شباهت فیلتر موتور پراید با گیربکس لیفان ایکس 50

فیلتر روغن موتور پراید با فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک لیفان ایکس 50 دارای شباهت‌های ظاهری زیادی می‌باشند که البته تفاوت‌های فنی چشمگیری داشته و نمی‌توان به دلیل ارزان بودن فیلتر روغن موتور پراید در گیربکس اتوماتیک لیفان ایکس 50 نیز مورد استفاده قرار داد.
در سیستم‌های هیدرولیک، فیلتر نقش پر اهمیتی در تنظیف روغن داشته تا بدین ترتیب سایر اجزای مدار هیدرولیک قادر به انجام صحیح وظایف محوله داشته باشند. از آنجایی که مشخصات و مواد بکار رفته در روغن موتور با مشخصات و مواد بکار رفته در روغن گیربکس اتوماتیک دارای تفاوت‌های ذاتی و اساسی می‌باشد لذا فیلترها و مواد بکار رفته در آنها نیز دارای ماهیت مخصوص به خود می‌باشد و استفاده نابجای آنها باعث بروز خسارات سنگینی می‌شود.
از طرفی عمر مفید فیلتر روغن موتور معمولا بسیار کوتاه‌تر می‌باشد به نحوی که بین هر 5 تا 10 هزار کیلومتر تعویض می‌گردد درحالیکه طول عمر فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک طولانی تر بوده و معمولا کمتر از 40 هزار کیلومتر اقدام به تعویض این فیلتر نمی‌گردد. لذا ارزان قیمت بودن فیلتر موتور دلیلی بر استفاده از آن در گیربکس اتوماتیک نمی‌باشد و حتما باید از فیلتر مخصوص گیربکس اتوماتیک استفاده نمود.

بعلاوه برخی موارد فنی ذیل نیز قابل تامل می‌باشد:

  • مجرای ورود روغن: در فیلتر روغن موتور، روغن از اطراف وارد و از وسط خارج می‌شود و تعداد مجاری هم حائز اهمیت می‌باشد در حالیکه در فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک این موضوع همواره صادق نیست و تعداد مجاری هم متفاوت است.
  •  مجرای خروج روغن: مجرای خروج روغن فیلتر موتور وسط می‌باشد در حالیکه در فیلتر گیربکس اتوماتیک این موضوع هموار صحیح نمی‌باشد.
  •  سوپاپ یکطرفه: اهمیت عدم برگشت روغن در فیلتر روغن موتور به منظور پیشگیری از سایش یاتاقان ها در شروع به کار موتور بسیار حائز اهمیت است در حالیکه این موضوع برای فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک از اهمیت کمتری برخوردار می‌باشد و تفاوت‌های اساسی وجود دارد.
  •  سوپاپ کنار گذر یا BY Pass: سوپاپ کنار گذر فیلتر روغن موتور و فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک نیز دارای تفاوت‌های عملکردی و فنی می باشد.
  •  الیاف و مواد تنظیف و فیلتر کننده: به دلیل تفاوت در نوع ناخالصی‌های موجودر در روغن موتور و روغن گیربکس اتوماتیک، دمای کاری، مواد سازنده روغن و غیره، تفاوت اساسی در الیاف مواد تنظیف و فیلتر کننده فیلتر روغن موتور و فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک وجود دارد که باعث می شود استفاده جابجای آنها مشکلات عمده‌ای را ایجاد کند.
  •  فشار قابل تحمل: فشار مدار هیدرولیک گیربکس‌های اتوماتیک بیشتر می‌باشد لذا قابلیت تحمل فشار در فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک باید بالاتر باشد.با توجه به موارد فوق اکیدا توصیه می شود که از فیلتر روغن موتور در گیربکس اتوماتیک استفاده نشود.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up