سنسور گیربکس CVT خودروهای چری وظیفه اندازه گیری سیگنالهای مربوط به دور مبدل گشتاور، دور پولی ورودی، دور پولی خروجی، فشار روغن پولی ورودی، فشار روغن پولی خروجی و دمای روغن گیربکس اتوماتیک را بر عهده دارند.
مقادیر اندازهگیری شده به واحد کنترل گیربکس اتوماتیک یا TCU ارسال می گردد و با توجه به این پارامترها، عملیات زمان بندی تعویض دنده و مراقبت از عملکرد گیربکس اتوماتیک به دقت انجام می شود.
انواع سنسور گیربکس CVT خودروهای چری
انواع سنسور گیربکس CVT خودروهای چری به شرح ذیل می باشند:
- سنسور دور مبدل گشتاور: این سنسور تعداد دوران میل لنگ یا مبدل گشتاور را اندازه گیری کرده و به TCU ارسال می کند که البته این اطلاعات به واحد کنترل موتور نیز ارسال می گردد.
- سنسور دور پولی ورودی: این سنسور وظیفه اندازه گیری تعداد دوران پولی ورودی گیربکس اتوماتیک را بر عهده دارد و با مقایسه تعداد دوران تورک کانورتور و تعداد دوران پولی ورودی، TCU قادر به اندازه گیری میزان لغزش بین پمپ و توربین تورک کانورتور خواهد بود و نسبت به استراتژی کاهش لغزش به منظور کاهش دمای روغن گیربکس اتوماتیک، مصرف سوخت و آلایندگی اقدام خواهد کرد.
- سنسور دور پولی خروجی: این سنسور وظیفه اندازه گیری دور پولی خروجی را بر عهده دارد. TCU با مقایسه مقدار دوران دور پولی های ورودی و خروجی قادر به تشخیص دنده و همچنین میزان لغزش بین تسمه و پولی ها خواهد بود و در صورت بروز لغزش به منظور پیشگیری از آسیب دیدگی تسمه و پولی ها، اقدامات اصلاحی را انجام خواهد داد.
- سنسور فشار پولی ورودی: این سنسور، فشار روغن اعمالی به پولی ورودی را اندازه گیری می کند و به گزارش TCU می رساند. واحد کنترل نیز به منظور تعویض دنده نرم و بدون ضربه، میزان فشار روغن اعمالی به پیستون پولی های ورودی و خروجی را تنظیم می کند.
- سنسور فشار پولی خروجی: این سنسور، فشار روغن اعمالی به پولی خروجی را اندازه گیری می کند. از آنجایی که نرخ آزادسازی و فعالسازی پولی های ورودی و خروجی باید دقیقا متناسب باشد تا تعویض دنده به موقع و بدون ضربه را ایجاد کند، لذا TCU اطلاعات مربوط به سنسورهای فشار پولی های ورودی و خروجی را به طور دقیق تحت پایش قرار می دهد تا نسبت به تعویض دنده نرم و پیشگیری از آسیب دیدن تسمه و پولی ها اقدام نماید.
- سنسور دمای روغن گیربکس اتوماتیک: روغن گیربکس اتوماتیک دارای خصوصیات ویژه ای می باشد که تحت تاثیر دماهای زیاد دچار آسیب شده و عملکرد گیربکس اتوماتیک را تحت تاثیر منفی قرار می دهد لذا این سنسور دمای روغن گیربکس اتوماتیک را اندازه گیری کرده و به اطلاع TCU می رساند و TCU نیز با کنترل میزان لغزش بین پمپ و توربین نسبت به کنترل دمای روغن گیربکس اتوماتیک اقدام می کند.
3
2
رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها