مشخصات روغن موتور خودرو

روغن موتور

برای کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک موتور و جلوگیری از تماس فلز با فلز که منجر به سایش قطعات و افزایش دمای قطعات می شود .نهایتاً منجر به ذوب شدن و آسیب دیدن آنها می گردد ، به همین دلیل باید از روانکار مناسب ، روش روانکاری مطلوب و همچنین روغن موتور با کیفیت  استفاده نمود.
در مدار روغن کاری موتورهای احتراق داخلی از روغن های متعددی استفاده می‌گردد که انتخاب روغن مناسب توسط طراح موتور انجام شده و به جهت جلوگیری از خطرات احتمالی باید از روغن توصیه شده استفاده نمود . روغن ها با عباراتی درجه بندی شده اند که بیان کننده سطح کیفی و میزان گرانروی روغن موتور می باشد ، در ذیل مختصراً مورد بررسی قرار می گیرد .
برای مشخص كردن سطح كيفی روغن موتورهای بنزينی  عمدتاً از طبقه بندی سطح كيفی API  استفاده می شود

American Petroleum Institute Classification

براساس اين طبقه بندی سطح كيفی روغن موتورهای بنزينی با دو حرف انگليسی مشخص می شود. حرف اول S  بوده كه به كلمات Service station يا ايستگاه تعويض روغن اشاره دارد . در حاليكه حرف دوم از A شروع شده و فعلاً به M رسيده و هرچقدر حرف دوم به حروف انتهايی ( به ترتيب حروف الفباي انگليسي ) نزديكتر شود ، سطح كيفی آن روغن زيادتر می شود .
شكل (1) دسته بندی سطح كيفی API برای روغن موتورهای بنزينی را نشان می دهد .

دسته بندي سطح كيفي API براي روغن موتورهاي بنزيني

شكل  1- دسته بندی سطح كيفی API براي روغن موتورهای بنزينی

جدول (1) كاربرد روغن ها با توجه به سطح كيفی API برای موتورهای بنزينی را نشان می دهد.
SA: روغن پايه بدون مواد افزودنی برای خودروهای بعد از سال 1930 توصيه نمی شود.
SB: شرايط SA را داشته به نحوی كه مواد ضد خوردگی و ضد اكسيداسيون نيز به آن افزوده شده و برای خودروهای 1930 تا 1963 مناسب بوده است
SC: شرايط SB  را داشته و مواد ضد زنگ ، ضد سايش و پاك كننده نيز به آن اضافه شده و برای خودروهای 1964 تا1967  مناسب بوده است.
SD: مواد افزودنی بيشتری نسبت به SC داشته و برای خودروهای 1968 تا 1971 مناسب بوده است.
SE: مانند SD با مواد افزودنی بيشتر بوده و برای خودروهای 1972تا 1979 مناسب بوده است.
SF: مانند SE بوده كه دارای مواد ضد سايشی و ضد اكسيداسيون بيشتری بوده و برای خودروهای 1980 به بعد مناسب می باشد.
SG: مانند SF بوده با مواد ضد اكسيداسيون بيشتر و برای خودروهای 1988 تا 1993 مناسب بوده است.
SH: مانند SG بوده ولی نكات مربوط به حفاظت از محيط زيست نيز در آن گنجانده شده و برای خودروهای تا 1996 مناسب بوده است.
SJ: اين روغن برای خودروهای تا سال 2001 مناسب بوده است.
SL: برای خودروهای تا سال 2004 مناسب بوده است.
SM: دارای درجه كيفی API بسيار مطلوبی بوده و برای خودروهای تا 2005 مطلوب می باشد.
از طرفی گرانروی روغن ها توسط SAE انجام گرفته و به طور كلی دارای دو نوع
تك درجه ای | Mono Grade
چند درجه ای | Multi Grade می باشد.

روغن موتور تك درجه ای يا Mono Grade

به شرح ذيل می‌باشند :   Society of Automotive Engineers

W : حرف اول كلمه Winter به معنی زمستانی بودن روغن است و بقيه كه فاقد حرف w هستند ، برای مصرف در هوای گرم تهيه شده اند .
لازم به توضيح است كه در يك دمای مشخص ، هر چقدر عدد بالاتری به روغن اطلاق شود ، گرانروی آن بيشتر است.به طور مثال روغن 20SAE روان تر از روغن 60SAE می باشد
از اين رو بايد توجه داشت كه گرانروی روغن ها با تغيير دما ، تغيير می كند و روغن مطلوب روغنی است كه گرانروی آن با تغيير دما تغیيرات زيادی نداشته باشد.از طرفی بهتر است كه روغن موتور ، در هوای سرد روان تر بوده كه باعث سريعتر روشن شدن موتور شده و عمل  روغن كاری نيز مطلوب تر صورت گيرد و در هوای گرم نبايد روغن زيادتر ازحد مجاز روان شود ، بیش از حد روان شدن روغن باعث می شود که روغن از فضای بین میل لنگ و یاتاقان ها خارج شده و احتمال تماس فلز میل لنگ با فلز یاتاقان بوجود می آید و در نتیجه سایش میل لنگ و یاتاقان را در پی خواهد داشت ، از اين رو بهتر است از روغن های چند درجه ای يا Multi Grade استفاده گردد .

روغن موتور چند درجه ای يا Multi Grade

این روغن ها را  چهار فصل يا اتوماتيك نيز می نامند.در اين حالت روغن ها را به صورت
30W5
30W10
40W15
50W20
40W20
50W10 و … نشان  می دهند .
به طور مثال روغن 50W10 ، در هوای سرد مانند روغن 10SAE عمل كرده كه در اين صورت موتور به راحتی استارت خورده و روشن می شود و روغن نيز سريع به تمامی قسمت های موتور رسيده و عمل روغن كاری را انجام می دهد . در حاليكه در هوای گرم مانند روغن 50SAE  عمل كرده و گرانروی آن دردمای بالا ، كمتر از روغن 50SAE نشده و از آسيب ديدن موتور به لحاظ خيلی روان شدن روغن جلوگيری می شود .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up