عیب یابی به وسیله دستگاه کمپرس سنج موتور

عیب یابی موتور خودرو روش‌های مختلفی دارد. قبل از باز کردن موتور با کمک آزمایش‌هایی می‌توان از وجود مشکل در بخش‌های مختلف موتور مطلع شد. آزمایش‌های سه گانه موتور یعنی نشتی سنجی ، خلا سنجی و کمپرس سنجی بهترین آزمایش‌ها برای تشخیص عیوب موتور است.
در مقاله‌های نشتی سنجی موتور و خلا‌سنجی موتور در مورد دو روش دیگر مطالبی ارائه شده است. در این مقاله به عیب یابی به وسیله دستگاه کمپرس سنج موتور خودرو می پردازیم.

چنانچه فشار تراکم موتور از این مقدار کمتر باشد بیانگر این موضوع است که نشتی فشار تراکم در بخش های مختلف موتور شامل:

  • سوپاپ ها
  • تایمینگ سوپاپ ها
  • فیلرگیری
  • واشر سرسیلندر
  • سیلندر، پیستون و رینگ
  • ایجاد ترک در سیلندر و سرسیلندر

ایجاد شده است. از اینرو انجام کمپرس سنجی روشی سریع و مطمئن برای کسب آگاهی نسبت به وضعیت داخلی خودرو می باشد.

عملکرد دستگاه کمپرس سنج موتور

بدین منظور، ابتدا شمع سیلندر مورد نظر را باز کرده و کانکتور دستگاه کمپرس سنج به جای شمع باز شده متصل می گردد. سپس با برداشتن فیوز پمپ بنزین یا قطع کردن رله پمپ بنزین، پمپ بنزین را قطع کرده تا از روشن شدن موتور جلوگیری شود. پس از آن به مدت زمانی بین 5 تا 10 ثانیه استارت را فعال کرده و مقدار تثبیت شده فشار تراکم که توسط فشار سنج قرائت می شود، باید ثبت کرده و با مقادیر ارائه شده در مستندات فنی و تعمیراتی موتور مقایسه گردد.
در صورتی که مقادیر فشار تراکم قرائت شده در دستگاه کمپرس سنج موتور از مقادیر ارائه شده در مستندات فنی کمتر باشد، باید به روش هایی نسبت به تشخیص عیب ایجاد شده در منطقه یا قطعه خاص اقدام نمود که بعضا پایین بودن فشار تراکم تمامی سیلندرها می تواند نشانه‌ای برای تعمیر اساسی موتور باشد که البته باید موارد دیگری همچون میزان کاهش روغن یا روغن سوزی موتور، میزان کارکرد موتور و غیره نیز مد نظر قرار داد. از طرفی لازم به ذکر است که در یک موتور سالم، فشار تراکم سیلندرهای مختلف نباید اختلاف زیادی داشته باشد.

گروه فنی مهندسی اِیمِگ
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up