مجموعه شیشه بالابر خودرو – بخش دوم

در بخش اول با انواع و اجزا شیشه بالابر آشنا شدیم در ادامه به نحوه عملکرد مدار و روش بازکردن رودری و دسترسی به مجموعه شیشه بالابر خودرو و بررسی سیم‌کشی این مجموعه پرداخته می‌شود.
برای بررسی مدار حتماً باید به نقشه شماتیک مدار مربوطه دسترسی داشت. مدارها در خودروها با هم متفاوت هستند بنابراین برای بررسی و عیب‌یابی هر مدار ضروری است به کتاب راهنمای تعمیرات آن مدل خودرو دسترسی داشت و ازروی مدار سیم‌کشی تمامی احتمالات ممکن را در نظر گرفت.
در این مقاله فقط یک مدار شیشه بالابر خودرو مورد بررسی عملکرد و عیب‌یابی قرار خواهد گرفت، علاوه‌برآن یکی از مشکلات بزرگ شیشه‌بالابرها یعنی کندکار کردن آنها بررسی خواهد شد.

عملکرد مدار شیشه بالابر خودرو :

به دلیل تشابه زیاد مدار شیشه بالابر خودرو در خانواده پژو (405- پارس – سمند معمولی – روآ – آردی)، مدار یکی از این خودروها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. شکل 1 مدار شماتیک شیشه بالابر جلو این گروه خودرو را نشان می‌دهد.

مدار شماتیک

شکل 1- مدار شماتیک شیشه بالابر خودرو جلو خانواده پژو

جهت آشنایی بیشتر با عملکرد مدار فیلم 1 را مشاهده کنید.

نکات مهم در بررسی مدار شیشه بالابر خودرو:

1- رله شیشه بالابر پس از بازکردن سوئیچ اصلی خودرو همواره فعال است.
2- کلید شیشه بالابر از نوع اتوماتیک دارای 2 پلاتین در هر سمت است، پلاتین بالایی برای وضعیت حرکت عادی پلاتین پایینی هر سمت برای ایجاد حالت اتوماتیک است
3- یونیت شیشه بالابر سمت راننده وظیفه کنترل و ارسال جریان برق به سمت موتور شیشه بالابر سمت راننده را بر عهده دارد
4- یونیت شیشه بالابر در این مدار فقط مخصوص در سمت راننده است.
5- یونیت شیشه بالابر مدت‌زمان ارسال برق به موتور شیشه بالابر را کنترل می‌کند.
6- برای بالا یا پایین رفتن شیشه کافی است جهت برق دادن مثبت و منفی به موتور تغییر کند.
7- کلیدهای شیشه بالابر مخصوص موتور سمت شاگرد به صورتی قرار گرفته‌اند که در صورت فشردن هم‌زمان اما معکوس (مثلاً فشردن یکی به سمت بالا و دیگری به سمت پایین) ارتباط به موتور شیشه بالابر به‌صورت لحظه‌ای قطع شده و تا رهاکردن از کلیدها قطع باقی می‌ماند.
8- موتورهای شیشه بالابر دارای قطع کن جریان (نوعی فیوز) برای محافظت هستند در صورت گیرکردن کلید یا فشرده نگه‌داشتن آنها این فیوزها با قطع کردن موقت مدارها، از سوختن آنها جلوگیری می‌کنند.

فیلم 2 روش دسترسی به اجزا مجموعه شیشه بالابر با بازکردن رودری‌ها و نحوه آزمایش عملی آنها را روی خودرویی از خانواده پژو نشان می‌دهد. برای بررسی مدار می‌توان از تست لامپ، یا مولتی متر استفاده کرد

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up