عیب یابی شیشه بالابر برقی خودرو

عیب‌ یابی شیشه بالابر برقی را می‌توان بوسیله مولتی‌متر یا تست لامپ به راحتی انجام داد. بخش‌های مختلف مدار شیشه بالابر برقی به شرح زیر می باشند:
1-سوئیچ
2-فیوز
3-دسته سیم‌ها
4-کلید شیشه بالابر
5-موتور شیشه بالابر
6-مکانیزم مکانیکی شیشه بالابر
در صورت عدم عملکرد شیشه بالابر برقی، باید بخش‌های مختلف شیشه بالابر را به ترتیب زیر که از ساده به سخت می‌باشد را مورد ارزیابی قرار داد:

دوره نقشه خوانی برق خودرو در دانشگاه صنعتی شریف

در صورت عدم عملکرد شیشه بالابر برقی، باید بخش‌های مختلف آن را به ترتیب زیر که از ساده به سخت می‌باشد مورد ارزیابی قرار داد:

1-سوئیچ در عیب یابی شیشه بالابر برقی

قبل از انجام هر گونه عملیاتی برای انجام عیب‌یابی، بهتر است از وضعیت شارژ باتری اطمینان حاصل کرده و پس از آن از صحت عملکرد سوئیچ خودرو نیز مطمئن شد. از آنجایی که در عمده خودروها، شیشه بالابرها به عنوان تجهیزات جانبی از پله دوم سوئیچ ای حالت ACC، تغذیه می شوند باید نسبت به عملکرد صحیح سایر مصرف کننده‌ها همانند رادیو یا آینه های برقی در پله دوم سوئیچ اطمینان حاصل کرد. اگر در مرحله دوم از باز بودن سوئیچ خودرو، سایر تجهیزات جانبی فعال شوند نشان دهنده آن است که سوئیچ خودرو سالم می باشد

2-فیوز

پس از کسب اطمینان از وضعیت باتری و سوئیج در مرحله دوم عیب یابی شیشه بالابر برقی خودرو باید وضعیت فیوزهای مربوط به شیشه بالابرهای برقی را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و در صورت سوختن تعویض گردد.

3-کلید شیشه بالابر

با توجه به در دسترس بودن کلید شیشه بالابرها، بهتر است ابتدا عملکرد ورودی و خروجی های کلیدهای شیشه بالابرهای برقی مورد بررسی ارزیابی قرار گیرد. در حالت عادی کلید شیشه بالابر دو سمت موتور شیشه بالابر را به بدنه خودرو متصل می‌کند و برای حرکت به سمت بالا یا پایین جای ترمینال های موتور شیشه بالابر را تعویض می کند بدین معنا که در حالت بالا رفتن شیشه، ترمینال اول به برق 12 ولت و ترمینال دوم به بدنه متصل شده و در کورس پایین آمدن جای ترمینال ها را عوض می‌کند تا جهت دوران موتور عکس گردد.

4-دسته سیم

 در مرحله چهارم عیب یابی شیشه بالابر برقی خودرو از طریق سیم‌هایی که به کلید شیشه بالابر متصل است، می‌توان برق تغذیه، اتصال بدنه و دو سمت موتور الکتریکی را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و نهایتا از متصل بودن و عدم وجود قطعی در مدار سیم کشی اطمینان حاصل کرد.

5-موتور الکتریکی در عیب‌ یابی شیشه بالابر برقی

از طریق سیم‌هایی که جریان برق را از کلید به موتور الکتریکی منتقل می کند، جریان برق مثبت 12 ولت و اتصال بدنه را به موتور شیشه بالابر متصل می کنیم و در این حالت باید موتور الکتریکی شروع به دوران کرده و شیشه در یک جهت حرکت کند و در صورت تعویض جهت جریان برق، جهت حرکت شیشه نیز باید عوض شود.
در صورت عملکرد صحیح شیشه بالابر می توان از مسیر سیم کشی بین کلید شیشه بالابر و موتور شیشه بالابر و همچنین موتور شیشه بالابر اطمینان حاصل نمود.

6-مکانیزم مکانیکی شیشه بالابر

چنانچه تمامی اجزای الکتریکی مدار شیشه بالابر برقی درست عمل کند بروز عیب در مکانیزم مکانیکی شیشه بالابر می تواند عامل عدم عملکرد شیشه بالابر برقی باشد. بدین منظور باید مکانیزم مکانیکی شیشه بالابر شامل ریل ها، کابل ها، چرخ دنده ها و غیره مورد بررسی و سرویس قرار گیرد.

4.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up