برای روانكاری قطعات متحرك از مدار روغن کاری موتور که تحت فشار يا هيدرواستاتيك میباشد مطابق شكل (1) استفاده میشود.
1-اسبك ، فنر سوپاپ و سوپاپ 2- ميل سوپاپ 3- سوپاپ فشار شكن 4- مسيرعبور روغن5- سنسور يا فشنگی روغن 6- فيلتر روغن 7- مجرای پاشش روغن از شاتون به سيلندر 8- مجرا یا ریل انتقال روغن به ياتاقان های ثابت 9- پمپ روغن چرخ دنده ای 10- ياتاقان های ثابت 11- كارتل 12- فيلتر سیمی
شكل1-مدار روغن كاری موتور
با توجه به شكل بالا ، روغن درون كارتل ، توسط پمپ روغن يا اويل پمپ به نقاط زیر ارسال میگردد :
1-سوپاپ فشار شکن
سوپاپ فشار شکن (3) ، چنانچه فشار بیش از حد مجاز باشد ، این مجرا باز شده و روغن اضافی را به کارتل باز میگرداند تا فشار خط روغنکاری همواره در حد مجاز حفظ شود . افزایش بیش از حد فشار مدار روغنکاری باعث افزایش توان دریافتی از موتور توسط پمپ روغن شده و اصطکاک بین قطعات متحرک موتور و روغن تحت فشار نیز افزایش داده و نهایتاً مطالب فوق باعث افزایش تلفات توان موتور ، مصرف سوخت و آلودگی میگردد.
2-سنسور يا فشنگی روغن
در صورت كاهش فشار روغن و يا قطع كامل روغن ، چراغ هشداری را درون داشبورد روشن نموده و راننده را از خطر ايجاد مشكل برای موتور خودرو آگاه می كند .
3- فیلتر
تمامی روغن به فيلتر روغن (6) رفته و پس از فيلتر شدن و گرفتن ذرات فلز و ناخالصی موجود در روغن ، روغن فيلتر شده به قسمت های مختلف موتور ارسال می گردد.
روغن تصفيه شده توسط فیلتر ، ابتدا به ياتاقان های ثابت ميل لنگ و سپس از طريق مجاری درون ميل لنگ به يا تاقانهای متحرك ميل لنگ می رسد . مقداری از روغن نيز پس از عبور از یاتاقان های متحرک میل لنگ ، از طريق مجرای شاتون به ديواره سیلندر پاشيده و روغنكاری جداره سيلندر را نيز علاوه برروغنی كه توسط لنگ های ميل لنگ به آن پاشيده می شود انجام میدهد .
مقداری از روغن خروجی از فيلتر روغن (6) به سمت ياتاقانهای ميل سوپاپ (2) رفته و عمل روانكاری یاتاقان های میل سوپاپ و مكانيزم سوپاپها را انجام می دهد .