 نشان‌داده‌شده است.

بدنه متداول برای ساخت تست‌لامپفازمتر            سر پراب
شکل 3- بدنه متداول برای ساخت تست‌لامپ

فاز متر انتخاب خوب و مناسبی است و در تمامی الکتریکی‌ها هم در دسترس است. بسیاری از افرادی که تست‌لامپ درست می‌کنند ترجیح می‌دهند از فازمتر استفاده کنند چون استحکام مناسبی دارد.
هنگام تهیه فازمتر برای بدنه تست لامپ به این نکات توجه کنید.

  • ترجیحاً فازمترهای سایز متوسط استفاده کنید. فازمترهای بزرگ شاید در برخی نقاط (مخصوصاً اجزا و سیم‌کشی داخل موتور) به‌راحتی قابل‌استفاده نخواهند بود.
  • باتوجه‌به اینکه کیت تشخیص باید داخل فاز متر قرار داده شود قسمت داخلی فازمتر باید دارای قطری با اندازه حداقل یک دیود داشته باشد
  • فازمترهای که قطر بدنه زیادی دارند برای تبدیل به تست لامپ مناسب نیستند
  • کیت موجود فازمتر باید خارج شود چون آن کیت برای تشخیص فاز در جریان برق متناوب طراحی شده است
  • برخی از فازمترها در قسمت داخلی دارای یک مقاومت به شکل میله کوچک هستند برای ساخت تست‌لامپ حتماً باید جدا شوند. شکل 4 اجزا داخلی فازمتر را نشان می‌دهد.

اجزا داخلی فازمتر 1-نوک فازمتر 2- مقاومت 3- فنر 4- درپوش عقب 5 – کیت تشخیص فاز
شکل 4 – اجزا داخلی فازمتر

بر اساس شکل 4 قطعه شماره 2 و 5 برای تهیه تست لامپ ضروری نیستند و نوک فاز متر هم باید به‌صورت سوزنی در بیاید که می‌توان این کار را با یک دستگاه سنگ‌زنی انجام داد.

سر پراپ از فازمتر بسیار خوش دست‌تر و کوچک‌تر است. تست لامپ تهیه شده با ان کوچک‌تر و جمع و جورتر خواهد بود. اما معمولاً سر پراب‌ها در فروشگاه‌های لوازم الکتریکی در دسترس نیستند و باید ان را از قطعات الکترونیکی فروشی تهیه کرد. نکته دیگر آن است که معمولاً کیت تشخیص را نمی‌توان داخل سر پراب موجود در بازار نصب کرد. به همین دلیل شاید برخی این مدل را دوست نداشته باشند. شکل 5 تست لامپ با کمک سر پراب را نشان می‌دهد.

تست‌لامپ با بدنه سر پرابشکل 5- تست‌لامپ با بدنه سر پراب

سیم و اتصالات

سیم‌های مورداستفاده برای تست لامپ اهمیت فراوانی در عملکرد تست لامپ دارد. بهتر است از سیم‌های نازک با مقاومت بسیار کم استفاده شود. هر چه مقاومت داخلی سیم کمتر باشد تست لامپ عملکرد بهتری خواهد داشت. معمولاً متناسب با نوع تست لامپ (یک سیمه / دوسیمه)، حدود 4 متر سیم لازم است. اگر فقط برای فاصله‌های کم تست لامپ می‌سازید می‌توانید از سیم گوشی تلفن‌های معمولی استفاده کنید. به دلیل پیچ‌دار بودن سیم فضای کمتری را اشغال می‌کند.

سیم تلفن ثابت شکل 6- سیم تلفن ثابت

نکته: معمولاً داخل سیم تلفن 4 رشته سیم وجود دارد. اگر تستر از نوع دوسیمه استفاده می‌شود سیم را دوبه‌دو به هم متصل خواهید کرد و اگر از تست لامپ تک سیم می‌سازید همه چهار سیم را به هم متصل کنید.

