سیر تکاملی سیستم سوخت رسانی انژکتوری در تاریخ

سیر تکاملی سیستم سوخت رسانی انژکتوری در طول تاریخ به صورت زیر بوده است .که در این مقاله به این سیر از سال  1973 می پردازیم

سیستم سوخت رسانی انژکتوری
سیستم سوخت رسانی انژکتوری

1)  K-jetronic : در این روش تزریق سوخت انژکتورها پیوسته بوده و عملکرد سیستم مکانیکی هیدرولیکی می باشد. این سیستم در فاصله زمانی 1973 تا 1995 میلادی مورد استفاده قرار میگرفت.
2)  Ke-jetronic: همان سیستم قبلی است با این تفاوت که از قابلیت های الکترونیکی به جهت تنظیم و اندازه گیری مقدار سوخت استفاده شده است.
3)  L-jetronic: در این سیستم انژکتورها به صورت الکترونیکی کنترل شده و سوخت را به صورت متناوب و نوبتی تزریق می کنند. این سیستم در سالهای 1973 تا 1996 مورد استفاده قرار می گرفت.
4)  Le-jetronic: همان سیستم قبلی است بدون سنسور اکسیژن که بیشتر در کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار گرفته است.
5)  Lu-jetronic: همان سیستم L-jetronic است و با سنسور اکسیژن که بیشتر در کشورهای آمریکایی مورد استفاده قرار می گرفت.
6)  Lh-jetronic: همان سیستم L-jetronic است ولی برای اندازه گیری دبی هوا از تکنیک سیم داغ استفاده شده است که در سالهای 1981 تا 1998 به کار رفته است.
7)     ترکیبی از موارد 3، 4، 5 و 6 و بدون سنسور اکسیژن و با بهره گیری از میکرو کامپیوتر ها و تکنیک limp-home که در صورت معیوب بودن  ECU راننده می تواند خودرو را به نزدیک ترین تعمیر گاه برساند  و این ECU ها قابلیت نصب شدن در محفظه موتور نیز دارند.
8)  Mono-jetronic: در این سیستم فقط یک انژکتور برای تمامی سیلندر ها سوخت را تزریق میکند و در سالهای 1978 تا 1997 به کار برده شده است که به آن تزریق سوخت تک نقطه ای یا SPFI نیز گفته میشود در حالیکه سیستم های تزریق سوخت چند نقطه ای را MPFI می نامند.
9)  M-jetronic: این سیستم تزریق سوخت چند نقطه ای بوده که انژکتور ها به صورت الکتریکی توسط ECU کنترل شده و تزریق سوخت چند نقطه ای نوبتی را انجام می دهند. ضمن انکه ECU وظیفه کنترل سیستم جرقه زنی را نیز بر عهده دارد، از اینرو به این سیستم تزریق سوخت مدیریت موتور MM یا EM نیز اطلاق می شود. این سیستم ها از سال 1979 تا کنون مورد استفاده قرار گرفته اند.
10)  ME-Motronic: همان سیستم قبلی است با این تفاوت که در این سیستم دریچه گاز توسط یک موتور الکتریکی به صورت الکترونیکی کنترل می شود.
11)  Med-motronic: در این روش تزریق سوخت به صورت مستقیم درون سیلندر در زمان مکش و هنگام باز بودن سوپاپ هوا انجام میگیرد که اصطلاحا آن را تزریق مستقیم سوخت یا GDI می نامند.

مرجع: کتاب تکنولوژی مکانیک خودرو

گروه فنی مهندسی ایمگ

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up