معرفی مودولاتور سیستم ترمز ضد قفل خودرو ABS

 سیستم ترمز ضد قفل خودرو یا همان ABS(Antilock Brake System) سامانه‌ای است که با تخمین ضریب اصطکاک بین تایر و زمین، تلاش می کند که پدیده قفل شدن چرخ را از بین برده و همواره حین ترمزگیری چرخ ها دوران نمایند که در این صورت فرمان دهی خودرو نیز در تمامی شرایط تضمین خواهد شد.
سیستم ترمز ضد قفل خودرو از بخش‌های ذیل تشکیل شده است:

  • 4 عدد سنسور سرعت چرخ
  • سنسور پدال ترمز
  • واحد کنترل هیدرولیکی و الکترونیکی یا HECU(Hydraulic Electronic Control Unit)

 

 

واحد کنترل هیدرولیکی و الکترونیکی یا HECU از بخش‌های ذیل تشکیل شده است:

  • واحد کنترل الکترونیکی یا ECU(Electronic Control Unit)
  • واحد کنترل هیدرولیکی یا HCU(Hydraulic Control Unit)

واحد کنترل هیدرولیکی یا HCU از بخش‌های ذیل تشکیل شده است:

  • موتور الکتریکی راه انداز پمپ هیدرولیکی
  • پمپ هیدرولیکی پیستونی دوبل فشار قوی
  • شیرهای یکطرفه پمپ هیدرولیکی
  • دو عدد آکومولاتور یا انباره هیدرولیکی
  • 4 عدد شیر برقی تغذیه یا SSV(Solenoid Supply Valve)
  • 4عدد شیر برقی تخلیه یا SDV(Solenoid Discharge Valve)
  • بلوک هیدرولیک که در برگیرنده ادوات هیدرولیکی می باشد

به طور کلی ضریب اصطکاک بین تایر و جاده همواره ثابت نیست و تحت شرایط مختلف از جمله نوع جاده، شرایط آب و هوایی همچون بارندگی، برف، یخ زدگی و غیره، تغییر در وضعیت آج تایر، وجود عوامل مزاحم همچون سنگ ریزه یا ناهمواریهای منظم و پرتکرار جاده و غیره این ضریب اصطکاک دستخوش تغییر می شود، بعضا ترمزگیری خودرو دچار نقصان می گردد و چرخ ها حین ترمزگیری قفل می‌شوند و از طرفی با عنایت به این موضوع که اگر چرخ های خودرو قفل شوند و دوران نداشته باشند، عملا تغییر مسیر خودرو توسط سیستم فرمان نیز امکان پذیر نخواهد بود و نتیجتا در شرایط بحرانی که نیاز به ترمزگیری و تغییر مسیر وجود دارد، این دو موضوع صورت نگرفته و تصادف ایجاد می شود.

گروه فنی مهندسی ایمگ
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up