در مدار هیدرولیک از انواع مختلف فیلتر گیربکس اتوماتیک استفاده میشود. یکی از مهمترین موضوعات در مدارها و سیستمهای هیدرولیک پیشگیری از ورود آلودگی به این مدار میباشد.
انواع فیلتر گیربکس اتوماتیک
در مدار هیدرولیک از ادوات ذیل استفاده میشود:
• پمپ روغن فیلتر گیربکس اتوماتیک
• سوپاپ فشار شکن
• مجموعه رگولاتور
• آکومولاتور
• شیرهای تعویض دنده
• شیر دستی
• شیرهای یکطرفه
• شیرهای کنترل جریان
• شیرهای برقی
• شیر تنظیم فشار خط اصلی
• پیستون های راه اندازی باندها و صفحه کلاچها
از اینرو ورود آلودگی در مدار هیدرولیک می تواند در واکنش با اجزای روغن تشکیل لایههای چسب و صمغی شکلی شده دهد که باعث عدم کارایی مناسب اداوات فوق الذکر میگردد و همچین باعث بروز مشکلات متعدد در عملکرد گیربکس اتوماتیک میشود که بعضا به شکل عدم تعویض دنده یا تعویض دنده همراه با ضربه آشکار میگردد.
از اینرو از فیلتر گیربکس اتوماتیک داخل کارتل استفاده میگردد که نیاز است طی سرویسهای ادواری منطبق با دستوالعمل خودروساز، فیلتر مذکور تعویض گردد. وجود این فیلتر باعث می گردد که روغن داخل کارتل و قبل از ورود به پمپ روغن و مدار هیدرولیک، از لایههای مختلف صافی عبور کرده و ناخالصیهای ریز و درشت درون روغن در الیافها و اجزای فیلتر رسوب نماید و نهایتا روغن تمیز شده وارد پمپ و مدار هیدرولیک گردد.
در صورتیکه خودرو برای شرایط سخت همچون گرد و غبار زیاد، دمای زیاد، رطوبت بالا و غیره طراحی گردد، بعضا علاوه بر فیلتر داخلی از یک فیلتر بیرونی نیز استفاده می شود که باعث تنظیف بیشتر روغن گیربکس میگردد ضمن اینکه فیلتر بیرونی به خنک شدن روغن نیز کمک می کند و با خنک شدن روغن، کیفیت و طول عمر روغن افزایش یافته که منجر به بهبود عملکرد گیربکس اتوماتیک میگردد.
تعویض فیلتر داخلی و بیرونی گیربکس اتوماتیک با توجه به شرایط سرویسهای ادواری خودروساز و همچنین استفاده از فیلتر با مشخصات توصیه شده توسط خودروساز، تاثیر زیادی در حفظ و بهبود عملکرد گیربکس اتومات(تست استال گیربکس اتوماتیک) دارد.