مسیر انتقال قدرت در گیربکس CVT

خودروهای چری

مسیر انتقال قدرت در گیربکس CVT خودروهای چری برای بررسی عملکرد، عیب یابی و رفع عیب از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. گیربکس های اتوماتیک متغیر پیوسته یا (Continuous Variable Transmission) CVT نسل امروزی گیربکس های اتوماتیک خودرو می باشند که دارای دو محور ورودی و خروجی هستند.

محور ورودی این گیربکس مجهز به دو کلاچ است که در حالت حرکت رو به جلو جریان قدرت به صورت راستگرد وارد محور ورودی می شود. در این حالت پولی محور ورودی در حالت کاهش قطر و پولی محور خروجی در حالت افزایش قطر قرار می گیرد و حداکثر نسبت دنده را برای شروع به حرکت از دنده یک ایجاد می کند.
در حالت دنده عقب، کلاچ عقب مجموعه خورشید را در حالت دور معکوس قرار می دهد و جریان قدرت به محور ورودی برعکس می شود و عملیات معکوس کردن جهت دوران ایجاد می شود. سپس با کاهش قطر پولی محور ورودی و افزایش قطر پولی محور خروجی، نسبت دنده مناسب به منظور کاهش دور و افزایش گشتاور خروجی گیربکس صورت می پذیرد. جریان قدرت محور خروجی به پینیون دیفرانسیل رسیده و از طریق کرانویل به هوزینگ و چرخ دنده های سرپلوس دیفرانسیل منتقل می گردد. این جریان قدرت از طریق پلوس ها به چرخ های محرک خودرو منتقل شده و باعث حرکت خودرو به سمت جلو و عقب می گردد.
لازم به ذکر است که میزان فشار روغن اعمالی به پیستون قدرت پولی های محورهای ورودی و خروجی برای شروع حرکت به منظور به حداقل رسانیدن لغزش بین تسمه و پولی ها بسیار حائز اهمیت می باشد تا میزان آسیب پذیری تسمه و پولی ها به حداقل ممکن برسد.
از طرفی توصیه می گردد که حتی المکان در خودروهای مجهز به گیربکس CVT، شروع به حرکت خودرو به صورت نرم و ملایم صورت پذیرد تا از لغزش بین تسمه و پولی ها پیشگیری شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up