بازدید و بررسی مهره توپی چرخ عقب خودرو دارای اهمیت ذاتی در پایداری وسیله نقلیه میباشد. چرخهای خودرو بر روی محوری سوار می شوند که در چرخهای جلو سگدست نامیده می شود و حتی در چرخهای عقب با مکانیزم تعلیق مستقل نیز سگدست نامیده می شود. یاتاقان بندی چرخهای جلو و عقب خودرو دارای انواع ذیل می باشد:
نحوه استقرار و نگهداشت توپی چرخ بر روی یاتاقان های فوق الذکر توسط مهره قفلی انجام می شود. از آنجایی که وجود لقی مجاز در یاتاقان های چرخ باعث دوران و حرکت صحیح مجموعه چرخ می گردد لذا بررسی و بازدید مهره توپی چرخ به منظور تنظیم لقی مجاز و همچنین اطمینان از عدم باز شدن مهره حین حرکت دارای اهمیت زیادی می باشد. در صورتیکه میزان لقی یاتاقان یا بلبرینگ چرخ از میزان مجاز زیادتر شود باعث بروز مشکلات ذیل می گردد:
- ناپایداری جهتی خودرو
- وجود لرزش
- وجود صدای غیر طبیعی
به منظور بازدید و بررسی صحت عملکرد مهرهتوپی چرخ مراحل زیر طی میگردد:
- مهر های چرخ را شل کنید.
- جک را در محل مناسب نصب کنید و خودرو را بالا ببرید.
- چرخ را باز کنید.
- درپوش مهرهتوپی چرخ را باز کنید.
- قفل مهره توپیچرخ را بازدید کنید و در صورتی که قفل آن دچار تغییر فرم یا شکستگی شده است باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود.
- مهره توپی چرخ عقب خودرو را بوسلیه ترکمتر یا گشتاور سنج با گشتاور مجاز ذکر شده در دفترچه راهنمای تعمیرات سفت کنید.
- مهرهتوپی چرخ را قفل کنید.
- درپوش مهره توپیچرخ را نصب کنید.
- پس از نصب چرخ، مهره های آن را با گشتاور مجاز سفت کنید.
برای بررسی مهره توپی چرخ مگان 1600 و 2000 ،گشتاور مهره توپی چرخهای عقب را با ترکمتر مناسب بررسی میکنیم.
گشتاور مهره توپی چرخهای عقب | 180 نیوتون متر | Nm |
زمان سرویس و بازدید | 10000 کیلومتر | Km |
در صورتی که به صورت خود به خود شل شده بود آنرا با مهره خود قفلی جدید تعویض کرده و از چسب لاکتیک نیز استفاده کنید.
در صورت شل بودن این مهره معایبی از قبیل موارد زیر رخ خواهد داد:
1- صدای غیر عادی در قسمت عقب خودرو
2- لرزش غیر عادی
3- عدم تعادل
گروه فنی مهندسی اِیمِگ