برای اتصال تغذیه معمولاً از گیره سوسماری استفاده می‌شود. گیره سوسماری سایز متوسط برای این کار مناسب است. شکل 7 نوعی گیره سوسماری سایز متوسط را نشان می‌دهد.

دو نوع گیره سوسماری سایز متوسطشکل 7 – دو نوع گیره سوسماری سایز متوسط

برای نوک تست لامپ بهترین گرینه همان سر فاز متر است.( که تیز شده باشد) اما برخی از سیم مفتول ضخیم مسی نیز برای هدایت بهتر جریان استفاده میکنند.( ضخامت مفتول مسی باید آنقدر باشد که در برابر فشار خم نشود). غیر از موارد ذکر شده هر نوع فلز نوک تیز مانند میخ که رسانای جریان برق است نیز میتواند مورد استفاده قرار گیرد اگرچه به کیفیت سر فازمتر یا مفتول ضخیم مسی نخواهد بود.

کیت تشخیص

اصلی‌ترین قسمت در تست لامپ کیت تشخیص است، شاید بکار بردن اصطلاح کیت تشخیص برای تسترهای ساده و یا تستر مثبت و منفی کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد اما بهر حال به‌صورت کلی باتوجه‌ به هدف مجموعه، عنوان نامناسبی نیز نمی‌باشد.
متناسب با نوع تست لامپ می‌توان از اجزا مختلف برای این کیت استفاده کرد.

تست‌لامپ ساده:

ساده‌ترین نوع کیت تست لامپ این مدل است. در این مدل با استفاده از یک لامپ چراغ سقفی پیکانی یا پرایدی (شکل 8) و قراردادن آن داخل فازمتر 4 و قراردادن لامپ به‌جای آن اتصال سیم به بخش انتهایی مطابق شکل 8 ، در کوتاه‌ترین زمان ممکن یک تست لامپ ساده ساخت.

تست لامپ سادهشکل 8- تست لامپ ساده

اگر می‌خواهید با LED تست لامپ ساده بسازید، باید از ترکیب یک LED و یک مقاومت استفاده کنید. متناسب با نوع LED می‌توانید از مقاومتی بین 360 اهم الی 1000 (یک کیلو) اهم استفاده کنید. (شکل 9)

دو نوع LED موجود در بازارشکل 9- دو نوع LED موجود در بازار

نکته: LED با شیشه‌های رنگی معمولاً وات مصرفی پایین‌تری دارند بنابراین می‌توان با مقاومت حدود 1000 اهم با توان 0.25 وات استفاده کرد. اگر از LED شفاف با توان بالا (نور بیشتر) استفاده می‌کنید بهتر است از مقاومت پایین‌تر حدود 400 اهم استفاده کنید. برای زیبایی می‌توان ترکیب مقاومت و LED را داخل لامپ مطابق شکل 10 نصب کرد.

زیباسازی کیت تست‌لامپ سادهشکل 10- زیباسازی کیت تست‌لامپ ساده

همانطور که در شکل ملاحظه می‌شود یک سر LED (سر سیمی که پایه بلندتری دارد) به بدنه لامپ و پایه دیگر LED به مقاومت و سر دیگر مقاومت به‌طرف دیگر بدنه لامپ لحیم شده است. شکل 11 کیت تست این نوع تستر را نشان می‌دهد

مدار تستر ساده 1-LED قرمز 2- پایه بلند LED 3- مقاومت (360 الی 1000 اهم) 4- اتصال به انتهای تستر 5- اتصال به نوع فازمتر یا پراب
شکل 11- مدار تستر ساده

نکته: در این مدل محل اتصال مقاومت اهمیتی ندارد. می‌توان آن را به سمت مثبت دیود نیز متصل کرد.

