معرفی مجموعه خورشیدی Wilson گیربکس اتوماتیک

 

مجموعه خورشیدی Wilson (ویلسون) یکی از مجموعه های نسبتا استاندارد می‌باشد که در گیربکس اتوماتیک نوع AT مورد استفاده قرار می گیرد. هر کدام از چرخ دنده های  خورشیدی ساده یا مرکب با در نظر گرفتن حالت خلاص می‌تواند 8 حالت ایجاد کند که در شرایط مطلوب نیز از بیش از 4 حالت آن با در نظر گرفتن حالت خلاص نمی‌توان استفاده کرد.
از سویی تعداد دنده‌های یک گیربکس و همچنین مقادیر عددی نسبت دنده های یک گیربکس نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که باعث شکل گرفتن مقوله انطباق موتور گیربکس می‌شود که با انطباق مناسب موتور و گیربکس برای یک خودرو، ضمن برخورداری از شتاب کافی، مصرف سوخت و آلایندگی خودرو نیز در محدوده مجاز حفظ می‌گردد.
به دلایل ذکر شده همواره در گیربکس های اتوماتیک از بیش از یک مجموعه خورشیدی Wilson (ویلسون) استفاده می گردد تا بتوان به راحتی به تعداد دنده های مورد نیاز و همچنین مقادیر عددی مورد نظر نسبت دنده‌های گیربکس دست یافت. از اینرو با ترکیب 2، 3 یا بعضا تعداد بیشتری از این مجموعه‌ها، ساختمان مکانیکی یک گیربکس اتوماتیک تشکیل می‌گردد.
در این شرایط برخی ترکیب‌ها که در گیربکس های اتوماتیک به صورت مکرر مورد استفاده قرار گرفته‌اند به الگویی رایج تبدیل شده‌اند. یکی از الگوهای رایج در گیربکس های اتوماتیک، ترکیب سه مجموعه چرخ دنده خورشیدی می باشد که از ترکیب یک  سیمپسون (Simpson) با هر مجموعه دیگری از چرخ دنده خورشیدی تشکیل می‌گردد و آن را مجموعه خورشیدی Wilson (ویلسون)  می نامند .
در این حالت با یکپارچه شدن برخی از اجزای این مجموعه اول تا سوم، هزینه‌های مرتبط با طراحی، جانمایی، تولید، نگهداری و تعمیرات کاهش یافته و عملکرد مجموعه نیز حتی المکان در شرایط بهینه قرار می گیرد ضمن آنکه به راحتی می‌توان به تعداد دنده‌های بیشتر با نسبت دنده های مشخص دست یافت.

گروه فنی مهندسی اِیمِگ

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up