معرفی سیستم تعلیق عقب پراید

مکانیزم سیستم تعلیق عقب پراید از نوع نیمه مستقل است. چنانچه چرخ چپ و راست عقب یا جلوی خودرو توسط لوله یا تیر فلزی به هم متصل باشند به این نوع مکانیزم تعلیق، مکانیزم تعلیق یکپارچه گویند که عمدتا در تعلیق عقب خودروهای تجاری همانند اتوبوس ها، کامیون ها، تریلرها، کامیونت ها، وانت ها و بعضا خودروهای شاسی بلند همانند میتسوبیشی پاجیرو و حتی خودروهای سواری مانند پیکان استفاده شده است.
به مکانیزم های تعلیق که بین مکانیزم تعلیق چرخ سمت چپ و مکانیزم تعلیق چرخ سمت راست ارتباط مکانیکی مستقیمی وجود ندارد مکانیزم تعلیق مستقل گویند که مکانیزم تعلیق جلوی خودروهای سواری و شاسی بلند از این نوع می باشد.
به دلیل گرانقیمت بودن مکانیزمهای تعلیق مستقل، مکانیزم تعلیق نیمه مستقل یا Semi Independent طراحی و به بازار عرضه شده است که بخصوص برای تعلیق عقب خودروهای ارزان قیمت کاملا مناسب می باشد و با نامهای اکسل آونگی مرکب Compound Crank Axle یا اکسل با تیر پیچشی Twist Beam Axle شناخته می شود. این اکسل که از دو بازوی کشنده و یک تیر با مقطع باز که خاصیت پیچشی قابل توجهی دارد تشکیل شده است. تیر پیچشی در جهت عرض از طریق جوش دو بازوی کشنده را به یکدیگر متصل کرده است به نحوی که مجموعه فنر و کمک فنر نیز بین بازوهای کشنده و بدنه خودرو قرار می گیرند. با توجه به اینکه بازوهای کشنده از طریق دو پیچ و دو مهره به بدنه خودرو نصب می گردند لذا این مکانیزم تعلیق بسیار ساده می باشد و هزینه های مرتبط با نگهداری و تعمیرات آن نیز کم می باشد.
از مهمترین معایب مکانیزم تعلیق می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  •  عدم توانایی تحمل بارهای زیاد
  • عدم توانایی در ایجاد تغییر زوایای استقرار چرخ بر روی زمین که باعث کاهش پایداری خودرو می گردد
  • ایجاد بیش فرمانی در خودرو

در این ویدیو آموزشی در مورد سیستم تعلیق عقب پراید بصورت مختصر توضیح داده می شود.

مدرس صیاد نصیری
گروه فنی مهندسی ایمگ
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up