تست لامپ مثبت /منفی

برای ساخت تست‌لامپ مثبت و منفی طرح‌های زیادی وجود دارد در ادامه ساده‌ترین طرح‌ها آموزش داده می‌شود.
برای ساخت تست لامپ مثبت / منفی به 2 رنگ متفاوت برای تفکیک جریان مثبت از منفی نیاز است. زیباترین حالت استفاده از LED دورنگ / دوپایه است این LEDها با جابه‌جا کردن مثبت و منفی با رنگ متفاوتی روشن می‌شوند.

توجه: LEDهای دورنگ / دوپایه را با LEDهای رقص نور اشتباه نگیرید. LEDهای رقص نور، رنگ‌های مختلف بدون تغییر دادن مثبت و منفی در مدار به ترتیب و بافاصله زمانی مشخص روشن و خاموش می‌شوند.

نکته: دسترسی به LEDهای دورنگ / دوپایه در بازار به‌راحتی امکان‌پذیر نیست بنابراین می‌توان به‌جای آن از 2 LED با رنگ‌های مختلف (معمولاً قرمز و آبی یا قرمز و سبز) که به‌صورت ضرب‌دری به هم متصل (لحیم) شده‌اند استفاده کرد. (شکل 13)

 استفاده از دو دیود تک‌رنگ

استفاده از دو دیود تک‌رنگ1- اتصال به سر تستر 2- اتصال به خروجی تستر
شکل 13- استفاده از دو دیود تک‌رنگ

همانطور که در شکل 13 نشان‌داده‌شده است پایه بلندتر یک LED به پایه کوتاه‌تر LED دیگر متصل می‌شود.

نحوه اتصال مقاومت‌ها و سیم پر تستر به LEDهاشکل 14- نحوه اتصال مقاومت‌ها و سیم پر تستر به LEDها

نکته 1: توجه کنید سر تستر باید به پایه بلند LED قرمز متصل شود. در غیر این صورت زمانی که تست لامپ به جریان برق مثبت و متصل می‌شود نور قرمز روشن نمی‌شود، بلکه LED دوم روشن می‌شود.

نکته 2: استفاده از مقاومت‌ها علاوه بر تعدیل ولتاژ برای LED ها، باعث جلوگیری از اتصال کوتاه شدن بین قطب مثبت و منفی باتری می‌شود

چند پیشنهاد

1- برای زیباسازی می‌توانید از کانکتورهای کوچک 2 پایه مخصوص اتصالات بردهای الکترونیکی استفاده کنید. این کانکتورها در فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی یا خدمات کامپیوتری قابل تهیه هستند. . (شکل 15)

استفاده از کانکتور 2 پایه مینیاتوریشکل 15- استفاده از کانکتور 2 پایه مینیاتوری

2- برای بدنه پیشنهاد از قطعات خاص و فانتزی مانند لوله خودکار، سرنگ یا هر مجموعه دیگری که بتوان کیت را داخل آن نصب کرد استفاده کنید. اگرچه هنوز هم بهترین انتخاب بدنه فازمتر یا سر پراب است.

نمونه از بدنه قابل‌استفادهشکل 16 –نمونه از بدنه قابل‌استفاده

3- با اضافه‌کردن یک سر فیش، مانند سر فیش آنتن به انتهای مجموعه می‌توانید کاری کنید که کابل قابل تعویض باشد.

نمونه از بدنه قابل‌استفاده

نمونه از بدنه قابل‌استفاده

در یک مقاله دیگر روش ساخت تست‌لامپ هوشمند بیان خواهد شد. توجه کنید نباید از تست لامپ‌ها در برخی مدارهای الکترونیکی، مخصوصا مدارهای حساس مانند مدار ایربگ یا برخی مدارهای شبکه در خودرو‌ها استفاده کرد. برای بررسی آن مدارها معمولا از مولتی متر‌ها با مقاومت داخلی مخصوص باید استفاده شود.

نویسنده: مهندس بهروز خطیبی

4 7 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

39 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up